CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 3., pĂ©ntek, Tímea, Irma napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Az evangélium üzenete 2000.12.24.éjféli mise
Zenei melléklettel

Illusztráció: Drávai Dorottya
Mt 1.18-25. Jézus Krisztus születésének ez a története: Anyja, Mária, Józsefnek a jegyese, még mielőtt egybekeltek volna, úgy találtatott, hogy gyermeket fogant a Szentlélektől. Férje, József igaz ember volt, nem akarta a nyilvánosság előtt megszégyeníteni, ezért úgy határozott, hogy titokban bocsátja el. Míg ezen töprengett, megjelent neki álmában az Úr angyala, és így szólt hozzá: „József, Dávid fia, ne félj magadhoz venni feleségedet Máriát, hiszen a benne fogant élet a Szentlélektől van! Fiút szül, akit Jézusnak nevezel el, mert ő szabadítja meg népét bűneitől.” Ezek azért történtek, hogy beteljesedjék, amit az Úr a próféta szavával mondott: Íme a szűz fogan és fiat szül, Emmánuel lesz a neve. Ez azt jelenti: Velünk az Isten. József erre fölébredt álmából és úgy tett, ahogy az Úr angyala parancsolta. Magához vette feleségét, de nem ismerte meg, míg világra nem hozta fiát, akinek a Jézus nevet adta.


Fent az éjféli mise evangéliumát olvashattuk.
Sokan és sokféleképpen "megénekelték" már prózában és versben ezt az éjszakát, mely úgy különválik a többitől. "Ereje" van arra, hogy mindazok, akiknek vallási szokásaikba nem illik a templom meglátogatása, ott szorongjanak az éjféli mise tömegében, és több-kevesebb szesszel telítve fújják a "Mennyből az angyal"-t. Szent Ferenc a "kripelli feltalálásával" alaposan beletrafált!
Kiváló alkalom az igehirdetésre, akárcsak a temetés, mert sokan jelennek meg. Hátha van "kapás", készség a megszületett Megváltó befogadására!
Ifjabb lelkészek álma a tömött templom, ahol oxigénhiányban csak rosszul lehet lenni, és megjelenik a lehellet párája a hideg levegőben.
Lám, a választott részlet pedig nem tartalmaz mást, csak a száraz tényeket! Volt persze idő, amikor Jézus életének történeti tényét is tagadták. Ma már aligha lehet ez probléma. Komoly ember szájából ilyet nem hallunk.
Van, aki otthon is felolvassa a fa alatt, felteszi valamelyik kedvenc lemezét és meghallgatja - mondjuk - Bocelli előadásában az Adeste fideles-t. Nem előzmény nélküli a szertartás, nekem is már egész héten ez a dallam járt az eszemben, egyszer az egész CD-t is meghallgattam. Próbáltam, lefordítva a szöveget, helyettesíteni a dallamra írott magyar szöveg rettenetes prozódiáját.
Merrefelé tart ez az ének? Van-e iránya?
Megdöbbenve fordítgattam a latin szinte fordíthatatlan tömörségét: "nézzétek az angyalok királyának születését"! Az még csak jelenidő, hogy Jézust diadalittasan köszöntse a hívő Betlehembe jőve. De ez a mondat igencsak kétirányú liturgikusan, hiszen kapcsolódik az előző egyházi év utolsó vasárnapjához, és előremutat a Pilátus előtt álló Krisztusra: "Király vagy te?" A végleges irányt a harmadik, egyben befejező mondat szab az időnek és a történésnek: "Jöjjetek, dicsérjük az Urat! - Könyörögjünk az Úrnak!" Ez pedig a Betlehemi eljövetel történeti megismételhetetlensége miatt csak az előremenetelt teszi lehetőve: mi már a feltámadt Jézust dicsérjük.
Az ének szövegének időbelisége pedig arról szól, hogy a betlehemi születésben már benne van a jeruzsálemi szenvedés és a megváltó halál. Nem tudom, elhangzik-e ilyen "ünneprontás" az éjféli misén. Legfeljebb a Hiszekegyben, ahol az egyház letérdeltetné a hívőket (ha azok ismernék a liturgiát) a fogantatás és születés mondatainál.
A történeti tények ugyanis folytatódnak: sem a 2000 évvel ezelőtti szent éjszakán, sem az ezredforduló előtti utolsó karácsony éjszakáján nem áll meg az idő, hanem folytatódik, folyik, mozog, amint a görög bölcselő megmondta. De mi lesz a folytatás? Erre a kérdésre kell válaszolni minden alkalommal karácsony vigíliáján, a virrasztáskor. Ha jól virrasztunk, kitart éberségünk a Vőlegény eljöveteléig. Mert eljön a történelem végén, s az egyben az üdvösségtörténet befejezése is. Akár ma, akár holnap ... valamikor, mert vége lesz egyszer ennek az adventnek is.
- DI -



2000. december 24., vasárnap 10:52


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület