Koszorúzási ünnepség a Petőfi téren
Nemzeti Ünnepünkön, a soproni Petőfi téren koszorúzási
ünnepségen emlékeztek Sopron város polgárai 1848. március 15-ére.
Az ünnepség - amelyen Sopron város képviseletében részt vett dr. Gimesi Szabolcs polgármester, továbbá Sopron alpolgármesterei, jegyzője és aljegyzője - a Himnusszal kezdődött. A Nemzeti dalt
Nemcsák Károly színművész szavalta el, amelyet követően Sümeghy József
nyugalmazott evangélikus lelkész és Kulin Ferenc, a Köztársasági Elnöki
Hivatal társadalompolitikai főosztályvezetője mondott ünnepi beszédet.
Az ünnepi megemlékezés Trokán Péter színművész szavalatával
folytatódott. Ezt követően soproni intézmények, szervezetek, pártok képviselői
és soproni polgárok megkoszorúzták Petőfi Sándor szobrát. Az ünnepi megemlékezés
a Szózat eléneklésével fejeződött be. Az ünnepségen fellépett és közreműködött
a soproni Liszt Ferenc Pedagógus Énekkar és a soproni fúvószenekarok.
Az alábbiakban közreadjuk a megemlékezésen elhangzott
ünnepi beszédeket.
Sümeghy József nyugalmazott evangélikus lelkész beszéde.
Kedves Magyar Testvéreim!
1942 tavaszán, a második világháború 3. évében veszedelemben volt hazánk,
városunk, Sopron. Akkor egy erőszakos nyugati párthatalom akarta megszállni
és leszakítani nemzetünk testéről. 1942. március 15-én hatalmas tüntetésszerű
népgyűlés volt itt a Petőfi téren, ahol a soproniak, tízezer ember vallotta
meg hűségét és hazaszeretetét. Az akkori ifjúsági szervezetek megbízásából
egy fiatal egyetemi hallgató ünnepi beszédében ezt mondta:
"Testvéreim, a megmaradásunkról van szó! Veszedelemben vagyunk. Akarunk-e,
merünk-e most magyarok lenni? Egyedül vagyunk és a magunk sorsát kell kezünkbe
venni!" Vigasztalásul és bátorításul még ezt is elmondta: "Hiszek abban,
hogy megérjük a szabad független Magyarországot, amikor végre a mohácsi
vésszel megszakadt nemzeti történelmünknek az irányítását a magunk kezébe
foghatjuk. Mert vannak látásaink nemzetünk jövőjéről!"
Az 59 évvel ezelőtt, erről a helyről szóló fiatalember én voltam. Ötvenkilenc
év után újból itt állok, és ha meg is öregedtem, de szívemben hazánk és
népünk iránti szeretetem még csak nagyobb lett. A beteg édesanya még több
szeretetre és ápolásra szorul. Hazánk, népünk pedig beteg! Mostanában már
nem igen látom leírva és nem hallom e két szót: "Édes hazám!" Mert ma csak
tiszta, önzetlen hazaszeretettel lehet magyarnak lenni. Ezek a nemzeti
ünnepek megméretést jelentenek, vizsgáljuk meg, hogy fontos-e nekünk a
hazánk és hogyan állunk nemzeti hűség dolgában?!
A második világháborút is elveszítettük. A történelem vihara elsöpörte
akkori ellenségeinket is. A háborúvég és az 1956. évi magyar nemzeti forradalom
eltiprása tenger sok, iszonyú fájdalmat, pusztulást, halált hozott ránk.
Csoda, hogy túléltük ezeket az évtizedeket. Népünk belső erejének és életrevalóságának
jele ez. Történelmünk ezer éve alatt sokat, nagyon sokat ki kellett bírnunk!
Ez a túlélés már szinte történelmi, nemzeti tulajdonságunkká vált.
A történelem, az élet tanítómestere, sajnos megtanította népünket félni
is, reménység nélkül tengődve élni, és, - fájdalom! - még egymást gyűlölni
is.
1848. március idusán Petőfi belekiáltotta a magyar szívekbe: veszedelemben
vagyunk! "Talpra magyar! hí a haza!" Gondolkodásban, erkölcsben újjá kell
születnünk! "Lemossuk a gyalázatot!" - de nem úgy, hogy a sok-sok hazugságot,
lopást, csalást, sikkasztást, botrányt és más aljasságot egymásra kenjük!
"Hí a haza!" mert most is veszedelemben vagyunk! - 59 évvel ezelőtt, azon
a nagy soproni seregszemlén azt is elmondtam itt: "… hiszem, hogy előbb-utóbb
független szabad ország lesz hazánk!", - de kérve figyelmeztettem magyar
testvéreimet: "Vigyázzunk, nehogy belülről öljenek meg minket!"
Súlyos betegség tünetei látszanak a magyarság testén: elfogyunk, sok-sok
koporsó és urna készül bölcső helyett! Öl az alkohol, pusztít a kábítószer,
elkábít a pénz túlértékelő bálványozása, a harag és önző gyűlölet elveszi
józan emberi gondolkodóképességünket. Megdöbbent az elmúlt évtizedek meg
nem született hatmillió kis magyarja!
Több millió csendes és türelmes magyar ember nevében nagyon kérem az
érdekelteket: legyen már elég a botrányból! Mi békességesen dolgozva szeretnénk
építeni édes hazánkat!
Figyeld meg, Magyarom, minden gonoszság, botrány, csalás és ölés mögött
ott bűzlik a pénz dögszaga! Igaz az is, ami meg van írva: "Minden rossznak
gyökere a pénz szerelme!"
A Tízparancsolatnak, ennek a nagyszerű "alkotmánynak" a semmibevétele
a halálba döntheti népünket! Ne felejtsük el, az ígéret földje felé vándorló
népet történelmi útján éppen ez a tíz ige, a tízparancsolat mentette meg
a szétzülléstől és a megsemmisüléstől. Itt-ott elkeseredett magyarok nemzethalálunkról
beszélnek. Isten őrizzen meg minket, hogy valóra váljon Vörösmarty látomása:
"A sírt, hol nemzet süllyed el, népek veszik körül…" Oh, ne gondoljuk,
hogy egy könnycseppet is hullatnak értünk pl. a szomszéd népek!
Szeressük ezt a hazát! Mintha 50-60 évvel ezelőtt nagyobb lett volna
a hazaszeretetünk! Szeretni ezt a hazát, itt élő testvéreinket. Ne rántsunk
a vállunkon cinikusan, mint Kain: "őrizője vagyok testvéremnek?" Mert igenis
felelős őrizői vagyunk, mi magyarok, egymásnak! Ha itt most mi veszekedünk,
gyűlölködünk, végünk van! Pedig meg van írva ez is: "Ha szeretet nincsen
bennem, semmi vagyok!" Nem ellenfelek és riválisok vagyunk egymás előtt.
Szeretni hazánkat, ahogy költőink hazánk tájait olyan szeretettel leírták.
Berzsenyi, Petőfi, vagy Illyés Gyula, amikor ezt írja: "Hű nevelőim, dunántúli
dombok / ti úgy karoltok, hogy nem korlátoltok / nem fogtok rabul, amikor
öleltek / ti úgy öveztek, hogy égig emeltek." Vagy szeretni őseinket, tisztelettel
gondolni az előttünk élt magyarokra! Ezért olyan nagyon-nagyon fontos a
családi, szeretetteljes nevelés, kultúránk, főként elsősorban magyar
nyelvünk megőrzése és ápolása. Ahogyan egyik kiváló magyar nyelvészünk,
a rábaközi Zsirai Miklós vallotta: "Szeretem nyelvemet, ezt a minden előttem
élt magyarnak lelkével átitatott drága örökséget, ezt a minden utánam élő
magyarra átszármaztatandó szent muzsikát!" Igen, szeretni nyelvünket is,
mert nagyon igaz, hogy "Nyelvében él a nemzet!"
Kedves Testvéreim! Minden az emberi minőségen múlik! Az emberi lelkiismereten,
tudáson, igazságos jóakaraton. Új, demokratikus, igazságos nemzeti társadalmat
hazudó, csaló, erkölcsileg bizonytalan emberekkel nem lehet felépíteni!
Át kell hidalni, meg kell oldani a gazdagok és szegények között tátongó
nagy szakadékot. Ez a szakadék nagyon veszélyes lehet! A becsületes munka
tisztes bért érdemel!
Testvéreim! Ezért a mi népünkért, az utolsó évszázadban is annyi könny
és vér folyt! Százezrek haltak meg idegenben és itthon, a Gulagon, fogságban,
frontokon, otthonuktól távol! Annyi magyart kivégeztek, elűztek - akiknek
utolsó, búcsúszavaik magyarul ehhez a hazához szóltak! Értük, rájuk nézve
szeressük és becsüljük ezt az országot! Okuljunk történelmünkből! Ezt az
országot nem a dollár, a forint, vagy az euro mentheti meg, hanem a nemzetünket
hűségesen szerető, érte dolgozó magyar emberek jósága!
Hát hiába élünk egy ezeréves, keresztény-kultúrájú országban? Hiába
néztek őseink és mi is arra a keresztre, amely az ember megváltását hirdeti
vigaszul és bátorításul minden idők magyarja részére?!
Magyarok! Testvéreim! Vigyázzunk! Ne rontsuk el az életünket!! Ha gondolkodásunkban
újjászülettünk, mi "a régi kőből új hazát fogunk építeni!" Miránk, most
élő magyarokra van bízva hazánk, népünk jövője! Annyi a bajunk, árvíz,
belvíz és aszály, járvány és betegségek, anyagi gondok és szellemi erőtlenségek
lehúznak minket!
Nekünk most erkölcsben, segítő jóakaratban fel kell nőnünk a súlyos
gondokhoz és hatalmas feladatokhoz. Új évszázadot és új évezredet kezdtünk.
Hogyan is énekeljük nemzeti imádságunkban? "Isten, áldd meg a magyart -…
hozz rá víg esztendőt". Igen, hozz rá új békés évszázadot, új évezredet.
És végül, március 15-én, nemzeti ünnepünkön szólaljanak meg minden magyar
ember szívében nemzeti imádságunk befejező szavai:
"Szánd meg Isten, a magyart,
Kit vészek hányának.
Nyújts feléje védő kart
Tengerén kínjának…"
Mi pedig bátran és reménységgel ragadjuk meg ezt a védő kart! Ez az
új évszázad és évezred első márciusi üzenete minden magyar részére.
Kulin Ferenc, a Köztársasági Elnöki Hivatal társadalompolitikai főosztályvezetőjének
ünnepi beszéde:
Tisztelt Polgármester Úr! Tisztelt soproni polgárok!
Hölgyeim és Uraim!
Mindenekelőtt megköszönöm a lehetőséget, hogy az új évezred első szabadságünnepén
itt lehetek Önök között. Itt lehetek abban a városban, amely puszta nevével
a hazafiúi hűség, a nemzeti eszme szimbólumává vált, s amelyet ily módon
a legközvetlenebb szellemi rokonság szálai kötnek ahhoz az ügyhöz, amelynek
első nagy diadalára ezen a napon emlékezünk.
Engedjék meg, hogy mielőtt ama első március 15-e jelentőségét méltatnám,
az ünneplés történetéhez kapcsolódó személyes élményeimről szóljak. Nekem
ez a nap gyermekkoromban valami mámorító boldogságot, lelki-szellemi emelkedettséget
jelentett.
Nyilvánvalóan nem azért, mintha megértettem volna, hogy mi volt a forradalom
oka és célja, s magam meg tudtam volna ítélni '48 hőseinek emberi és politikusi
érdemeit. Ma már világosan látom, hogy azok a feledhetetlen pillanatok,
melyekben kicsi gyermekként részem volt, nem az ünnepségek megkomponált
rendjének, hanem az ünneplő közösségek csodálatos átváltozásainak a pillanatai
voltak. Szüleinket magával ragadta saját gyermekkoruk szabadságünnepeinek
pátosza, s abból felfakadtak azok a lelki energiák, melyekkel valamikor
az ő szüleik sugározták be formálódó személyiségüket. S ennek a nemzedéki
láncnak a végén ott voltak azok az ükeink, akik nem emlékezői, hanem tanúi,
részesei, szereplői voltak az első, az igazi március 15-ének.
Igen, meggyőződésem, hogy ez a nap lényege szerint soha nem az eseményekre
való emlékezés napja volt elsősorban, hanem egy kivételes lelkiállapot
megidézésének, újraélésének a napja. S ez a kivételes lelkiállapot egyszerre
tartalmazta azt az érzést, amit minden ember ismer: a csillapíthatatlan
szabadságvágyat, s ugyanakkor azt a büszkeséget, ami csak a magyarsághoz
tartozók sajátja. A büszkeséget, amiért megpróbáltuk és bizonyítani tudtuk,
hogy ez a szabadságvágy történelemformáló erő lehet.
A másik élményem egyetemi éveimhez kapcsolódik. Azokhoz a versekhez,
regényekhez, tanulmányokhoz, amelyek '48 márciusát nem a forradalom kitörésének
csodájából, hanem a szabadságharc elbukásának '49 júliusának tragikus végkifejletéből
közelítették meg. Szerzőik között persze voltak olyanok, akikben a gyász,
a fájdalom egy pillanatra sem fojtotta el a márciusi eszmék iránti hűség,
s márciusi hősök iránti tisztelet érzését. Ugyanaz a költő, aki azt írta,
hogy "Miért én éltem, az már dúlva van", s aki papírra vetette a felejthetetlen
sorokat: "Most tél van, és csend, és hó és halál", azt is le tudta írni,
hogy "Lesz még egyszer ünnep a világon!". Jókai és Arany e tekintetben Vörösmarty
lelki rokona volt. De voltak is, akik úgy érezték, hogy nem lett volna
szabad hagyni, hogy az események a forradalomig "fajuljanak" és önemésztő
lelkifurdalástól szenvednek halálukig, amiért valamilyen módon szerepük
volt a márciusi eseményekben. A legnagyobbak közül Széchenyi és Kemény
Zsigmond közéjük tartozott. És miért tagadnánk: nemzeti tudatunk mélyén
ott van valamennyiünkben - kiben kisebb, kiben erősebb hatással - e nagy
szkeptikusok és tragikus hősök kínzó kételye.
Vajon szabad-e engedni érzelmeinknek, vágyainknak, indulatainknak, amikor
az úgynevezett történelmi realitás, a politikai körülmények megfontoltságot,
kompromisszumkészséget, mi több megalkuvást kívánnak?!
Vajon nem arra vannak-e ítélve a kis nemzetek, s mindenekelőtt mi, magyarok,
hogy óvatosan, türelmesen alkalmazkodjunk a világhatalmak diktálta feltételekhez?!
Vajon nem puszta ábránd, romantikus fantazmagória-e mindaz, amit a szabadság,
a függetlenség eszméje jelent?! Vajon nem felelőtlenség-e ezeket az emberi
természetben gyökerező lelki hajlamokat a politika világával ütköztetni?!
Valljuk be, amennyire indokolt, hogy tíz esztendővel a rendszerváltozás
után új hittel, új pátosszal idézzük meg a szabadság születésének pillanatát,
épp annyira indokolt ezekkel a kételyekkel is szembenéznünk.
Itt van például a sajtószabadság eszméje, '48 márciusának egyik legfontosabb
követelése, és legragyogóbb vívmánya. Abban az értelemben, ahogyan a márciusi
ifjak kívánták, megvalósult ez az eszme. A cenzúra akkor is, s azóta is
többször eltöröltetett. S ez azt jelenti, hogy a politikának nincs hatalma
a sajtó felett. De vajon megvalósult-e ez által az is, amiért a sajtót
szabaddá akarták tenni?! Megvalósult-e a gondolat és a vélemény szabadsága?
S itt nem csak az újságíró, hanem minden állampolgár szellemi szabadságára
gondolok.
Vajon a politika hatalmán kívül nincsenek-e másfajta hatalmak, amelyek
eszméket, érdekeket, véleményeket és ízléseket akarnak ránk kényszeríteni?!
Vajon az a sajtó, amelyik abból él, hogy a szellemi igénytelenséget, az
ízléstelenséget, a szenzációéhséget szolgálja ki, szabad-e, független-e
pusztán azért, mert már nincs cenzúrahivatal? Vajon az a sajtó, amelyik
nem a közerkölcsre, a közgondolkodásra gyakorolt jótékony hatásán, hanem
csupán a példányszámon, a nézők számán méri saját eredményességét, vajon
független-e. Független-e például a piaci törvényektől, vagy az előítéletek
hatalmától? Nem folytatom.
Azt hiszem, ez az egyetlen példa is érzékelteti, hogy amikor a szabadság
egyetemes eszméjéről van szó, nem szabad sémákban és végletekben gondolkodnunk.
A szabadság nem olyan dolog, ami vagy van, vagy nincs, hanem olyasmi, aminek
sok-sok minősége és fokozata van. S ez azt is jelenti, hogy nekünk, s a
mindenkori jelen nemzedékeinek soha nem lehet megelégednünk a szabadságnak
azzal a fokával, amit elődeink már kivívtak.
A múlt, a követendő példa csak ahhoz segíthet hozzá, hogy bátorságunk
legyen küzdeni. Akkor is, ha csak fáradságosnak tűnik, és akkor is, ha
kockázatos. Mert az igazi szabadság sohasem adatik meg kockázatvállalás
nélkül.
És - azt hiszem - ugyanígy gondolkodhatunk a nemzeti függetlenségről
is. Mert mit is jelent ez a szó?! A függetlenség nem azt jelenti, hogy
kivonjuk magunkat a kor, a körülmények és a szükségletek hatalma alól.
Nem azt jelenti, hogy körbebástyázzuk magunkat Európa közepén, és berendezünk
egy minden más nemzetétől különböző világot. A függetlenség nem a realitásokon
kívüliséget, nem a korlátlan szabadságot, és nem a mártír-sorsra való állandó
készenlétet jelent. A függetlenség azt jelenti, hogy fenntartjuk politikai
és erkölcsi jogunkat arra, hogy magunk ítéljük meg: mire késztethet és
mire kényszeríthet bennünket a kor, a körülmények és a szükségletek hatalma.
Azt jelenti, hogy nemcsak alkalmazkodó elszenvedői, hanem kezdeményező
alkotói is akarunk lenni annak a világnak, amely itt formálódik Európa
közepén. És végül azt jelenti a függetlenség, hogy megszabadulunk azoktól
a kényszerképzetektől is, amelyek szerint nemzeti létünk kikerülhetetlen
végzete lenne, hogy szabadságtörekvéseink folyton elbukjanak a nagyhatalmakkal
vívott küzdelmeink során.
A függetlenség eszméjét a '48-as elődeinktől örököltük, de annak konkrét
tartalmát nekünk kell felismernünk. Tegyük fel hát a kérdést: mi is fenyegeti
ma a függetlenségünket? A válasz egyszerű. Minden, ami nehezíti, fékezi,
akadályozza azt hogy egységes nemzetként vegyük ki részünket a globalizálódó
világ érdekharcaiban.
Nem beszélhetünk nemzeti egységről, amíg a társadalmi igazságosság elve
nem érvényesül. Ha az évtizede épülő új rendben a gazdagok még gazdagabbak,
a szegények még szegényebbek lesznek, nem válhatunk egyenrangú partnerré
Európa nemzetei között. Ha nem tudjuk saját erőnkből, saját belátásunk
alapján megoldani a magyarországi cigány-kérdést, unokáink egy szétesett,
nemzetietlen társadalom békétlenségétől fognak szenvedni. Ha nem tudjuk
kelet- és közép-európai szomszédainkkal a kölcsönös érdekek és közös értékeink
alapján "rendezni közös dolgainkat", véglegesen elveszíthetjük a trianoni
határokon kívül rekedt magyarságot.
Vajon - a világpolitika kedvező alakulásán kívül - mi kellhet ahhoz,
hogy úrrá legyünk ezeken a nehézségeken?
Ha az 1848-as csodálatos nemzeti egység titkát, s egyben a jövőbeli
függetlenségünk esélyét kutatjuk, legfontosabb feltételként arra a szellemi
közösségre kell gondolnunk, amely a forradalom előtti esztendőkben alakult
ki. Úgy is mondhatjuk, hogy március idusának politikai forradalmát megelőzte
Kölcsey és Széchenyi nemzedékének szellemi és erkölcsi forradalma. Azaz
a nemzet újjászületése nem a hatalom megdöntésével, hanem a gondolkodás
és a jellem megújulásával kezdődött.
Annak tudatosításával, hogy - ahogyan Kölcsey mondta - "minden áldozat
kicsiny ahhoz képest, melyet a hazának kívánni joga van". Annak felismerésével,
hogy - ahogyan Eötvös írta: "a gonosz hatalma a jók gyengeségében fekszik".
Annak a vágynak a fellobbanásával, hogy - Petőfit idézzem - "hadd tehessek
az emberiségért valamit!" És annak kimondásával, hogy a "kérdések kérdése"
"nem a lenni vagy nem lenni", hanem, hogy tudunk-e használni embertársainknak."
A hűség, a honszeretet a tenni akarás, az áldozatkészség és az emberi
méltóság tisztelete soha nem volt olyan erős, s annyira közszellemet formáló
erény, mint éppen ebben a nemzedékben.
És volt még valami, amire 1848 hősei mutattak utánozhatatlan példát.
A hitük. A hit abban, hogy saját, személyes sorsuk értelme: boldogulásuk
és üdvösségük elválaszthatatlanul összefonódik az egész magyarság, az egész
nemzet jövőjével.
Ha semmi mást, csak ezt a hitet magunkévá tudnánk tenni, biztosak lehetnénk
a jövőnkben. És biztosak a múltunkban is. Abban, hogy örökre szóló értelme
volt 1848 forradalmának.
2001. március 15., csütörtök 19:11
|