Rossz darab, jó előadás
Rossz darab, jó előadás
Karl Wittinger: Ismeri a tejutat?
Az orvos |
Nagy Gábor |
A beteg |
Incze József |
Színpadkép |
Konrád Antal |
Jelmez |
Halasi M. Zsuzsa |
A rendező munkatársa |
Kernács Péter |
Rendező: Konrád Antal
Többszörösen nem értem a Petőfi Színház ez évadbeli
darabválasztási elveit.
Szélsőségek megjelenítése, kétséges filozófiák terjesztése
furakodott be (terpeszkedett el), ismert értékek tudatosnak látszó
kerülésével, vagy elviselhetetlenné tétele mellett. Nem tudom, hogy a
pénzügyi szempontok meddig határozzák meg a tervezést, és nem tudom
meddig süllyedhet még a darabok szellemi színvonala az erre való
hivatkozással?
A tejút egy modernizált, silányított Madách és egy
scientológiai-utópia keveréke, szerencsétlen gondolattársítása
(szerzője talán egyiket sem ismerte, vagy éppen szemérmetlenül tőlük
lopta az ötletet). Hol van a wittingeri Tejút akár a Hegedűs a
háztetőn tejesemberének filozófiájától? A Madách-i tudatos
keresztülvitel, következetes sorrend már eleve hiányzik, ha pedig
mindenki a tejesember kocsiját - már itt, a darabban - választaná,
akkor csak azok járnának jól, akik ezt az egészet kitalálták.
A néző egy komikusan hatni akaró kerettörténetbe helyezett
utánzatot láthat. Már filmen nézhette több variációban is a modern,
azonosítókhoz kötött élet-azonosság elvesztését, és különböző
erőszakossági szinteken azok megoldását. Ez a se modern, se régi,
Rejtő Jenővel is összegyúrt valami senkit nem visz sehová. Ez a darab
csak van. Társadalomkritikaként nem meggyőző, komédiaként szomorú és
tragédiaként nevetséges.
Először a nézőt kell sajnálnom, mert ő szenvedi végig. Nem tudja,
milyen képet vágjon. Ez a darab valamiképpen mindennek a kritikája.
Valós elemek keverednek egy szélsőséges, de komolyan nem vehető
szemlélettel. Nem tehetek róla, nem szeretem a "megideologizálható"
darabokat. Erről a darabról is lehetne kiváló, egymásba ágyazódó
gondolatokat közölni. Szellemi kártyavár, ami csak addig biztos, amíg
a színdarab tart, utána szétszórt lapok tömkelege. Akinek már
építettek fel szeme láttára, füle hallatára hasonló logikai
kártyavárat, az persze végighúzza az ujját az alapon és megállapítja,
hogy zsíros, hogy (szellemileg) "csúsztatott". Az átlagember erre
képtelen, bármi elhitethető vele. Ezért veszélyes, mert bármi
belemagyarázható, bármivel megtölthető (magyarul üres). Jobban
szeretem, ha a darabnak van ideológiája, ami lehet az enyém,
tagadhatom, de mindettől függetlenül a darab lehet jó és lehet rossz.
Másodszor a színészeket kellene a színháznak megkövetnie, akik
becsületesen megtanulták a szerepeket, de egyszerűsítve a színlap
lényegében egy tavalyi szereposztást utánoz le. Megnevezésben a
szerepek megfordulnak, a valóságban azonban ugyanazt játsszák. Unalmas
is, nehéz is, nehezebb bármely klasszikus szerepnél, melyről a
polgárok jó része még csak nem is hallott, tehát szükséges volna, de a
szereplők se játszhatták ezen zavaros időkben egyiket sem.
Nézzük ezen szellemi vesszőfutás után a valóságot!
A rendező, aki a színpadképet is megtervezte egyszemélyben, és a
spórolás jegyében, aki bonivan(t)-i szerepkörben tavaly már
bemutatkozott a soproni közönségnek, és jelenleg is egy színen levő
operett szereplője, ugyancsak nincs irigylésre méltó helyzetben. Mit
lehet egy ilyen mindenhez hasonlító, de semmiben nem olyan jó darabbal
kezdeni?
Halasi M. Zsuzsa jelmezei ugyanolyan kedvesek, semmitmondók, mint
a darab. Amikor halálmotorosként megláttam a szereplők fején unokám
bogárcsápjait rugón rezegni, volt egy enyhe késztetésem.De ezt nem
folytatnám.
A rendezői koncepció - számomra úgy tűnik - eltüntetni az említett
rosszul utánzott azonosságokat Madách-csal és kortalanná tenni a
darabot. A színek bevezető vetített anmációi azt az általános
szemléletet tükrözik, melyben a sokféleséggel szeretne bárki is
teljességet ábrázolni, pedig tördeli, érthetetlenebbé és az időben
kotyvalékká teszi - a vetített képek minőségétől függetlenül - a
jeleneteket. Annál is érdekesebb a felfogás, mert a jelenetek (vélt)
csúcspontjain megszólaló azonos zenei szignál jó lehetőségként
mutatkozott.
A kétszemélyes darab immár összeszokottnak mondható
szereplő-párosa remekel. Soha nem képzeltem volna a szövegkönyv
olvasása közben, hogy így végig lehet játszani egy ilyen rossz
darabot. Nyilván az, akit nem köt le a darab (nem levő) szellemi
mondandója, még jobban becsüli Incze József nagyszerű, állandó
színvonalú játékát és Nagy Gábor szerepváltozásait, melyek többségében
remekel. A két színész mindent be tudna mutatni a rendező szándéka
szerint - és többet, mint amit az író beleírt a színműbe - hihető
formában. Egyszerűen nem szerencsés kézzel nyúltak Fortuna
lehetőségei közé, amikor nevük kisorsolásra került.
Talán majd legközelebb, egy új évad új szemléletében.
Fotó (Pluzsik Tamás kamerájával) és szöveg
- DI -
2000. november 09., csütörtök 00:00
|