CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 5., vasárnap, Györgyi napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

SzínházVilág  

Rossz darab, jó előadás

Rossz darab, jó előadás

Karl Wittinger: Ismeri a tejutat?

Az orvos Nagy Gábor
A beteg Incze József


Színpadkép Konrád Antal
Jelmez Halasi M. Zsuzsa
A rendező munkatársa Kernács Péter

Rendező: Konrád Antal

Többszörösen nem értem a Petőfi Színház ez évadbeli darabválasztási elveit.
Szélsőségek megjelenítése, kétséges filozófiák terjesztése furakodott be (terpeszkedett el), ismert értékek tudatosnak látszó kerülésével, vagy elviselhetetlenné tétele mellett. Nem tudom, hogy a pénzügyi szempontok meddig határozzák meg a tervezést, és nem tudom meddig süllyedhet még a darabok szellemi színvonala az erre való hivatkozással?
A tejút egy modernizált, silányított Madách és egy scientológiai-utópia keveréke, szerencsétlen gondolattársítása (szerzője talán egyiket sem ismerte, vagy éppen szemérmetlenül tőlük lopta az ötletet). Hol van a wittingeri Tejút akár a Hegedűs a háztetőn tejesemberének filozófiájától? A Madách-i tudatos keresztülvitel, következetes sorrend már eleve hiányzik, ha pedig mindenki a tejesember kocsiját - már itt, a darabban - választaná, akkor csak azok járnának jól, akik ezt az egészet kitalálták.


A néző egy komikusan hatni akaró kerettörténetbe helyezett utánzatot láthat. Már filmen nézhette több variációban is a modern, azonosítókhoz kötött élet-azonosság elvesztését, és különböző erőszakossági szinteken azok megoldását. Ez a se modern, se régi, Rejtő Jenővel is összegyúrt valami senkit nem visz sehová. Ez a darab csak van. Társadalomkritikaként nem meggyőző, komédiaként szomorú és tragédiaként nevetséges.
Először a nézőt kell sajnálnom, mert ő szenvedi végig. Nem tudja, milyen képet vágjon. Ez a darab valamiképpen mindennek a kritikája. Valós elemek keverednek egy szélsőséges, de komolyan nem vehető szemlélettel. Nem tehetek róla, nem szeretem a "megideologizálható" darabokat. Erről a darabról is lehetne kiváló, egymásba ágyazódó gondolatokat közölni. Szellemi kártyavár, ami csak addig biztos, amíg a színdarab tart, utána szétszórt lapok tömkelege. Akinek már építettek fel szeme láttára, füle hallatára hasonló logikai kártyavárat, az persze végighúzza az ujját az alapon és megállapítja, hogy zsíros, hogy (szellemileg) "csúsztatott". Az átlagember erre képtelen, bármi elhitethető vele. Ezért veszélyes, mert bármi belemagyarázható, bármivel megtölthető (magyarul üres). Jobban szeretem, ha a darabnak van ideológiája, ami lehet az enyém, tagadhatom, de mindettől függetlenül a darab lehet jó és lehet rossz.


Másodszor a színészeket kellene a színháznak megkövetnie, akik becsületesen megtanulták a szerepeket, de egyszerűsítve a színlap lényegében egy tavalyi szereposztást utánoz le. Megnevezésben a szerepek megfordulnak, a valóságban azonban ugyanazt játsszák. Unalmas is, nehéz is, nehezebb bármely klasszikus szerepnél, melyről a polgárok jó része még csak nem is hallott, tehát szükséges volna, de a szereplők se játszhatták ezen zavaros időkben egyiket sem.
Nézzük ezen szellemi vesszőfutás után a valóságot!


A rendező, aki a színpadképet is megtervezte egyszemélyben, és a spórolás jegyében, aki bonivan(t)-i szerepkörben tavaly már bemutatkozott a soproni közönségnek, és jelenleg is egy színen levő operett szereplője, ugyancsak nincs irigylésre méltó helyzetben. Mit lehet egy ilyen mindenhez hasonlító, de semmiben nem olyan jó darabbal kezdeni?
Halasi M. Zsuzsa jelmezei ugyanolyan kedvesek, semmitmondók, mint a darab. Amikor halálmotorosként megláttam a szereplők fején unokám bogárcsápjait rugón rezegni, volt egy enyhe késztetésem.De ezt nem folytatnám.


A rendezői koncepció - számomra úgy tűnik - eltüntetni az említett rosszul utánzott azonosságokat Madách-csal és kortalanná tenni a darabot. A színek bevezető vetített anmációi azt az általános szemléletet tükrözik, melyben a sokféleséggel szeretne bárki is teljességet ábrázolni, pedig tördeli, érthetetlenebbé és az időben kotyvalékká teszi - a vetített képek minőségétől függetlenül - a jeleneteket. Annál is érdekesebb a felfogás, mert a jelenetek (vélt) csúcspontjain megszólaló azonos zenei szignál jó lehetőségként mutatkozott.


A kétszemélyes darab immár összeszokottnak mondható szereplő-párosa remekel. Soha nem képzeltem volna a szövegkönyv olvasása közben, hogy így végig lehet játszani egy ilyen rossz darabot. Nyilván az, akit nem köt le a darab (nem levő) szellemi mondandója, még jobban becsüli Incze József nagyszerű, állandó színvonalú játékát és Nagy Gábor szerepváltozásait, melyek többségében remekel. A két színész mindent be tudna mutatni a rendező szándéka szerint - és többet, mint amit az író beleírt a színműbe - hihető formában. Egyszerűen nem szerencsés kézzel nyúltak Fortuna lehetőségei közé, amikor nevük kisorsolásra került.
Talán majd legközelebb, egy új évad új szemléletében.

Fotó (Pluzsik Tamás kamerájával) és szöveg
- DI -



2000. november 09., csütörtök 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület