CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. március 28., csütörtök, Gedeon, Johanna napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Erdélyi Ház - Sarkady Antal iparművész alkotásai

A soproni Erdélyi Házban Fejér Zoltán festőművész nyitotta meg Sarkady Antal iparművész kiállítását.
Sarkady Antalt a Rábaközben biblikus megfogalmazású, köztéri szobrai tették ismertté, amelyek többnyire azokon a helyeken találhatók, ahova sorsa vezérelte, vagy ahova érzelmi szálakkal kötődött.
Ezúttal ezek nyilván nem férhettek be az Erdélyi Ház kiállítótermébe, így hát az iparművész kisebb méretű alkotásokkal mutatkozik ezúttal be a soproni közönségnek.

Az árlista szerint "Nagyobb képek" és "Kisebb képek", valamint "szobrok", ez utóbbiak szintén idézőjelben (hiszen nem is mind azok) mutatják be Sarkady Antal különleges világát.
És valójában mit lát a látogató a falakon és a posztamenseken?
Egy fából faragott szobor (Kalotaszegi apostol) és néhány tényleg igen sikerült rajz kivételével többnyire  tanulmányoknak beillő rajzokat, fametszeteket, csavarfejekből összeállított baglyot, hegesztéssel megrajzolt bibliai szimbólumokat, szárnyasoltár makettjét. Mert Sarkady Antal szimbólumokban gondolkodik és ábrázol. Összetettekben, többnyire nagyon is azokban: alkotásainak szimbolikája idő- és tér-, érzelmi síkokban egyidejűleg szól kereséseiről, (vélt) megtalálásairól.
Ezek mélységével és összetettségével csupán a technikája és a kivitelezés nem minden esetben passzol.
Psalmus Transsylvanicus - adta kiállításának a címet az alkotó, jól érezve legsikerültebb alkotásának az erejét.
Történelmi személyiségek, bibliai alakok, épületek, tájak egymáshoz rendelve: Sarkady képeiről visszaköszön az Erdélyt elhagyni kényszerülő, a folyamatosan otthonkeresésben élő ember, akit érzékenysége és a mindennapok intenzív meg- és átélése, a folytonos vándorlásai garabonciásnak láttatnak.
Sarkady Antal képei tárlatvezetést igényelnek, éspedig az alkotóét.
Ez az egyetlen módja annak, hogy a szemlélő meg- és átélje egy pillanatra azt az elementáris erőt, amely Sarkadyt az önkifejezés képein bemutatott módjára kényszeríti, ez az egyetlen módja annak, hogy az iparművész bonyolultabb "képrejtvényeit" megfejtse; és ez a verbálisan "támogatásra" kényszerülő vizualitás már elgondolkoztató.
Sarkady Antal folyamatos út- és önkeresését sok minden mellett az is magyarázza (és ez esetben nem magánügy, hiszen ő maga "fennszóval" hirdeti), hogy ő római katolikusként a református egyház istentiszteleteire jár és az evangélikus iskolában hitoktató. Mellesleg a kolozsvári unitárius líceumban végezte középiskoláit, neve után pedig mindig ott szerepel összekötve és elválaszthatatlanul: Sopron-Kolozsvár.
Patetikusan hangzatos képcímeiben ugyanaz a (bámulatra méltó) magabiztosság köszön vissza, és kétségtelenül hat a szemlélőre, amely saját maga képeinek megítélésében vezette az alkotót akkor, amikor egyáltalán ezek kiállítására szánta magát.
Sarkady Antal kiállítása június 22-ig tekinthető meg a Fövényverem utcai Erdélyi Házban, munkanapokon 10 és 15 óra között.



2001. június 11., hétfő 22:44


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület