Isten veled, Nagyságos Fejedelem!
Sinkovits Imre halálára
“Én jó uram, nagy útra készülök
/ A gazda hí, nem mondhatok nemet” – így búcsúzott
Kentként Shakespeare Lear királyában azon az 1964.
június 28-i előadáson, amikor néhány
másodperc múlva utoljára csapódott össze
a Nemzeti Színház függönye. Otthonának robbantását
nem volt ereje megnézni; “Nem szeretek akasztásra járni”
– mondta fájdalmas fanyarsággal még évtizedekkel
később is. Szeretett házát veszítette
el, s az új otthon reményében a társulattal
örökös vándorlásra indult. Sinkovits Imre
nem mondhatott nemet. Útra indult a három és fél
évtizedes bujdosásra, mert az ő gazdája a nemzet
színháza, folyamatos, életre szóló szolgálatra
hívta. Előtte, 1958–63 között, már száműzetésbe,
a József Attila Színházba, kényszerítette
Aczél György. Nem volt hajlandó megtagadni a forradalmat,
és besúgói alkura sem volt fogható, hogy kegyes
megbocsátásban részesüljön. Ezért
jelentette életének oly kivételes ünnepi pillanatát,
amikor 1994-ben, mai köztársasági elnökünk,
akkori kulturális miniszter, dr. Mádl Ferenc folytonosnak
minősítette Nemzeti Színház-i tagságát,
s így jogosult lett negyvenéves hűséget jelképező
gyűrűre. Holtáig viselte, mert csüggedő
pillanataiban is, ha a gyűrűre pillantott, az neki ereklyés
erővel
a reménységet jelentette.
Bánkot játszotta, a hazájához
és becsületéhez szenvedélyesen ragaszkodó
nagyurat, s alakította a Tragédia lelkesülő Ádámját
és kétkedő Luciferjét is; azzal a személyes
ihlettel, ahogyan maga is megélte, szenvedte a színház
és a közélet, nemzeti hogylétünk mindennapjait.
Ádámként ébredt naponta, és sokszor
luciferi kételyekkel zárta az estét, és rémlátások
gyötörték éjszakáiban; mert az Illyés
írta zsarnokság idegekbe hatoló, pusztító
természetét élte át. Nyilvános vívódásai
közepette ezért idézte többször is azt a Duna-parti
beszélgetését Illyés Gyulával 1959 tavaszáról,
hogy ha másként nem, hát a “részleges becsület
megtartásával” meg kell maradni. Sinkovits Imrének,
a nagy komédiásnak ezért is szent a színpad.
Mert az estéli játékban az emberi szabadság
és a nemzet reménységes álmait is felmutathatta.
Tragédiák vagy komédiák árán,
de mindenkoron megszenvedett küzdelmei nyomán. Ezért
is volt fontos Sinkovits Imre számára, hogy Ady jegyében,
egy kis nép
atyafiság-kereső igényében, több mint
ötszáz estén önnön legmélyebb érzéseivel
és gondolataival Mózesként vallja a megmaradás,
az összetartozás és a hit igéjét. “Maroknyi
nép vagyunk. Akár a tenger /Csap ránk az ellenség.
A hit s a hűség / tarthatja csak fenn népét
Izraelnek” – mondta annyiszor Mózes búcsúját,
emberi-művészi hitvallásként is.
Színházába, szerepeibe bújt, az esti játékban
bujdosott Sinkovits Imre, hogy magáról és rólunk
a legtöbbet elmondhassa és megmutassa.
Újra és újra bujdosásra
kényszerült színházteremtő gondolataival
is. Azzal például, hogy a nemzet legkiválóbb
írói folyamatosan otthon legyenek a Nemzeti Színházban.
Mert maga a Nemzeti Színház gondolata kényszerül
bujdosásra évtizedek óta, a politikai kisajátítások
és a párt-, “független”- és “szak”-lapok folyamatos
gyalázkodásának légkörében. Sinkovits
Imrét azért hajszolták, sokszor lebecsülő
szavakkal, máskor cinikus közönybe vonták személyét,
mert Kent érzésével ragaszkodott Illyés Gyulához,
Németh Lászlóhoz, Sütő Andráshoz,
és hűséges volt színházához. Gyakran
írni se tudó, a színház lényegét
se értő hírlapi, tévés és rádiós
kékharisnyák és ficsúrok próbálták
megalázni, de ő fejedelmi fölénnyel legyintett.
Legyintett, de mit tudtunk démoni küzdelmeiről,
pokoljáró harcairól, hogy e játék könnyednek
és elegánsnak lássék? Olykor alá is
hanyatlott a csuklója, de mély hitében bölcsen
nézte az időt. Hitte, hogy egy nemzet sorsa égi és
megszentelt lépték szerint alakul, és nem földi
őrnagyocskák dobozoltató hatalmán múlik.
Ezért is lehetett az ő Tót Lajosa űzöttségében
is oly hatalmas és győzedelmes, mert Örkény István
örök érvényű játékában
megsemmisíthette a démont. Jámbor és esendő
emberként lesújthatott a Gonoszra. S a mindennapokban is,
hogy űzöttnek ne mutassa magát, gyakran szerepbe bújt,
tizedesi komédiázással ámította azokat,
akiket semmi embernek tartott, máskor lélekhervasztó
nyájassággal tudott kezelni, igent és nemet mondani.
Az ő udvarába az igaz emberség
és hűség nemesi levelével lehetett bekerülni.
Szívesen vitatta hogylétünk dolgait az ügyelővel
és a díszletmunkással; barátjának tudta
a hentest, az erdészt, a munkanélküli műtőslegényt.
Lapok, levelek százait, ezreit is ezért írta: az összetartozás,
a lélek-erősítés, a jobbítás
reményében. 1999 tavaszán ezért szólította
meg a miniszterelnök urat is; fejeződjék be a Nemzeti
körüli építészeti-politikai huzakodás,
mert az Ügy lesz károsult. Sinkovits Imre barátságának
egyetlen feltétele volt: “szeressék ezt a kis hazát”
és a népet, ahogyan Tamási Áron is vallotta.
“Szerettem az igazságot, gyűlöltem
a méltatlanságot, ezért halok meg száműzetésben”
– mondta személyes megszenvedettséggel is Németh László
VII. Gergelyével. A Hargitán, az emberi világtól
távol, magányosan karácsonyozó Bódi
Vencel megrázó imája a családi, közösségi,
kisebbségi, nemzeti megmaradásért az előadás
monumentális pillanatává emelkedett. Omló hegyek
alatt, a dermesztő, zúzmarás időben Sinkovits
Imre drága barátjával, nagy játszótársával,
Agárdy Gáborral és a fiatalokkal Marosvásárhelytől
Szabadkáig és Budapesttől Bécsen át
Párizsig 285 előadáson gyújtotta meg a Várakozás
csodalámpácskáját a nézői szívekben.
Sorsává, sorsunkká avatta Sütő András
varázslatát. Így volt Sinkovits Imrének hatalma
a magasban, ahol játéka, személye álomhazát
teremtett. Bárhogy is próbálták tizedessé
fokozni - az ő monumentális egyéniségéhez
a “szakma” sorozóbizottságának illetékessége
nem ért fel. Mert az égközeli, magyari jégvilágban,
a magányosan árválkodó boronaházat Sinkovits
Imre fejedelmi palotává emelte. Ahol a játék,
a nyelv és a sors csodái elevenedtek meg.
Kopott kucsmáját kezébe gyűrve
fohászkodott Istenhez. Hol kétségbeesett kiáltásként,
máskor kihívón vagy épp szelíd alázattal
szólt Sinkovits Imre Bódi-imája, kifejezvén,
hogy Sütő András Vencel bácsija nem egyszerűen
szerep, hanem
mély önvallomás is neki; a hargitai öreg fejedelem
esdeklő-monológja.
|
Dobi László tiszteletes, Páskándi Géza:
Tornyot választok című darabjában - Szakácsi
Sándorral
|
S, hogy olyan megindító líraisággal
szólott az elveszettekért, az az ő mindennapi családi
érzéséből is táplálkozott. Mert
a szülői házból, az Árpád Gimnáziumból
és a cserkész mozgalomból hozta a mindig szolgálni
kész alázatot. Így lett ő minden magyarok Siki
bá’-ja is. Bárki kért tőle segítséget,
máris - saját ügyeit mellőzve - sietett és
intézkedett; betegnek szerzett kórházi ágyat
és orvos barátot, anyagi segítségért
talpalt a nélkülözőknek, a vakoknak hangszalagra
mondta az Újszövetség fejezeteit. Ki tudná számba
venni, hány katolikus és református templom újjáépítésére
hirdetett matinén, árvíz- és Trianon-károsultak
javára rendezett jótékonysági est meghívóján
szerepelt a neve az első helyen! Mert ahová őt hirdették,
biztos, hogy táblás ház ígérkezett, és
ünnepi érzések is átmelegítették
a szíveket.
|
1998. szeptember 21. Hetvenedik születésnapján
a Nemzeti Színházban Agárdy Gábor az általa
festett képpel köszöntötte. A festményen:
közös jelenetük az Advent a Hargitán-ból
|
Petőfi, Ady verseit szárnyaltatta,
s annyiszor mondta Illyés Gyula Bartókját. “Mert olyanokat
éltünk meg, amire / ma sincs ige” – élte népének
ezredévét. Mélyen hívő katolikus volt,
de annyi protestáns esemény ünnepi résztvevőjeként
szokta is volt mondani: “tiszteletbeli reformátusnak tekintem magam”.
Mert hívőként az ökumené alázatában
volt ember és magyar. S hogy annyi viszály, felekezeti, törzsi
háború omlasztotta századainkat, azt nemcsak Illyés
Testvérek című drámájának Dózsá-jával
panaszolta, de életének utolsó esztendejében
gyakran tűnődött a pódiumon is Wass Albert Ki
a magyar? című versével. Fanyar-emlekedett vallomásként
zárta a bujdosó költő hazaüzenő sorait:
“Aztán, ha majd holt tetemünket / kiveti a víz a
partra: / magyar leszel Te is, én is, / a harmadik is, mind,
kit halva, / bevert fejjel némán, gyászban /
fektetünk a ravatalra.”
A kiáltás joga és a hallgatás
kényszere – Sinkovits Imre Bódi Vencel drámáját
élte múlt év augusztusa óta. Micsoda
fátumos jelzése szervezetének, hogy nem lehetett
ott a Nemzet Színésze díj átadásán!
Megszenvedte, hogy csak a
Belvárostól a Rózsadombig terjed e cím
illetékességi rangja. Átlátta azt az amatőr
politikai dramaturgiát, miszerint kegydíjjal elnémítani
őt és nagy kortársait, hogy majd másnap zárt
ajtók mögött megfoszthassák intézményétől.
A bűbáj szerteszállt, a Nemzeti Színház
gyűrűje elvesztette varázserejét. Fájdalommal,
a kiáltás jogával élve, az átminősített
színház évadnyitóján még felolvashatta
Sütő András színészbarátaihoz szóló
vallomását. Tüntetés-erejű taps kísérte
az öltözőbe. De először élhette meg,
hogy Sütő Andrással sem szolgálhatott vigaszt.
S majd szívrendülten értesülhetett arról,
hogy a magasban tündöklő őrnagyocska Sütő
András elnémítását üzengeti.
“Nekünk a legszebbik estét / Fekete színre festették.
/ Engem anyám elátkozott, / Mikor a világra hozott...”
A lámpácska örökre kihunyt. A csodákban
immár nincs több reményünk.
A legmagasabb Gazda hívta. Nem mondhatott nemet. Mert mindig
hűen és alázatosan szolgálta.
Jó éjt, nagyságos Fejedelem! Maradsz, aki voltál,
szeretett intézményedtől is megfosztottan: a Nemzeti
Színház Örökös Tagja!
Isten adjon Neked végső nyugodalmat.
Bujdosásod véget ért. Legyen Neked örök
világosság!
Ami pedig Bódi Vencel - Sinkovits Imre Nagy Romlás sújtotta
boronaházát illeti: jégbefagyottan is, a mindenkori
magyarság álomszínházává magasodik.
Ablonczy László
A cikket a Reformátusok Lapja engedélyével közöljük.
Forrás: www.reflap.hu
2001. február 02., péntek 20:42
|