CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 25., csĂĽtörtök, Márk napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Egy zug, ahol Rá lelünk

Lk 4.1-13 Jézus a Szentlélektől eltelve elment a Jordántól, s a Lélek ösztönzésére a pusztába vonult negyven napra. Itt megkísértette a sátán. Ezekben a napokban nem evett semmit sem, de végül is megéhezett. Ekkor így szólt hozzá a sátán: „Ha Isten Fia vagy, mondd ennek a kőnek, hogy váljék kenyérré!” De Jézus ezt felelte: „Írva van, nemcsak kenyérrel él az ember.” Erre a sátán fölvezette egy magas hegyre, és egy szempillantás alatt megmutatta neki a földkerekség minden országát. „Mindezt a hatalmat és dicsőséget neked adom - mondta -, mert hisz én kaptam meg, és annak adom, akinek akarom. Ha leborulva hódolsz előttem, az mind a tied lesz.” Jézus elutasította: „Írva van: Uradat, Istenedet imádd és csak neki szolgálj!” Ekkor a sátán Jeruzsálembe vitte, a templom párkányára állította és így szólt: „Ha Isten Fia vagy, vesd le magad innét! Hisz írva van: Angyalainak parancsolta felőled, hogy oltalmazzanak, és: Kezükön hordoznak majd, nehogy kőbe üsd a lábad.” De Jézus ezt válaszolta: „Az is írva van: Ne kísértsd Uradat, Istenedet!” Miután a sátán minden kísértést végbevitt, egy időre elhagyta Jézust.
A húsvéti felkészülés első állomásaként - az evangéliumon keresztül - az Egyház a pusztába vonulást ajánlja.
- Hol van itt puszta? - kérdezi a mai ember, és legyint. Már a legyintésben benne van, hogy tudja, egy lepusztult szellemi környezetben él. A puszta lényege ugyanis nem az, hogy sík vagy homokos, hogy kihalt, hogy kietlen, hanem három dolog jellemzi: társkeresőként egyedül vagyok benne, felismerem Isten szükségességét az életemben, és a megszólított Isten valamilyen módon válaszol.
Kevesen, mégis egyre többen, ünnepelt sztárok fogalmazzák meg nyilvánosan is azt, hogy valamiképpen a földi környezetben mindannyian egyedül vagyunk. Sokszor a legnagyobb sokaság közepette, a legforgalmasabb helyen és a legzaklatottabb, percre beosztott életben, ahol látszólag minden van, de puszta, az nincs. Első pillantásra ez riasztó, sőt bénítólag hat, éppen ezért sokan egy még látványosabb forgatagot választanak. A következmény: még jobban egyedül maradnak, még inkább szükség lenne arra a Társra, akit a pusztában keresünk.
Az igazi önvizsgálat nékülözhetetlen kelléke, amit a misztika nagyjai mindig is kerestek, az egyedül- ( vagyis a Vele-) lét. A magány érzése felkelti annak a kívánását, Aki soha nem volt hűtlen, csak én felejtettem el ügyes-bajos dolgaim fölém tornyosuló hegyei közepette. Van, hogy a Jézushoz hasonló megkísértettség vezet el Hozzá, van, akinek nem kell talán ilyen "lelki lórugás". A lényeg: el kell érkezni, letenni a kezébe a sok zajt, sürgést-forgást, a sok salakot, ami a mélybe húz. Valamiképpen egy letisztultabb, egyszerűbb formát és tartalmat kell választanunk, egy kapcsolat új formáját kell bevezetnünk.
Ez az állomás egyszer mindannyiunk életében elérkezik: ekkor azonban nem mi hívjuk, hanem csak eljön, lehet, hogy utoljára. Ha csak ekkor ismerjük meg a puszta csendjének tisztánlátást elősegítő hatását, az félelmetes, sőt kétségbeejtő lehet. Rettenetes látvány, hogy a mögöttünk hagyott tevékenységünk eredménye egy nagy salakhegy, amiből úgy kell kiszemezgetni azokat az apró zárványokat, melynek mélyén a parányi kincs meglapul.
Ma még a legtöbbünk - "csak bűnösök" - számára nyitott a lehetőség: követni Jézust a pusztába. Már többen mondták, és én csak továbbadom a hallottakat: a kísértés miatt nem kell "aggódnunk". Ha helyes az irány, megjön "menetrendszerűen", pontosan kiszemelve bennünk, áldozataiban azt a zugot, ahol a legsérülékenyebbek vagyunk. Ha nem jön, akkor valami baj van az "iránytűnkkel": meg kell nézni, nem rakott-e mellé valaki mágnest, mely eltéríti a helyes iránytól?
Amit leírtam, csak a praktikum. Az igazi dolgok, a titkok ott kezdődnek, ahol a szó, a gyakorlat tudatos és interpretálható része végetér. De ez már egy másik történet, és lehet, hogy el sem mondható.
- DI -



2001. március 02., péntek 14:06


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület