Erdély magyar művészete - Gazda József
előadása
A Soproni Erdélyi Kör meghívottjaként Gazda
József tanár, műkritikus Erdély magyar művészete
címmel tartott előadást.
A kézdivásárhelyi születésű
Gazda József nyugdíjba vonulásáig, 1996-ig
a kovásznai líceum magyar irodalom tanára volt.
Rendszeresen közöl politikai, művelődéstörténeti
cikkeket. Művei között képzőművészeti
monográfiák, művészeti útirajzok, szociográfiák
találhatók.
1994-ben Bethlen-díjjal tüntették ki.
Soproni előadásában Gazda József megvilágította
történelmi, társadalmi okait annak, a meg-megjelenő gerjedésnek, amelyet az összmagyar kultúrában
az erdélyi kultúra folyamatosan keltett, gondoljunk akár
a kolozsvári Magyar Színház 1792-es indulására,
vagy arra ahogyan Nagybányáról elindul a magyar művészet
önmagára találása.
Köztudott, hogy az Erdélyben élő magyar művészek
életét az 1918-as román megszállás alapvetően
megváltoztatta. Ekkor megkezdődött az erdélyi
kultúra szorításban megélt időszaka,
szorítás, amelyre az alkotásban és művekben
jelentkező hatásait tekintve nem lehet egyértelműen
kijelenteni, hogy az jó, vagy rossz.
A nagy tehetségek a környezet hatására elvesznek,
vagy megmaradnak. Valószínű, hogy egyéntől-egyéniségtől
függ, hogy a fojtogatás, a megsemmisítés
kísérleteit átélők mostoha sorsa értékeket
teremt-e.
Mindenképp figyelemreméltó és a mai magyar
társadalomra vonatkoztatva is tanulságos az a megállapítás,
amely szerint a magárahagyottság és a veszélyesztetettség
az erdélyi magyarságban azt tudatosította, hogy addig
marad meg egy nép, egy nemzet, amíg kultúrája
van, amíg kultúrát teremt. Alkotni kell és
dolgozni kell, mert az a megmaradás egyetlen útja.
A hatalmas tárgyi tudással rendelkező előadó
az erdélyi magyar művészetnek számos olyan képviselőjéről
beszélt, akik azt európai rangra emelték (Kolozsvári
testvérek, Barabás Miklós, Zsögödi, Székely
Bertalan, Kós Károly, Zsögödi Nagy Imre, Fülöp
Antal Andor, Miklóssy Gábor, Szolnay Sándor, Szervátius
Jenő és Tibor, Gy. Szabó Béla)
Mi jellemzi az erdélyi magyar művészetet?
Ez a művészet az egyetemes magyar kultúra része.
Előzményei, gyökerei azonosak, mint az összmagyar
művészeté, kezdve a sztyeppék művészetétől,
a tarsolylemezeinktől az életfa-ábrázolásig,
és el egészen a Kolozsvári Tamás freskóig,
a Kolozsvári testvérek Szent György szobráig,
a Báthori Madonnáig, vagy akár a Budavári palotában
a Zolnai Lajos felfedezte - Nagy Lajos korabeli - gótikus szobrokig.
Vagy egy további nagy ugrást téve sorolhatnánk
Barabás Miklós, Székely Bertalan, Madarász
Viktor, Nagybánya művészetét...
További jellemzője az erdélyi magyar művészetnek,
hogy mindig is rendelkezett egy sajátos regionalitással,
az összmagyaron belüli olyan különbözőséggel,
amelynek az összmagyarságéhoz való viszonyában
felfedezhető a magyar művészet európaihoz való
viszonyának mása.
Egyrészt felfedezhető az erdélyi magyar és
a más iskolán nevelkedett román (kevésbé
szerkezetes, kevésbé expresszív művészetet
művelő), Párizst megjárt, de hagyományokhoz
kötődő művészek szemlélete közötti
kölcsönhatás. Másrészt, az erdélyi
művészet hasonlóképpen táplálkozik
- a német kultúrával állandó kapcsolatot
tartó - erdélyi szászok művészetéből.
Az erdélyi kultúrát a nyugatibb magyarokéhoz
képest puritánabb szellemiség jellemzi, ugyanakkor
befelé fordulóbb és kevésbé kitárulkozó.
Az igen nagy tudású előadónak korszakokat,
jelenségeket, a kisebbségi sorsot leképező
alkotói magatartásokat elemezve sikerült átfogó
képet adnia az erdélyi magyar művészet alakulásáról,
a kezdetektől napjainkig.
A mára jellemző, hogy Erdélynek élő
művészete van. Az 1947-ban Kolozsváron megalakult Magyar
Művészeti Intézetet zenei, képzőművészeti
és - a Marosvásárhelyre költöztetett - színi
akadémiákra tagolta szét a román állam;
először magyar tagozatokkal, amelyeket azután fokozatosan
és módszeresen elsorvasztott.
A kolozsvári akadémián nagy művészegyéniségek
képezték ki azoknak a magyar művészeknek
egész sorát, akik a jelenkori erdélyi magyar művészet
meghatározóivá váltak. A kommunista diktatúra
alatt az országban intézményesen "szétszórt"
művészekből egy terítettségben élő,
magyar művésztársadalom alakult ki.
Csíkszereda, Sepsiszentgyörgy, Brassó, Temesvár,
Déva, Nagyvárad, Marosvásárhely mind erős
művészkolóniákká váltak.
A régi nagyok: Zsögödi Nagy Imre, Kós Károly,
Szervátius Jenő, Kovács Zoltán, Abodi Nagy
Béla, Fülöp Antal Andor, Mohy Sándor, Marchini
Tasso, Szőnyi István, Kós András, Gy. Szabó
Béla, az otthonmaradottak (Jakobovits Miklós, Zolcsák
Sándor, Bocskay Vince, Benczédi Sándor, Izsák
Márton, Feszt László, Baász Imre (1941-1991),
Kusztos Endre), vagy a világba a távolabbi és közeli
múltban kirajzottak (Étienne Hajdu, Mattis Teutsch János,
Román Viktor, Szervátiusz Tibor, Kazinczy Gábor, Balázs
Imre) annak ellenére, hogy a kilencvenes évek változásai
némiképp szétzilálták az erős
szorításban addig összetartó művésztársadalmat,
jelzik hogy minden műfajnak, technikának, stílusnak
volt és van európai szintű erdélyi magyar képviselője.
té
2001. május 23., szerda 20:21