Direct marketing a kiállítóteremben
A piacorientáltság szempontjából tökéletes kiállításlátogatónak, amennyiben
ilyen egyáltalán létezik, nincsenek előítéletei és elvárásai: megy, mint
a homály, és elégedetten nézelődik, majd vásárol.
Ám miután senki sem tökéletes, legfeljebb többé-kevésbé igyekszik annak
látszani, eleve előítéletekkel és/vagy elvárásokkal szemlél bármilyen művészinek
tűnő megnyilvánulást.
Nos, némely esetekben már a helyszínek kiválasztásával sikerül elérni,
hogy az előítéletek jól működjenek. Mert lett-légyen bárki a kiállító,
avagy a megnyitót tartó személy(iség), azért egy shopping center mégsem
a Szépművészeti Múzeum, és a mindenáron eladásra törekvés görcsében a posztamensek
lábának támasztott, a széklábhoz lakatolt, világítótesten függő képek,
értékesítésre szánt árucikként, forintban és - a könnyítés kedvéért, egyidejűleg
- osztrák schillingbe átszámítottan kínálják magukat, sokkal inkább elérhető
áron, mint a szomszéd butikokban található közfogyasztási cikkek bármelyike.
Amúgy meg a festményt egy életre kiakaszthatja az ember a falra, ám
a nagyestélyit egynél több alkalommal - ha egy kicsit is igényes magára -
nem nagyon veheti fel.
A bevásárlóközpontban egyébként még magáról az eredeti Mona Lisaról
sem hinné el senki, hogy az tényleg eredeti.
Szóval a helyszínt illetően bizony legtöbbször így működnek az előítéletek.
Az elvárások pedig szintén.
Amennyiben olyan intézmény ad helyet egy tárlatnak, amelynek a kultúrához
akár csak jelzés szintjén is vajmi köze van, akkor meg a látogató ráadásul
értéket keres.
Hiszen a meghívók és plakátok szerint az utóbbi években majd mindenhol,
mind
csupa művész állít ki, olyan tárlaton, amelyet mind művész nyit meg, és
amelyen
mind művészek közreműködnek; ezeken bizonyára a süteményt is művészek
sütik, és az üdítőt is művészek töltik a poharakba.
A hiszékenynek és naivnak nézett "művészetkedvelő" (aki már azt sem
tudja, hogy most mit is kell kedvelnie) szenved egyrészt attól, hogy ő
miért is nem művész, másrészt a kényelmetlen tudattól, hogy a Kompozíció
vagy Kép 1. 2,…,n-1,n néven futó művekben minduntalan az elemiben már
jól begyakorolt díszítőminta sorokat véli viszontlátni, harmadrészt meg
attól, hogy ráadásul mindehhez illik jó pofát vágnia.
Ám a leginkább azt nem érti az egészben, hogy a direct marketing sokkal
hatékonyabb módszerei helyett, a megnyitó beszéd miért a művészet céljáról
és értelméről szól, amikor ezen utóbbiaknak a kiállításhoz tényleg semmi
közük.
té
2001. január 23., kedd 21:09