Minek a napja legyen ma?
Kezdetben voltak a hétköznapok és ünnepnapok. A legelső, többitől különböző
nap, a teremtéstörténet hetedik napja, amellyel kapcsolatban nem olvasunk
estéről és reggelről. Az idők rendjének befejezettségével így tartozik
egyszerre a földi időhöz és a teremtés idejéhez. A nyugalom, a megszentelés
napját ugyanúgy jelenti, mint amit később már a szombatév kapcsán jelentett,
amit mi mostanság ökológiai problémának nevezünk. És ugyanúgy lehetne szólni
a nyugalom napja szociális tartalmáról, mely szerint a nyugalom még a szolgákat
is megillette. Hogy mindezt, akárcsak a rabszolgaság humanizálásának, a
hétszerhét esztendő parancsát az ókorban meg később rendszeresen gyakorolták-e,
vagy az egész inkább csak az ószövetségi meg a későbbi próféták (és magukat
annak tartók) szociál-etikai kritikájában fordul gyakrabban elő, a történelmi
tények ismeretében nem kérdés.
Mint ahogy az is tény, hogy az emberiséget folyamatosan valami arra
késztette, hogy a megismételhetetlenségükben egyetlennek számító, minősített
időben történt eseményekre való emlékezésének körét mindinkább kibővítse.
Mert később attól függően, hogy mely kor embere mit tartott még fontosnak,
vagy minek ismerte fel fontosságát, sorra megszülettek a további ünnep-
és egyéb jeles napok.
Ünnepelni nem lehet parancsra, emlékezni, talán igen, de parancsra
azt sem érdemes.
Az ünnepekhez elengedhetetlen a megemlékezés áhítata, bensőségesen
személyes volta. És ahogyan az emlékek nem mind örömteljesek, ugyanúgy
jeles napjaink sem mind ünnepnapok.
"Az élet helyett nem jöttek csak órák" - fejezi ki Ady modern életünk
egyik válságtünetét a sok közül. Azt, hogy időnk fragmentumokra esik szét,
hogy a tennivalók torlódásában a pillanatnak való éléssel vészeljük át
napjainkat.
Az utóbbi évtizedekben hétköznapjaink egymásutánjában mintha ünnep-
és emléknapjaink sokasodtak volna. Lassan már "mindennek" van napja, vagy
akár hete.
Tudja-e még valaki, hogy mely mögött van őszinte megemlékezés, és mely
szolgálja az üzletet, avagy bármilyen más érdeket? A miáltalunk kitalált
napok már csak ilyenek, mint mi magunk.
Többek között napja van a nőknek, a fáknak, a földnek, a madaraknak,
a víznek, az apáknak, a kihívásnak, a fogyatékosoknak, a gyermekeknek,
a kultúrának, a könyvnek, a táncnak, a filmnek, a szerelemnek, az időseknek,
a takarékosságnak, a sajtónak, a versnek, a tudománynak és most a kommunista
diktatúra áldozatainak is.
Ez utóbbi, mint kiderült, nem aratott osztatlan sikert, egyrészt, mert
időben igen közeli eseményekre emlékeztet, másrészt, mert az érintettség
oka folytán nem mindenki tud kellő áhítatos emlékezéssel azonosulni a tartalmával.
Ennek a napnak kétségtelen megvan a személyes jellege, csak az nem mindegy,
hogy ki melyik oldaláról érintett.
Sokasodó emlék- és világnapjaink közepette pedig hova-tovább az az
ember érzése, hogy ezekben nem az emlékezés, hanem sokkal inkább az emberiség
lelkiismerete jelenik meg.
A lelkiismeret, amely számba vesz minden olyan értéket, amellyel az
ember nem törődik, vagy amit tönkretett, amit kiirtott, amivel nem foglalkozott
kellő körültekintéssel, pedig kellett volna.
Végső soron, vajon nem arról van szó, hogy folyamatosan és nagyon komolyan
azokkal a dolgokkal kellene foglalkoznunk nap mint nap, amiknek emléknapokat
állítunk - és az összes többi általunk fontosnak hitt dolog a lényegtelen?
té
2001. február 26., hétfő 20:35