Az ihlet örökkévalósága - Modellek és múzsák Roisz
Vilmos festői világában
Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Soproni
Képzőművészeti Társaság és a Roisz Alapítvány szervezésében emlékezett
meg Sopron város művészetkedvelő közönsége Roisz Vilmos (1906-1997) festőművész születésének 95. évfordulójáról.
A Soproni Képzőművészeti Társaság Várkerület 19. szám
alatti székhelyén május 22-én Sz. Nagy Sándor elnök méltatta Roisz Vilmos művészetét; pályatársak, tanítványok személyes élményeiket osztották meg a résztvevőkkel. A művész tisztelői május 23-án az evangélikus temetőben sírjának megkoszorúzásával adóztak emlékének.
Május 26-án a Várkerület Galériában dr. Pandur József művészettörténész, a Roisz Alapítvány művészeti vezetője nyitotta meg Az ihlet valósága - Modellek és múzsák Roisz Vilmos festői világában címmel rendezett emlékkiállítást.
A megnyitón Sopron város nevében Tengerdi Antal
alpolgármester köszöntötte a résztvevőket.
Roisz Vilmos Boldogasszonyfán (Frauenkirchen) született, Sopronban nevelkedett és a Széchenyi Főreálban érettségizett. 1933-ban végezte el a budapesti Képzőművészeti Főiskolát, ahol Réti István tanítványa volt.
A sikeres indulás lendületének 1946-ban bekövetkezett megtörése után Roisz Vilmos a hatvanas évek derekán tért vissza a művészeti közéletbe. A Magyar Művészeti Alap és a Magyar Képző- és Iparművészeti Szövetség tagja; később
a soproni Képzőművészeti Társaság alapító tagjaként dolgozott a soproni képzőművészeti élet fellendítésén. Roisz Vilmos mecénásként támogatott számos nemes célt szolgáló intézményt, rendezvényt: a kőszegi Zeneiskolát, a győri Grafikai Műhelyt, a soproni Érembiennálét és a Soproni Képzőművészeti Társaságot. Sopron városa 1996-ban Pro Urbe díjat adományozott az akkor 90 éves művésznek.
A művész három rétegű életművéből - veduták, portrék,
kozmikus képek - ezúttal a Roisz-hagyaték kezelői erre az évfordulóra egyet
választottak ki: a portrékat.
A különböző korszakokban készült portrék Roisz Vilmos pályafutásának különböző korszakait is megjelenítik. Tanulságosak az előtérben 1927-29-es időkből származó tanulmányai, amelyek már jól mutatják a mesterségbeli
biztonságot. A kiállítóterem bejárattal szembeni falán a nagybányai iskola szellemében fogant, a táj és ember viszonyát érzékletesen, finom tónusokkal megragadó impresszionisztikus megfogalmazású portréi láthatók.
A jellemzően nagybányai vonásokat hordozó képei mellett,
megtalálhatók a későbbi, konstruktivista korszakából való, nagyvonalúan, az ecsettel éppen feltett vonalakkal megrajzolt portréi. Az erre a korszakára leginkább jellemző udvarbelsőknél "megtalált", tudatosan redukált színskála fény-árnyák kontrasztjának és tónuskülönbségeinek egyedi használata köszön vissza a világos háttér előtt megrajzolt -
a soproni közönség számára jól ismert - portréin.
Dr. Pandur József megnyitó beszédében utalt Roisz Vilmos
Péccsel való kapcsolatára, amely - szerinte - akárcsak a művész teljes életműve, kutatás tárgya lehetne, annál is inkább, mert a Roisz-hagyatékban, egyelőre nem teljes mértékben bizonyíthatóan, de művekben fellelhető utalásokban vannak nyomai Roisz Vilmos pécsi főiskolás művésztelepen való tartózkodásának. Az erre az alkalomra kiadott kis
füzetecske hátlapján látható Havi-hegyi templom rajza - az említett feltételezést is alátámasztandó - kapott helyet az egyébként gesztus-értékű kiadványon.
A Roisz Vilmos festőművész emlékének adózó kiállítás június 9-ig tekinthető
meg a soproni Várkerület Galériában.
té
2001. május 28., hétfő 16:04
|