A mai valóság ilyen szereplői (is) kerestetnek
A mai valóság ilyen szereplői (is)
kerestetnek
Mikszáth különös házasságai
játék két részben
A Soproni Petőfi Színház Kamaraszínházának a
Madách Színházzal közös előadása
Írta és rendezte: Görgey Gábor
Mikszáth Kálmán |
|
Mikó István |
Mauks Ilona |
|
Piros Ildikó |
Zeneszerző: Novák János
Díszlet: Horesnyi Balázs
Jelmez: Schäffer Judit
Dramaturg: Balatoni Mónika
Asszisztens: Szabó Anikó
Játékmester: Tatár Eszter
Görgey Gábor a színműhöz írt ismertetőjében a nézőnek a tények
költészetét, a valóságot ígéri. A megigért hamisítással együtt azonban
- a hátrahozott halál avagy az előrehozott emlékirat fikciójával
egyidejűleg - teljesíti ígéretét. A nézőtéren ülő pedig közben
elgondolkodhat azon, hogy hálátlan dolog-e, mondjuk, a festészet a
darabíráshoz képest, mely utóbbi minden további, minden stílustörés
nélkül lehet mai alkotás, miközben korabeli valós vagy elképzelt
idézeteket citál.
Magam pedig azon gondolkodom, hogy ezen különösen szerencsés
szereposztásban talán előny, hogy a darabot nem olvastam előre. Az
előadásban, mely mindent összevetve, nagyszerűen sikerült, egy egészen
sajátos hullámzás, kiegyenlítődés figyelhető meg. Míg az első rész
némileg gyengébb párbeszédei, jelenetei a nagyszerű színészi alakítás
következtében "feldobódnak", addig mintha a lényegesen gördülékenyebb
második rész első felében, mely lényegesen céltudatosabban
fogalmazott, a játékban, a színen lenne egy csöppnyi megtorpanás, hogy
egy nagyszerű finisben vigyen el az emberi vég megfoghatatlan,
végsősoron örök titkot rejtő egyszerűségébe. Mindezt egy látszatra
pofon-egyszerű ismétlődéssel feloldva-visszaküldve az örök körforgásba
... Jó ötlet, nagyon jól megvalósítva és mindez egy felejthetetlen
kettős előadásában.
A rendezés a nagyszerű színészpáros ismert erényeinek engedékeny
használatával sok értékhez juttatja a nézőt. Nem lobbannak olyan
író-csinálta ellentétek a deszkákon, melyek a hármas
hatásmehanizmusban (két ellentétes vélemény és ennek szintézise, mint
a külső igazság) annyira feltűnőek lennének. Amikor két hang azért
szól más fekvésben, hogy abból egy akkord, mégpedig egy jól hangzó,
harmonikus akkord bontakozzon ki, akkor a néző nem az esküdtek
szerepében tetszeleg, hanem őszintén szurkol a természetesen emberi
értékek ilyen ütköztetésének, mely a természet-adta összecsengés
lehetőségét kínálja. Mindezek mellett mindkét szereplőnek tudatosan és
maximálisan engedi az író-rendező a felkínált színészi lehetőségek
érvényesítését. (Bizonyos szempontból könnyen teheti, hiszen biztos
lehet benne, hogy a két vezető színész még véletlenül sem lép túl a jó
ízlés határain.)
A díszlet szép és tartalmazza mindazon eszközrendszert, mely a
darab mondanivalójának kiemelését szolgálja. Az egyszerű jelzéseket a
néző jól értheti. Jól elkülönülnek a kellékek (és a színészek játéka
folytán!) az időben elválasztandó részek, a tárgyak mozgatása
ugyanakkor segíti többszöri használatukat. A jelmezek egyszerűek és
szépek. Kihasználják a mindenkori felismerést, miszerint a kiegészítők
ügyes használata mindenki ruhatárát megsokszorozza. Persze ehhez
ugyancsak színészi játék szükséges !
A zene funkciója a darabban szinte kizárólagosan az időben
különböző jelenetek átkötése, melyet a világítással közösen (az órára
irányított spot) old meg, az óraütést imitáló, dúr-ból induló, mintegy
az emlékezésben feloldódó, moll-ban végződő dallamívben. Jó megoldás,
egyszerűségében is teljes funkcionalitású.
Nehéz lenne a két szereplőről bármi olyant írni, amit eddig -
dicsérőleg - még nem írtak volna le. Piros Ildikó árnyalt
szerepformálása azt a női ideált közelíti meg, melynek áldozatára
minden korban szükség van a család megtartásához. A szeretetből
vállalt feladat nála az önfeláldozásnak még a látszatát sem engedi
meg, miközben hangtalanul véghezviszi azt. Piros Ildikó alakításában
mindez természetes, Mauks Ilona legbensőbb énjéből fakad. Az író
szándékát - bemutatni a másikért mindenre képes szeretetet - mindkét
szereplő hősi fokon gyakorolja. (Mintát, ideált mutatni? Szabad-e ezt
a fogalmat kiejteni, nota bene, leírni?) Piros Ildikó
szerep-tolmácsolásában a nő derűs mosolya és kiegyensúlyozott, a
dolgokat valódi súlyukban mérlegelő, nyugodt egyénisége éppen ebben a
sok bizonytalanságot magában rejtő életformában - és melyik nem az? -
ad szilárd támaszt az író férjnek. Érzékeny lélek a törékeny testben,
mégis így erős. Hiteles, teljes élményt nyújtó alakítás.
Mikó István Mikszáthja nem kevésbé kidolgozott, a részletekre is
figyelő színészi teljesítmény. A századelő férfi ideálján kívül
lényegében hordozza azokat az általános értékeket, melyek az írót
jellemző irónikus, sokszor a szarkazmus határát súroló
vélemény-nyilvánításon túl a férj-feleség kettősének általános és a
kor ismérvein túlmutató harmóniáját minden korban lehetővé teszi.
Sokszínű az író darab-béli alakja is. Komoly és általános, mindenkor
érvényes mondatok hangzanak el - kellően és hitelesen hangsúlyozva - a
főhős szájából. A másikért hozott, férfitől ritka áldozat - több évi
különlét -, csak fokozza Mikszáth pozitív megítélhetőségét. Ugyanakkor
Mikó egyetlen alkalmat sem hagy kihasználatlanul, hogy mosolyra,
nevetésre, hangos tetszésnyilvánításra sarkallja a színpadhoz közel
ülő, őszintén szurkoló nézőt. A kamaradarabok nehézsége és nagy
lehetősége jól érvényesül, esetünkben csak pozitív módon, hogy a
színész mimikájának, a játék őszinteségének kontrollját teszi
lehetővé a fizikailag közel levő nézők számára.
A Madách Színház és a Soproni Petőfi Színház kapcsolatának szép
eredményei azok a szerda-csütörtöki esték, amikor a Magyar Művelődés
Házában Görgey Gábor darabja és a nagyszerű színészpáros tölti meg
teljesen a széksorokat. Nagyszerű szórakozás, szép este. Ha pedig
valaki még élni is tanul belőle, abból szűk és tágabb környezete is
csak profitálhat. Van-e ennél szebb feladat?
Szöveg és kép (Pluzsik Tamás gépével)
-
DI -
1999. december 16., csütörtök 00:00
|