CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 1., szerda, Fülöp, Jakab, Amarilla napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

A más szemével  

A tudomány előrehaladása közelebb hozza majd a felekezeteket is egymáshoz

Interaktív hit és tudomány
Az „Univerzális Szellem" és a tudomány

Ha Planck tézisét arról, hogy mindenben az ősi alkotás szelleme, azaz Isten maga van jelen tovább vizsgáljuk, a következő lépés annak felismerése, hogy az elv a III. században oly sokat vitatott neoplatonizmus újjáéledése és maga Szent Ágoston, a katolikus egyház történetének talán legkiemelkedőbb látókörű gondolkodója is sokáig híve volt.
Elfordulásának okait élettörténete nem taglalja. Viszont tény, hogy e szemlélet igaza azt jelentené, hogy az egyes hitfelekezetek a maguk kerekre szabott dogmatikai világával, az Isten és az ember közötti kapcsolatok szabálygyűjteményével egymásnak ellentmondva végeredményben olyanok, mint az ügyvéd, akinek nem az igazság konkrét volta a fontos, hanem a per megnyerése.
Egyes keresztény felekezetek például elvetik az olyan, más felekezeti dogmákat, amelyek szerint a gyóntatószékben felsorolt bűnöket gépies szánom-bánommal eltüntethetjük a bűnös lelkéből, és a delikvens „tiszta lappal" hagyja el pár perces fogdáját, hogy aztán kezdhesse újra kisded játékait a legközelebbi látogatásig.
A keresztes háborúk, vagy éppen a zsidóság kiirtására tervezett pogromok, amelyek 1881-ben kezdődtek a cár terroristák általi meggyilkolása után, az egyházak történetének késői szakaszában éppen úgy, mint a III. századbeli Szent Ágostont ért korabeli kritikák idején aligha szolgálták a békességre buzdító isteni gondolatot!! Hitlert a mai szociális ellentmondásokat analizáló történelem a destrukció „halál angyalának" aposztrofálja. Ez igaz. De - hogy úgy mondjuk - ő nem volt „eredeti" elme, csak „kopírozott" olyanoktól, akik a történelem folyamán Istent égiszül használva végigjátszották ugyanazt, legfeljebb a tehnikai civilizáció létesítette tömegpusztító eszköztár nem volt olyan tökéletes, mint a mai.
Az emberiség a mózesi táblákon publikált parancsolatok közül az ötödiket, - azaz, hogy „ne ölj !" csak az egymástól filozófiai és módszertani értelemben elszakadt, elkülönült „kasztokon" belül tartotta (Mit tartotta? Tartja most is...) elkötelezőnek. Ha ezeket az egymástól elkülönülő „kasztokat" kivétel nélkül Istenre - vagy ha úgy tetszik, az „Univerzális Szellemre" -épülő egységekként kontempláljuk, akkor beszélünk vallásokról: kereszténységről, iszlámról, hinduizmusról, shintoizmusrol és sok más csoportról. Ezek mind Istent és Istennel való kapcsolódást keresnek és ígérnek.
De ennek az axiómának az elismerése okozza a következő problémát: Az emberiség 6 milliárdos tömege a geográfiai és történelmi hátterek különbözősége miatt néha egymástól lényegtelen eltérésekkel, néha azonban alapvető filozófiai ellentmondásokkal alakította ki az egyes vallások dogmatikáját. Az Isten mindenhatóságát elfogadó vallások közül a „testvéries" kereszténység és iszlám a történelem folyamán szinte állandóan fegyverrel a kézben akar(ja)ta a másikat a maga igazáról meggyőzni - egyfelől hitehagyott eretneknek, másfelől istentelen gyaurnak becézgetve egymást, a „békesség a földön a jóakaratú embernek" gospel nagyobb dicsőségére.
Van e kiút az olyanfajta ellenségeskedésekből, mint amilyet az USA egyik baptista egyetemi tanára sziszegett az éterbe G.W.Bush választási kampánya idején, a Karolina államokban... - mondván: „a katolicizmus a sátán vallása"? Buta és rosszindulatú mekegés, igaz? Igen, de az ilyenfajta öklendezésnél a baj gyökeréig kell kutatni. A teizmus - azaz generálisan értelmezett istenhit - néhány sarkalatos és közös kérdésére fog a tudomány a jövendő évtizedekben válaszolni. Ilyenek az élet keletkezésének körülményei az Univerzumban, és a földön is (a legeslegújabb eredmények arra mutatnak például, hogy kb. fél milliárd évvel korábban kezdődött a szerves élet bolygónkon, mint azt eredetileg hitték), a mitológiai mondák - világvége, özönvíz stb - asztronómiai magyarázatai (ma például már egy aszteroid becsapódását tekintik a dinoszaurusz szinte varázsütésre történt kihalásának okául és egy majdani hasonló eseményt jósolnak az emberiség halálának várható okául is).
Egy másik, rendkívül izgalmas, lebilincselő kutató tevékenység a vallási mitológia; mondák - mint a népek történetében felmerült kataklizmikus események tudat alatti megőrzőinek (özönvíz, próféták megjelenése, stb.) - értékelése és „nyomozása" lesz a tudomány eszközeivel. Ezeknek a határkérdéseknek a megoldása kétségtelenül egyre közelebb fogja hozni egymáshoz azokat, akik ma még olykor foggal-körömmel marakodnak a saját igazukért jobb vagy rosszabb szónokok fantáziájára és egyéni meglátásaira utalva.
- pagony -



2001. január 20., szombat 15:50


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület