CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 25., csĂĽtörtök, Márk napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Kiért szól a harang?

Evangélium Jn 20.19-31 Amikor beesteledett, még a hét első napján megjelent Jézus a tanítványoknak, ott, ahol együtt voltak, bár a zsidóktól való félelmükben bezárták az ajtót. Belépett, megállt középen és köszöntötte őket: „Békesség nektek!” E szavakkal megmutatta nekik kezét és oldalát. Az Úr láttára öröm töltötte el a tanítványokat. Jézus megismételte: „Békesség nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket.” Ezekkel a szavakkal rájuk lehelt, s így folytatta: „Vegyétek a Szentlelket! Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s akinek megtartjátok, az bűnben marad.” A tizenkettő közül az egyik, Tamás, vagy melléknevén Didimusz, nem volt velük, amikor megjelent nekik Jézus. A tanítványok elmondták: „Láttuk az Urat!” De kételkedett: „Hacsak nem látom kezén a szegek nyomát, ha nem helyezem ujjamat a szegek helyére, és oldalába nem teszem a kezem, nem hiszem.” Nyolc nap múlva ismét együtt voltak a tanítványok, s Tamás is ott volt velük. Ekkor újra megjelent Jézus, bár az ajtó zárva volt. Belépett, megállt középen, és köszöntötte őket: „Békesség nektek!” Aztán Tamáshoz fordult: „Nyújtsd ide az ujjadat és nézd kezemet! Nyújtsd ki a kezedet és tedd oldalamba! S ne légy hitetlen, hanem hívő!” Tamás fölkiáltott: „Én Uram, és Istenem!” Jézus csak ennyit mondott: „Hittél, mert láttál. Boldogok, akik nem látnak, mégis hisznek.”
Jézus még sok más csodajelet is mutatott tanítványai előtt, amelyeket nem jegyeztek föl ebben a könyvben. Ezeket azonban följegyezték, hogy higgyétek: Jézus a Messiás, az Isten Fia, s hogy a hit által életetek legyen az ő nevében.

Tamás, vagy melléknevén Didimusz.
Hiába Hemingway figyelmeztetése, csak rájövünk - ha lassan is - mindannyian, magunktól is, hogy értünk szól a harang. A mi mellékneveinkért. Aki nem találkozott az Úrral, akkor azért, ha pedig találkozott, akkor azért, mert csak akkor hitt (és meddig?).
Mind "megszerezzük" a mellékneveinket életünk során. Igen, ezek jobban jellemeznek sokszor bennünkET, mint a keresztségben kapott név, amiben annyi vágy, annyi gyönyörű elképzelés rejtőzik. Valahogyan nem vagyunk ott (testben vagy lélekben), amikor a Lélek megjelenik, amikor megkapjuk a hatalmat - mások szolgálatára.
Vehemensek és szalmalángok vagyunk, végig kétségesek, sőt majd az utókor is valamifajta dualisztikus formában alkot ítéletet rólunk.
Félelmeinkben élünk, bezárkózunk és várjuk a csodát, várjuk, hogy valaki a mi sajátos hitetlenségünk köréből kitaszítson a szabadságra. Amikor pedig nem hajlandó megjelenni nekünk az Úr, hogy megmutassa a sebeket, amiket okoztunk, a szabadság helyett a szabadosságot választjuk, hogy a nagyobb merítés valószínűségével emberileg alapozzuk meg a jövőnket.
Pedig ott vannak a sebek, nap mint nap megjelennek előttünk, csak rossz helyen keressük! Az igazi sebeket, a stigmákat ugyanis mások viselik, a legkisebbek. Nekik okoztuk életük Golgotáján, őket kerüljük, amikor vigasztalásra szorulnának. Nem fucsa, hogy éppen az az öt seb marad meg a Feltámadotton, és minden más (töviskoszorú, korbácsolás) eltűnik? Az apró dolgok előbb-utóbb behegednek, a nagyok pedig újra és újra felszakadnak. Nincs is más lehetőség a javításra, mint a viselésük. Nem, nem szeretjük viselni a sebeket, kiegészíteni Krisztus szenvedését. Talán amikor megjelenik másokban a stigmákkal, akkor tépjük fel látványosan az ingünk: Ide nézz! Az mind semmi!
Olyan aránytévesztésben vagyunk, amin csak egy-egy nagyobb megrázkódtatás, csak egy igazán mély sebbe nyúlás segíthet.
A kereszt legtöbb család lakásában ott van, a corpussal (testtel) és a sebekkel együtt. Ott vannak, naponta láthatóan, sokszor naponta megtapasztalhatóan.
Jusson eszünkbe minden rátekintéskor ez a történet, és boruljunk le egy pillanatra (magunkban és nem feltétlenül látványosan!) mindnyájan! Csak annyi időre, amíg újra, hittel ki tudjuk mondani: „Én Uram, és Istenem!”
- DI -



2001. április 20., péntek 19:55


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület