A fény-árnyék és az anyag ismeretében
Erdei Sándor üvegszobrai a Körmendi Galériában
Az üveg nem "könnyű" anyag, még akkor sem, ha kezelésének műfogásait - mint Erdei Sándor tette - annak legjobb műhelyeiben sajátította el. Hidegen, végső formájában ugyanúgy törik, deformálódik, mint ahogyan akár poharaink, és amíg végső kiállítási formáját elnyeri, számos meglepetés érheti az azt legjobban ismerőket is.
A művész egyik feladata nyilvánvalóan az, hogy az üveg megformálását a legjobb szakmai ismeretek birtokában, egy előre, részleteiben is elhatározott műtárgy alkotásának szolgálatába állítsa, másrészt a végső eredmény elérése érdekében a véletlenszerű momentumokat is hasznosítani tudja.
Az üveg különböző formái, színezése, felépítése, átlátszósága, viselkedése a fényben vastag és vékony rétegben mind-mind olyan elemek, melyekkel más anyagot felhasználóknak kevésbé kell számolnia.
Erdei Sándor - nyugodtan mondhatjuk - remek mestere az üveg anyagának, és a változatosan megfogalmazott mondanivalóhoz annak legkifejezőbb megjelenítését választja. A megvalósítás végső stádiumában úgy véglegesíti azt, hogy az áteső vagy ráeső fényben, tehát a mondanivaló eszközeként használva a megvilágítást, a lehető legjobban a látvány szolgálatába állíthassa.
Jellemformáló hatást is ekként létrehozva a humor és szépség keveredik a kiállított tárgyakban, szépségük - noha nem mindig a legelőnyösebb megvilágítást kapják - kibontakozik.
Erdei Sándor szép kiállítása a kapubejáró bal oldalán fekvő helyiségekben tekinthető meg.
- DI -
2001. május 11., péntek 08:13
|