| 
 
A világot a tiszta szívűek 
gondozzák! „Mire neveljük a gyermeket? 
Életre-valóságra  vagy Életre? Mert az életre-valók pusztítják el 
magukat, másokat és a Földet!”
 
 A Környezetkultúra és Keresztény Ember előadássorozat első 
napjának utolsó előadója dr. Korzenszky Richárd OSB, a Tihanyi 
Bencés Apátság  házfőnöke volt, aki  Környezetkultúra -  Keresztény 
nevelés címmel tartott előadást.
 Befejező gondolata: „Mire neveljük a gyermeket? Életre-valóságra  vagy 
Életre? Mert az életre-valók pusztítják el magukat, másokat és a 
Földet!”
 Az előadáshoz kapcsolódva kértünk interjút a neves előadótól.
 - Kedves Korzenszky atya! Önnek kétszer is megadatott életében, 
hogy hegyen lakhatott ill. lakhat. Mit jelent a hegyen lakni?
 
 
   
- Hegyen lakni csodálatos élmény! Hosszú éveken keresztül laktam 
Pannonhalmán és most Tihanyban ugyancsak egy dombon, magaslaton, 
ahonnan lehet látni  most a szobámból a felkelő és lenyugvó napot, s 
Pannonhalmán is mindig a legcsodálatosabb élményeim vagy a 
napfölkelték, vagy a napnyugták voltak. Hegyen lenni jelképes értékű 
számomra. A dolgok elrendeződnek. Az, ami hétköznap lényegtelennek 
tűnik, hogyha rálátásom van a dolgokra, akkor a saját helyükre 
kerülnek.- Nekünk, akik konkrétan vagy átvitt értelemben a völgyben lakunk, 
hogyan adódik lehetőségünk a hegyen való léthez, egy Tábor-hegyi 
léthez?
 - Mindenki számára megadatik, hogy fölmenjen a hegyre. A hegy 
bennünk van. Mindenkinek le kell győznie önmagát, mindenkinek 
szembe kell néznie a saját lehetőségeivel, és vállalnia kell 
mindenképpen a nehézségeket. Hegyre menni annyit jelent, hogy sok 
mindennek hátat fordítok! Bármennyire is úgy érzem, hogy völgyben 
vagyok, akár fizikailag, akár lelkileg, hátat fordíthatok sok 
mindennek, ami  most éppen izgat vagy zavar, és tekintetemet a 
lényegesebbek felé fordíthatom.
 - Előadásában ön  a Római levél gondolatát idézte, Isten 
megismerhetőségéről a világon keresztül. A mai emberben a 
rácsodálkozás, mint a világ megismerése első fokozatának hiánya miből 
adódik és milyen út vezethet  hozzá?
 - A manipuláció az, ami az emberből kiöli a rácsodálkozás készségét. 
Hiányzik az ember számára a világ megtapasztalásának elsődleges 
élménye, a természettel való együttélés. A városi kultúra egészen más, 
mint a falusi kultúra. Rengeteg előnye van az urbanizációnak, de 
ugyanakkor rengeteg hátránya is. Sőt, rákfenéje is van! Elválasztja az 
embert a természet ritmusától. Bezárja az embert egy maga építette 
másodlagos világba. Az évszakok változása a városi ember számára 
szinte semmit sem jelent. Nem tapasztalja meg például a hónak a 
puhaságát. A városban a hó eltakarítandó szemét.  Nem, vagy alig 
tapasztalja meg a rügyfakadást, a tavaszodást, a madarak énekét! 
Elnyomja az autók zaja, elnyomja a közlekedés, elnyomja a magunk 
teremtette világunknak a furcsasága.
 - Ha keresztény vagyok és van egyfajta rácsodálkozásom a világra, 
ez mennyiben előny és mennyiben feladat?
 - A kereszténység ajándék, a hit mindenképpen ajándék! Az Istennel 
való találkozás az kegyelem! Ha eljutottam arra, hogy fölismertem az 
Istent, ha eljutottam a vallásosságra, aminek lényege latin szóval a 
„religio”, a kapcsolat, tehát nem vagyok független létező ebben a 
világban, hanem az Istenhez kötődöm, akkor ebből a felismerésből 
mindenképpen kötelességek fakadnak! Felelősség származik belőle. Ebben 
a világban nem vagyok úr, hanem rész vagyok. S felelős vagyok ennek a 
világnak minden részéért.
 - Befejező kérdésem: kik gondozzák ezt a világot?
 - A világot a tiszta szívűek gondozzák! A világot mindenki gondozza, 
aki számára létezik érték. Akinek nem az érdek a fontos, hanem aki 
számára világos, hogy az abszolút érték, az maga az élet!
 - DI -
 Fotó: Németh Péter
 
 |