CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 27., pĂ©ntek, János napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Kiállítás-motorkerékpárral

Elég nagy adag makacs kitartással, mi több, mazochizmussal kell rendelkeznie annak a kritikusnak, aki többedszerre is vissza-visszamegy olyan helyre, ahol minden egyértelmű jel arra utal, hogy egy kiállításnak mondott esemény a minden fantáziát megmozgató tárlat és egyéb használatos szinoním elnevezések ellenére kép(ki)árusítás.
Ha a nyereségszerzés céljából kiállított tárgyak eladását szolgáló butikokról senki sem ír műkritikát, recenziót, akkor meg miért tenné ezt valaki csak azért, mert az eladásra szánt tárgyak történetesen képek?
Talán azért, mert a különböző fogyasztási cikkeket árusító helyekkel ellentétben, melyek nem küldenek minden egyes árufeltöltés alkalmával művészetkedvelőknek és a sajtónak névre szóló meghívót, ez előbbiek következetes makacssággal megteszik. Talán ezzel a megállapítással a két eset közötti különbségek tárházát ki is merítettük.

A Plaza Galéria esetében mindezek ellenére arra is volt már példa, hogy sikerült esztétikai szempontok szerint működő tárlatot összehozni (hogy szerintünk hányszor, az e rovaton belül visszanézhető).
A mostani tárlat nem ez utóbbiak közül való. Engem személy szerint két dologhoz segített hozzá.
Az első. Sikerült átélnem egy kifejezés alapos, szó szerinti jelentését. Azt, hogy mit jelent a "kritikán aluli". Valami olyat, amiről még (már?) kritikát sem lehet írni, mert az egészet nincs mihez viszonyítani, nem lehet olyan szempontot, de még mentséget sem találni, amely a művészetnek titulált megnyilvánulást meg- vagy kimagyarázná.
A második. Sikerült végre, ha megértenem nem is, de részben átélnem, hogyan hat a férfiakra egy-egy márkás motorkerékpár látványa.
Ugyanis a tárlatról menekültömben a szomszédos bemutató szalonban kiállított darabok látványa hatására először életemben megálltam, és alaposabban megnéztem egy elképesztően gyönyörű, dizájnos, király- és tengerkék árnyalatokat hordozó műremeket. Motorkerékpárt. Az eladó - profi a szakmájában - rögtön látta, hogy beleszerettem a kék csodába. Segítőkészen és nagyon kedvesen mindent elmondott, amit tudnom kell a járgányról. Én meg átéltem azt, a "nekem ez mindenáron kell" érzést, amelyet néha egy-egy műalkotás láttán érez az ember.
Azóta nemcsak a szomorú valósággal szembesültem, hogy a kék csoda, egyelőre, nem lehet az enyém, hanem észrevettem, hogy én is minden jobbfajta motorkerékpárt - amúgy férfiak módjára - megbámulok.
És azt, aki PR-szagot érez, megnyugtatom: csupán arról van szó, hogy lám-lám, az esztétikum mégis csak hat és működik, fellelhető és felismerhető.
Csak nem mindig ott, ahol keressük.



2001. február 22., csütörtök 20:11


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület