2024. április 24., szerda, György napja

Újabb ismeretek az Univerzumról

Csillagászati hírek - 2001. január
Első rész

Tónyomok a Marson

Húsz éve egy maroknyi ember gondolta azt, hogy egykor tavak voltak a Marson, négy-öt éve néhány ezer ember állította - ma azonban már nehéz lehetne kétségbevonni. A NASA bejelentése szerint megszületetett a Mars Global Surveyor program legfontosabb felfedezése. Az elmúlt években sorra gyűltek a közvetett bizonyítékok a Mars ősi felszíni vízkészletével kapcsolatban. A légköri izotóp-arányok, a bolygófejlődési elméletek és a folyóvölgyek ellenére sokan nem fogadták el, hogy a Mars egykor vízben bővelkedő, a Földhöz hasonló aktív vízkörforgással rendelkező égitest volt. Az MGS további közvetett bizonyítékokkal szolgált. A mai aktív vízfolyásnyomok és a most felfedezett tavi üledékek azonban már nem sok kétséget hagynak az ősi "vizes" éghajlat felől. (Történeti szempontból érdemes megemlíteni, hogy tónyomok már a Viking-szondák felvételein is nagy számban mutatkoztak. A tudományos közvélemény ennek ellenére sokáig kételkedett a vízzel kapcsolatos formák eredetét illetően.) Az MGS nemrég közzétett felvételein nagy bőségben látszanak kráterekben és egyéb mélyedésben olyan üledékes rétegek, amelyek állóvízből váltak ki. A szerkezetek a bolygónak szinte minden részén megtalálhatók, de leggyakoribbak az Arabia Terra Ny-i részén, a Terra Meridiani É-i részén, a Mariner-völgyben és a Hellas-medence ÉK-i részén. A kérdéses formák a legígéretesebb helyszínei az exobiológiai kutatásoknak. Az üledékes rétegek ugyanis közel változatlan állapotban őrzik a 3,5-4,3 milliárd évvel ezelőtti környezet nyomait. A néhol több km vastagságot is elérő üledékek látványa igen meggyőző érv az egykori tavak mellett. Ennek ellenére érdemes az alternatív hipotéziseket is megvizsgálni. A képződmények kialakulását elméletileg egy igen sűrű légkörből történő kiülepedés is magyarázhatná - ez azonban valószínűleg nem tudná létrehozni a megfigyelt szerkezeteket. (JPL PR 2000/12/04 - Kru)

Pillangó születik

A Scorpius csillagkép irányában látható IRAS 17106-3046 jelű ködösséget a Hubble Űrteleszkóp örökített meg. A képződmény a planetáris-ködök felé mutató átmeneti szerkezet. A felvételen jól látható a kb. 5000 Cs.E. átmérőjű korong, amelyre merőlegesen előtör a két anyagsugár a központi égitesttől. Mindez az utóbbi években elterjedt elgondolást támasztja alá, amely szerint a planetáris-ködök alakjának megformálásában a csillagok körüli egyenlítői korongok játszanak főszerepet. (Sky and Tel. 2000/11 - Kru)

"Plútó 2"?

2000. november 28-án újabb Kuiper-objektumot találtak a 0,9 m-es Spacewatch teleszkóppal. Ez önmagában még nem lenne hír, azonban az égitest +20 magnitúdós volt. Eszerint a 2000 WR 106 jelű objektum, társaihoz hasonló albedóval becsülve, kb. 1000 km átmérőjű. Akkora mint a Ceres, a legnagyobb kisbolygó, vagy a Charon, a Plútó holdja, és fele akkora, mint maga a Plútó. Jelenlegi távolsága mintegy 43 Cs.E., pályájának pontos megismeréséhez még több hónapos észlelés szükséges. A fenti méret becslés persze bizonytalan, de úgy tűnik, sikerült megtalálni az eddigi legnagyobb Kuiper-objektumot. Az égitest azért is érdekes, mert komolyabb amatőrtávcsövekkel is megörökíthető, ami nem kis teljesítmény egy Plútón túli égitrestnél. (Sky and Tel. 2000/12 - Kru)

Hírek exobolygókról

A feltételezett Naprendszeren kívüli bolygók száma napjainkaban elérte az ötvenet. Három újabb égitestről az exobolygók ismert kutatói, Geoff Marcy (University of California) és Paul Butler (Carnegie Institute of Washington) tettek bejelentést, ezek adatai a táblázat első három sorában olvashatók. Az ESO kutatói pedig hét új égitestről adtak hiradást, közülük egyik a fenti csoport eredményeit erősíti meg. Az ő égitestjeik a táblázat további hét sorában olvashatók. (Az oszlopok tartalma balról jobbra haladva: a csillag jelölése, távolsága (fényév), színképtípusa, a bolygó keringési távolsága (Cs.E.), keringési ideje (nap), minimális tömege (jupitertömeg), excentricitása.)

Debra A. Fischer (University of California) 12 olyan csillagról készült adatokat vizsgált, amelyeknél már sikerült exobolygót találni. Célja további kísérők keresése volt. A munka során több olyan bizonytalan jelre is akadt, amelyek további bolygókra utalhatnak. Itt természetesen csak bizonytalan utalásról van szó. Mindazonáltal könnyen elképzelhető, hogy ahol egy exobolygót találunk, abban a rendszerben több kisebb égitest is lehet. A megfigyelések gyarapodása miatt ideje lenne egységes megnevezési rendszert bevezetni az exobolygókra. Az IAU idei találkozóján ez is szerepelt a programban, de nem sikerült végleges megoldásra jutni. Pedig a rendszerre nagy szükség van, hiszen amellett, hogy a földi felfedezések ugrásszerűen nőnek, a következő években több olyan szondát is pályára fognak állítani, amelyek kifejezetten exobolygókra vadásznak. A felvedezések száma ezzel pedig drasztikus növekedésnek fog indulni. (space.com 2000/08/07 - Kru)