CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Csak egy gondolat a szenvedéstörténetből

Virágvasárnap Az Úr szenvedésének vasárnapja

Evangélium Lk 22,14-23,56
Virágvasárnap evangéliuma különleges. Miért? Azért, mert örömhírként egy szenvedés és halál történetét adja elő. Jogos evangéliumnak nevezni az ilyet? Igen - hangzanék a hivatalos hangú válasz -, mert benne van az evangéliumokban. Jó ez a hír valóban? Igen - hangzik a teológiai válasz -, mert az Úr szenvedése és kereszthalála a megváltásunk ára, Isten, az Atya határozott így, többször "megbeszélték" ezt a Lélekben a Fiúval, mint Istenemberrel, és Ő vállalta.
Ne tagadjuk, valamiképpen szomorú azért a szívünk. Először is azért, mert Jézus szenvedésében és halálában "előélte" a mi görcsös végóránkat és földi életünk pusztulását.
Az érzékenyebb lelkűek már arra is tekintettel vannak, hogy az Úr előre tudta a történéseket, ezért átélik az Úr fájdalmát és az emberi tehetetlenséget. A teológiailag legműveltebbek pedig azért vágnak szenvedő arcot, mert tudják, hogy az ő vétkük is egy-egy ostorcsapás, tüske a koszorúból vagy szeg Isten Fiának testében.
A Virágvasárnap ugyanakkor a pálmaágas bevonulás napja, a tömeg napja, amely egyik nap zöld ágakat lenget, másik nap pedig "Feszítsd meg!"-et kiált, majd bámulja a kivégzést, és még jó, ha nem szól semmit.
Mindenkit valamilyen módon megérint Jézus szenvedése. A művészeti alkotások nagy része ezt az időszakot, annak egy-egy történését ábrázolja. Ez még akkor is így van, ha nem az alkotások legnagyobbikaira (Utolsó vacsora, Pieta, Keresztrefeszítés) gondolok, hanem azokra a névtelen kőfaragókra, kőművesekre, a nép legegyszerűbbjeire, akik valamit ki-kiragadnak a történetből, és azt megörökítve felnagyítják.
Megdöbbentő, hogy Ausztriában pl. mennyi, az Olajfák-hegyi történést ábrázoló alkotás van a templomfalakban. Minden templom oldalában néhány (római) sírkő, mellette a nagycsütörtöki jelenet. Talán azért, mert az örök emberi lelkiismeretfurdalás tárgya, hogy minket is meglep az álom, amikor az Úrral kellene lenni, virrasztani. Giccsektől és a giccs határát erősen súroló naturalisztikus, üvegvitrines ábrázolásoktól (ahol a szereplők mint gombostűre szúrt rovarok állnak-térdelnek, mindenki szerepe szerint), a legnagyszerűbb domborműig terjed a sor, és sajnos, színvonalban többnyire az értékesebbek korábban keletkeztek. Egy ilyen szép, a templomfalba illesztett kora-középkori kőfaragást tettem illusztrációként (egy falusi, tehénszagú környék templomán fotózva azt) ez írás mellé.
Szebbet nem tudnék elképzelni sem! Tudatos alkotás. Sűrítve tartalmazza a nagycsütörtök esti eseményeket, ahol Jézuson kívül nincs pozitív szereplő. Az ő személye "foglalt", az Atyával beszél. Mi csak abból választhatunk, ami még van: a tömeg, a katonák, vagy az alvó apostolok. A szűk és mélyített keretbe foglalt faragás provokáló, nem nyújt kitérési lehetőséget: választanunk kell, hogy tovább élhessünk. Valamit mi is tettünk valamelyik Olajfák hegyi estén, és nem biztos, hogy a jót: valaki viszont mindezek ellenére a legjobbat tette velünk. Isten "gavallériája", megbocsátása és a jó megelőlegezése sorsunk nagy lehetősége. Ez a szenvedés igazi tartalma, végső célja és kimenetele. Élni vele talán az utolsó alkalom az ébredésre az alatt a bizonyos vonal alatt, ahová a tanítványokat helyezte az ismeretlen mester. Ez a kettősség hatja át minden odahallgató bensőjét. Ezért ok a szomorú emlékezésre és ugyanezért ok az örvendezésre Virágvasárnap evangéliuma.
- DI -



2001. április 06., péntek 20:45


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület