Magyar Mónika és Szőcs Géza grafikusművészek
az Erdélyi Házban
Sopron belvárosában, a Szent György utcán jártamban szinte naponta találkozom
Magyar Mónikával és Szőcs Gézával; többször el-elbeszélgetünk mindennapi
dolgainkról. Az ő mindennapi dolgaikhoz inkább a művészet tartozik, ezért
többnyire a művészetről, alkotásról, grafikáról, tárlatokról esik szó.
Többször jártam a Szent György utcai műhelyükben, ahol Magyar Mónika
és Szőcs Géza műhelytitkait, ha akartam volna, akkor sem sikerült volna
kilesnem, csak különböző fázisokban kiteljesedésüket váró alkotásaikat
láttam.
A legutóbb a Műcsarnokban rendezett grafikai tárlaton való részvételük
kapcsán ejtettünk szót - miről is másról, mint - a grafikáról, és akkor
a grafikában fellelhető gondolatiságról szólva arról beszélgettünk, hogy
a grafikát ábrázolómúltjából adódóan hogyan lehet a költészethez hasonlítani.
Arról is szó esett, hogy ahogyan a költészet igazi mély megértéséhez
esetenként nem elég csak magát a nyelvet ismerni, ugyanúgy a grafika teljes
megértése egy bizonyos szintű képi műveltséget feltételez a közönségről,
akinek szükséges egy olyan vizuális kultúrával rendelkeznie, amely által
a látványt befogadja, megérti, az ábrázolást elvonatkoztatja.
A grafika igen árnyaltan fogalmaz, sokszor megkockáztatja a filozófiát,
mondhatni, sokszor filozofikussá válik, azzal, hogy nem a világ szolgai
leképezése, hanem a környező világ ábrázolásához hozzáadja a művész a saját
világát, egyéniségét.
Szó esett arról is, ahogyan a művek így
önálló gondolatok hordozóivá
válnak, és ahogyan ezek kommunikálnak a nézővel.
A művek tervezése során - mondta Szőcs Géza - a vizuális szabályoknak,
a csaknem hatezer éve kimunkált törvényszerűségeknek működniük kell. Hogy
ez a gondolatátvitel - egy adott szellemi szinten való kommunikálás - miként
sikerül, nagyban függvénye annak, hogy ezeket a törvényszerűségeket ki mennyire
tudta elsajátítani.
A nézőnek az a dolga, hogy ezt elfogadja, és egy jó kép akkor jó, ha
gondolatokat generál, vagy érzelmeket vált ki a nézőből.
|
A kiállítást Vásárhelyi Antal grafikusművész, a Magyar Rézkarcoló
Művészek Egyesületének elnöke nyitotta meg
|
Hogy az ő esetükben miért nehéz műhelytitkokat meglesni, az talán a következőkben
kiderül. Az előző hasonlattal élve, mint ahogyan a vers keletkezésének titka
sem annak lejegyzésének momentumában rejlik, bizonyára, ugyanúgy Mónika
és Géza grafikáinak elkészülte sem köthető egyetlen pillanathoz, még ha
végső formájukat ott, a Szent György utcai műhelyben nyerik is el.
A Magyar Mónika és a Szőcs Géza Fövényverem utcai Erdélyi Házban kiállított
képeiben - rézkarcok és rézmetszetek - első látásra, az található, ami
a
mi sekélyes életünkből, a felszínes kapcsolatainkból és találkozásainkból
hiányzik.
S bár a kétszemélyes tárlaton bemutatott munkák technikájukat illetően
a hagyományos sokszorosító grafikai eljárásokkal készültek és bár illendőségből
az eredeti lenyomat jelzést is viselik - a művészek bevallása szerint -
ennek ellenére csupán egy-egy lenyomat készül belőlük.
Manapság a technika egyfajta reneszánszát éli, azonban értékét mégsem
elsősorban az határozza meg, hogy hány lenyomat készül belőlük.
Sokkal inkább az, ahogyan a művész a technika adta lehetőségeket fel-
és kihasználja, és amennyire a kész mű gondolatilag-tartalmilag fajsúlyos,
formailag ennek megfelelően kiérlelt és megmunkált.
A műveknek kell megszólalniuk, nem a blöff, hanem az szellemi, érzelmi
tartalom, a kitartó munka, némely esetben a bravúr hangján.
A kiállítótermeken az alkotók igen jó egyensúlyt megtartva osztoztak meg.
A két különböző terem mindegyikében mindketten jelen vannak, az elsőben
a súlyosabb, a második teremben a könnyebb, játékosabb, levegősebb műveiket
mutatják be.
Szőcs Géza Variációk és Belső táj kettős sorozata - a színek és kompozíciók
következetes logikáját - ismétlő ritmikusságában a szimultán jelenségek
szimultán megélését hordozza.
Kompozíciós és technikai igényesség és - nem utolsó sorban - elegáns
kivitelezés jellemzi Anzix rézkarc sorozatát. A finom és érzékeny technikai
megoldásokkal, a míves formákkal a művész
igen meghitt hangulatú üzenetváltásai
ezek.
Mindezekkel a szemközti oldalon valamelyest lazább és oldottabb hangulatot
teremt Magyar Mónika öt részes A cet sorozata, amely élményfeldolgozásában
és gondolatvitelében - nem utolsó sorban összefüggő folyamatosságában -
rokon vonásokat mutat a Hullámok címet viselő sorozatával.
Az előző művek dinamikájához képest kiegyensúlyozottságot, analitikusan
elemző szemléletet tükröznek statikusabb képei (Zárva). Alkotójuk összegez,
úgy hogy a divatos ezred végi-eleji misztikát következetesen kikerüli és mégis ezredvégit alkot
A két alkotó együttszereplése, az azonos műfaj és technika teremtette
összehasonlítási kényszeren túl, önként adja magát a kérdés, hogy egy közös
műteremben dolgozó, fizikailag egy kis térbe összezárt két ember ötletei,
gondolatai hogyan hatnak egymás műveire.
Mindketten állítják, hogy nem létezik az egymás másolása, ismétlése, de együtt
élnek, ezért a legfőbb élményeket együtt élik meg és így a szellemi közösségben
fellelhető
a kölcsönhatás.
Magyar Mónika és Szőcs Géza két szuverén alkotó akik magukkal, egymással
és a világgal összhangban vannak.
Szőcs Géza az alkotásban a nemes, a klasszikus értelemben vett munkát
tartja fontosnak, azt amely a mögötte felhalmozódó élettapasztalattal további
munkára ösztönöz.
A művész hitvallásához, gondolataihoz, a tradíciókhoz hűen alkosson,
képet készítsen, és ne kereskedjen - vallja. Vegye tudomásul azt is, hogy
nem mindig értik meg, sőt, néha kinevetik.
Az alkotásra a gondolatok ösztönözik, úgy érzi, hogy hasonlóan ahhoz,
ahogyan a hangyák görgetik a kis homokszemcséket, hogy abból a labirintusukat
felépítsék, a művészi alkotás is, napról, napra, óráról órára, percről percre
mindig talál egy olyan gondolatot, amelyet végiggörget, amelyhez hozzátesz
valamit, és abból egyszer majd egy vár lesz. Nem egyik pillanatról
a másikra jön az ihlet. Van gondolat, amely évtizedeknek a munkája alatt
érlelődik
; a már meglévő gondolathoz-műhöz nap mint nap még hozzátesz valamit.
Szőcs Géza a külső impulzusokat próbálja alkotásaiba sűríteni, az előtte,
mögötte és a jelenben tapasztaltakat, a jelent-múlt-jövőt akarja az egyszerre, egyidejűleg
összesűríteni. Ezt egy folyamat, amely során nap mint nap az alkotásban, önmagában valami változást visz végbe. A filozofikus
gondolkodást műveli, azt ami most nem nagyon divat, mert időigényes, mert
odafigyelést és elmélyülést kíván.
Magyar Mónika nem vet papírra minden fázisfolyamatot.
Folyamatosan a fejében tart és érlel több gondolatot, és papírra csak
a legutolsó fázisokat veti. Az egész egybeszerkesztetten lényegében a gondolataiban
áll össze, ezáltal összesűríti az alkotás munkafolyamatát. A képzőművész
érzékszerve főleg a látás, amiben kifejeződik, mindaz, az élmény, ami ér,
vallja, azért az alkotás számára a belülről jövő, vagy a külső környezeti
élmények képekbe való összesűrítése.
A mostani kiállításon bemutatott műveire lehet-e mondani, hogy XXI:
századiak? A CD-lemezek feldolgozásával készült képek ugyan ezt a századot
idézik, ám a gondolatok, amelyeket közölnek, vagy az élmények, amelyeket
kiváltanak örök érvényűek. Ilyen tekintetben a művészetben nem a fejlődést,
hanem a változást tartja fontosnak: egy egyiptomi alkotás is lehet kortárs,
amennyiben ma is gondolatokat közöl- vallja Magyar Mónika. Az embernek
a tapasztalatszerzéssel személyisége változik, ez megjelenhet a műveiben,
ám a művészetben, magában, a korokon belül nincs fejlődés, csak változás.
Magyar Mónika a gondolatközlésre az itt bemutatott technikát tartja
a legmegfelelőbbnek. Nyugat-Európában is már lecsengőben vannak a számítógépes
grafikák, inkább visszajön a manualitás, emberi tevékenység felértékelődése.
***
Két fiatal alkotó, műveivel ismerkedhet meg az, aki betér az Erdélyi
Házba, olyanokkal, akik lendületük és tettvágyuk teljében vallják, hogy
torz a kép, amely szerint a XXI. századi művész mindent letipor, hagyományokat
rombolva, mindent meg akar mutatni és újra akar teremteni.
Vallják, hogy a művészet nem azonos a totális extravaganciával. Tisztában
vannak a tradíciókkal: vagy
művelik azokat, vagy azokat tiszteletben tartva
lépnek tovább.
Művészként arra törekednek, hogy olyan nyomot hagyjanak, amely megmarad
akár több ezer év múlva is. Lehet, hogy az alkotásnak bárkinek csak ezzel
a hittel lenne szabad nekivágni?
A kiállításról pedig elmondták, hogy annyiban fontos a kiállítás, amennyiben
az itt megjelentek ez alkalommal a képek kapcsán összejöttek, gondolatot
cseréltek és egy kis ideig együtt, egymásra időt és figyelmet szentelve
közösen és vélhetően hasznosan eltöltöttek egy kis időt.
Magyar Mónika és Szőcs Géza közös kiállítása megtekinthető március 2-ig
naponta 10-15 óra között az Erdélyi Házban.
té
2001. február 19., hétfő 17:02
|