CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 22., pĂ©ntek, Cecília napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

SzínházVilág  

Mrozek - Kedvező fordulat

avagy hogyan nemzzünk vámpírt


1998. április 23. A Magyar Művelődés Háza Kamaraszínház:

  • 18.56 : Úgy tűnik, telt ház van. Ilyen jó a darab, vagy ennyire lassan terjednek a rémhírek? (Bár ha belegondolok, ez utóbbi elég hihetetlen kisvárosi környezetben. Föleg, ha figyelembe vesszük, hogy február 10-én volt a bemutató.) Rájöttem! Biztos csak beugratás az egész...


  • 19.00 : Az első fricska: a függöny nem fel-, hanem legördül – ráadásul a hátunk mögött... A berendezés olyan, mintha fent ülnénk a színpadon, a közben megkezdődött előadás alatt a szereplők egy-egy hevesebb mozdulattal szinte az első soron taposnak... a nézőkből a legkülönfélébb reakciókat váltva ki. De ezek megtervezett véletlenek: egy-egy riadt hátrahőkölés, elkapott fejmozdulat tovább erősíti a színész játékát, a közönség öntudatlan résztvevője lesz a koreográfiának. Most egészen más színben látom a szórólapra kiragadott idézetet: "Az ember arca általában nem leplezi a gondolatait, érzéseit. Ha nemesek az érzései, nemes vonások tükröződnek az arcon. Ha alantasok, a vonásai is alantasokká válnak. de milyen ember az, akinek teljesen kifejezéstelen az arca?..." Ami akkor csak egyszerű ismertetőnek tűnt, most él; a két véglet a néző és az előadó. A színészek a gondolat, a manipuláció eszközei, mi pedig az arc vagyunk, a vetítővászon, amin a már-már nyers erővel ható színészi játékuk érvényesül. Mert – le a kalappal – remekül játszanak. Az ember nem érez a játék mögött megszokást vagy rutint (pedig ők a megmondhatói, hányszor végigcsinálták már...).

    Az alaptörténet – mi más várható egy katasztrofista komédiától – meglehetősen bizarr. Helyet cserél a valóság a kitalációval, a furcsa a megszokottal. Így most már az érkező albérlő (Mikó István) amúgy hétköznapi elvárásai – hogy egy hirdetés megegyezzen a valósággal – döbbentenek meg. A beígért különbejáratú szoba, kilátással a Mont Blanc-ra és a tóra, a fürdőszoba – a forróvízzel csordultig telt káddal és persze ablakkal – borgőzös álmodozás volt csak. Amit a valóság ehelyett nyújt: közös lakás, közös szoba, közös ágy, közös ellenség és közös cél... (közös szenvedés?!). És persze STÍLUS mindenek felett, mert ez ugyebár az éppen felvilágosult arisztokrácia világa... (vagy ahogyan Csukás István mondaná: a kifordított bundakesztyű...) Nyaktekerészet és csűröm-csavarom minden két mondat között: csóró anarchista diktál a demokrata arisztokratának; cicerói körmondatokba burkolt álokoskodások és műteóriák ("a legcsendesebb a halott, minél nagyobb a zaj, annál nagyobb az élet); ha nincs utód, a nagyapa viszi tovább a család nevét; az utódpolitikai ügy maga a haladás, a forradalom (és persze el ne feledkezzünk a csatornázásról sem!). A legnagyobb közös cél a legnagyobb hátraarc: nemes küzdelem a középkori babonaság, feudális sötétség ellen, aminek győzelmi motívuma az utód, egy Vámpír...

  • 21.00 : Záróakkordok: "győz a gonosz", a színészek kisétálnak a nézőtérről, a nézők pedig maradnak a színpadon...


  • ...hé, álljunk meg egy pillanatra! Biztos, hogy a gonosz győzött? Egyáltalán ki nem volt "gonosz"?...
    Go-Ga



    1998. április 24., péntek 00:00


    címlap zóna archívum




    © 1999-2007, Internet Sopron Egyesület