SzínházVilág |
Energia a mára - energia a holnapra
Energia a mára - energia a
holnapra
Coburn: Kopogós römi
Öregek Otthona.
Érdekes, hogy kinek mi jut róla először az eszébe. Van, akinek a
nagymamája (akit már olyan régen látogatott meg!), van, akinek a
jótékonysági estek, van, akinek a szituáció a félelmet jelenti, hogy
"majd én is egyszer, talán..."
És van, akinek egy olyan színdarab, amit D.L. Coburn írt. Hogy
miért ? Hm... Mert a minap játszotta, és játssza folyamatosan a
Soproni Petőfi Színház Kamaraszínházában két tapasztalt
és tehetséges művész e darabot, melynek címe: Kopogós römi. A cím is
már nagyon találó eme darabra: olyan játékot fejez ki melynek hangja
van, méghozzá mozgással létrehozott hangja. Vajda Miklós nagyon
találóan fordította le mind a címet, mind a darabot . Maga a történet
Amerikában játszódik - de ugyanúgy lejátszódhat a mi magyar
öregotthonainkban eme "lázadás az elmúlás ellen".
Fonsia Dorsey akit Kállai Ilona alakít és Weller Martin
akit pedig Kautzky József (a valóságban boldog férj és
feleség), valahogy mindig látogatónapon szaladnak össze, egy raktárnak
kinevezett teraszon, ahol minden a feje tetején áll. Talán ezért is
menekülnek mindketten ide, mert itt a hallgatag lim-lomok között
remélik a csendet, mígnem egymásra találnak. Az, hogy ki és miért
rejtőzködik e helyre, azt az elején nem is érdemes találgatni, hisz a
műnek egyik legérdekesebben kibontott fonala ez: ki mit füllent erről
a kezdetekkor.
A be nem gyógyult sebeket a römi - a kopogós römi - fakasztja fel
mindkettőjükben. Weller játékra csábítja Fonsiát, és mivel régi
vállalkozói szelleme csak a nyerést "viseli" el, így az elején
furcsállja, hogy nem Ő a babérkoszorú tulajdonosa, hanem egy gyenge,
pislákoló nő. Később ez egyre jobban zavarja, majd egyszer egy nagy
kifakadása során nem bír indulataival, és nagyon leszerepel Fonsia
előtt. (Itt hadd jegyezzem meg, hogy a főpróbán vettem részt és oda
csupa öregek-otthonbelieket hívtak meg, talán az aktualitás miatt...
Node az első kifakadásnál, Kautzky művész úr akkorát kiáltott, hogy
páran a második részben az eggyel hátrább levő sorba ültek, nehogy
onnan szállítsa el őket a mentő - saját sorsukkal való szembesülésük
során.)
Node - viccet félretéve (legalábbis egy ideig) - ezek a
kifakadások egyre sűrűsödnek, és a két fél már-már áldozata lesz
egymásnak. Hisz néha-néha odapirít Fonsia Wellernek, ki erejét csak a
játékra öszpontosítja, de hasztalanul, hisz amikor véletlenül nyer egy
játékot, azzal vádolja Fonsiát, hogy ő segítette hozzá, és ő ebből nem
kér.
A mű csúcspontja az a pillanat, amikor mindkettőjükből
előbukkannak a régi dolgok és feltartózhatatlanul egymás szemére vetik
megérzéseiket, melyek nagyon is a gyenge pontokra tapintanak rá. A
záró rész nem is állhatna másból, mint egy kopogós römi játszmából,
ahol is bebizonyosodik - Fonsia arra van kárhoztatva, hogy nyerjen,
ami számára nem hoz boldogságot, Weller viszont aki nyerni szeretne,
vagyis a kínok-kínját éli át minden egyes veszteségével, mindegyre
veszít, és ez az ő számára mindannyiszor értékének csorbulását
jelenti.
A mű tragikuma , hogy mindkettőjük már túl van a nyerési
lehetőségen, számukra a csendes hervadás az egyetlen és
választható-megélendő út.
Még egy zárójeles mondatot engedjen meg a tisztelt olvasó! (Amikor
kifele tartottunk a teremből, az egyik idősebb hölgy megjegyezte, -
mivel elég sok káromló szó hangzik el a darab során - hogy ezt a sok
káromkodásra fordított energiát felhasználhatták volna nemesebb
célokra is... Talán Ő jobban tudja... én ehhez még nem vagyok elég
érett...
Joe
Fotó: Németh Péter
| | |