Engedély nélküli építkezés
Napjainkban sok szó esik a szolgáltató típusú közigazgatásról,
az állampolgároknak jogos igénye, hogy a közhivatalok munkájukat az érintettek
érdekében, azok megfelelő tájékoztatásával, felesleges zaklatásukat elkerülve
végezzék. Ezt a kívánalmat mindinkább szem előtt tartva a hatóság mégis
kerülhet olyan helyzetbe, amikor legjobb szándéka ellenére az ügyfél együttműködésének,
jogkövető magatartásának teljes hiánya miatt népszerűtlen, maga számára
is nehezen megélhető cselekvésre kényszerül. Ilyen, várhatóan nagy port
kavaró intézkedésre a közeljövőben városunkban is sor kerül. A történet
a következő:
Építtető 1996. májusában nyújtott be építési engedély
iránti kérelmet a kiskorú gyermekei tulajdonában álló Lőverekben lévő ingatlanra
családi ház építése iránt. Az engedélyező határozat kézhezvétele után -
annak jogerőssé válása előtt - építtető 1996. júniusában szabálytalanul,
gyakorlatilag engedély nélkül kezdett hozzá az építéshez.
Erről az építési hatóság a szomszédos ingatlan tulajdonosának
bejelentéséből szerzett tudomást 1996. szeptember 12-én, és helyszínelése
után 1996. szeptember 25-én határozatban elrendelte a kivitelezés azonnali
megszűntetését. Ezek után az engedély jogerőre emelésének nem volt jogi
lehetősége, az eljárást fennmaradási eljárásként kellett folytatni.
Az építési hatóság helyszínelési jegyzőkönyvben megállapította,
hogy a jogerős építési engedély nélkül végzett kivitelezés oly mértékben
eltér a tervdokumentációban foglaltaktól az oldalkert tekintetében, hogy
arra ebben a formában fennmaradási engedély nem adható. Ezért a jogszabályoknak
megfelelően a kivitelezés leállításával egy időben felhívta az építtetőt,
nyilatkozzon arról, hogy a szabályossá tétel érdekében szükséges munkálatokat
vállalja-e.
Építtető a nyilatkozattétel helyett a Műszaki Iroda leállító
és bírságoló határozatai ellenére folytatta az építkezést.
A nyilatkozat hiánya miatt, illetve mivel a szabályossá
tétel műszakilag sem tűnt lehetségesnek, az építési hatóság 1996. novemberében
az építési engedély határozatot visszavonta, és az építmény lebontását
rendelte el. Ekkor az elszánt engedély nélküli építés következtében az
épület szerkezetkész állapotban volt.
Az eredeti, azaz az építést megelőző állapot visszaállítására
kötelező határozat ellen építtető fellebbezett, és az építkezést tovább
folytatta. A Győr-Moson-Sopron Megyei Közigazgatási Hivatal az I. fokú
határozatot helybenhagyta, majd építtető további jogorvoslati kérelmeit
követően a Győri Városi Bíróság, végül a Győr-Moson-Sopron Megyei Bíróság
is elutasította építtető keresetét. Ezzel az építési hatóság bontási határozata
1998. november 3-án végrehajthatóvá vált. Építtető az egész államigazgatási
és bírósági eljárás alatt a kivitelezési munkákat a leállító és az ezt
kikényszerítő végrehajtási bírság határozatok ellenére tovább folytatta,
ekkorra a lakóház teljesen elkészült.
A végrehajtás érdekében a Műszaki Iroda felszólította
építtetőt, hogy a bontási munkákat 60 napon belül kezdje meg. A bontással
kapcsolatosan építtetővel 1999. szeptember 6-án egyeztetés történt, ahol
építtető kijelentette, hogy az építkezést telekvásárlással szabályossá
kívánja tenni, erre 1999. december 31-ig haladékot kért. Egyben jegyzőkönyvbe
foglalva kijelentette, hogy amennyiben a szabályossá tételt az általa vállalt
határidőig nem tudja teljesíteni, úgy a bontást önként teljesíti.
Telekalakítás helyett az épület kontúrjában, valamint
a jogszabályi háttérben történt változásra hivatkozva építtető ezt követően
ismét fennmaradási engedély-kérelmet nyújtott be, melyre - a változásokat
új tényállásként értékelve, illetve tekintettel arra, hogy az időközben
teljesen elkészült nagy értékű házat lakják, - a Műszaki Iroda fennmaradási
engedélyt adott 2000. március 28-án.
A határozatot az 1996-os bejelentést tevő, a telekeladásra
sem hajló szomszéd megfellebbezte, és azt a Közigazgatási Hivatal érdemi
vizsgálat nélkül megsemmisítette, a tényállást nem tekintette megváltozottnak.
Ezért az épület bontását 2000. október elején be kellett volna fejezni,
melyet építtető el sem kezdett, az épületet lakják.
Időközben építtető további bírósági eljárást kezdeményezett,
ennek azonban a végrehajtásra már nincs halasztó hatálya. Az első fokon
eljáró szervnek kötelessége az általa hozott határozat végrehajtásáról
gondoskodni, ezért az építtető sorozatos jogsértő, a határozatokat semmibe
vevő magatartásának eredményeként az építési hatóság - átérezve az értékes,
kiskorúak tulajdonában lévő ingatlan megsemmisítésének értelmetlenségét
is, - kénytelen a bontást a kötelezett költségére és veszélyére elvégeztetni.
BK., NZs.
2001. január 22., hétfő 13:37
|