KultúrVáros |
Erdélyi Ház
- Sarkady Antal iparművész alkotásai
A soproni Erdélyi Házban Fejér Zoltán festőművész nyitotta meg Sarkady
Antal iparművész kiállítását.
Sarkady Antalt a Rábaközben biblikus megfogalmazású, köztéri szobrai
tették ismertté, amelyek többnyire azokon a helyeken találhatók, ahova
sorsa vezérelte, vagy ahova érzelmi szálakkal kötődött.
Ezúttal ezek nyilván nem férhettek be az Erdélyi Ház kiállítótermébe,
így hát az iparművész kisebb méretű alkotásokkal mutatkozik ezúttal be
a soproni közönségnek.
Az árlista szerint "Nagyobb képek" és "Kisebb képek", valamint "szobrok",
ez utóbbiak szintén idézőjelben (hiszen nem is mind azok) mutatják be
Sarkady Antal különleges világát.
És valójában mit lát a látogató a falakon és a posztamenseken?
Egy fából faragott szobor (Kalotaszegi apostol) és néhány tényleg igen sikerült rajz kivételével többnyire
tanulmányoknak beillő rajzokat, fametszeteket, csavarfejekből összeállított
baglyot, hegesztéssel megrajzolt bibliai szimbólumokat, szárnyasoltár makettjét.
Mert Sarkady Antal szimbólumokban gondolkodik és ábrázol. Összetettekben,
többnyire nagyon is azokban: alkotásainak szimbolikája idő- és tér-, érzelmi
síkokban egyidejűleg szól kereséseiről, (vélt) megtalálásairól.
Ezek mélységével és összetettségével csupán a technikája és a kivitelezés
nem minden esetben passzol.
Psalmus Transsylvanicus - adta kiállításának a címet az alkotó, jól
érezve legsikerültebb alkotásának az erejét.
Történelmi személyiségek, bibliai alakok, épületek, tájak egymáshoz
rendelve: Sarkady képeiről visszaköszön az Erdélyt elhagyni kényszerülő,
a folyamatosan otthonkeresésben élő ember, akit érzékenysége és a mindennapok
intenzív meg- és átélése, a folytonos vándorlásai garabonciásnak láttatnak.
Sarkady Antal képei tárlatvezetést igényelnek, éspedig az alkotóét.
Ez az egyetlen módja annak, hogy a szemlélő meg- és átélje egy pillanatra
azt az elementáris erőt, amely Sarkadyt az önkifejezés képein bemutatott
módjára kényszeríti, ez az egyetlen módja annak, hogy az iparművész bonyolultabb
"képrejtvényeit" megfejtse; és ez a verbálisan "támogatásra" kényszerülő vizualitás
már elgondolkoztató.
Sarkady Antal folyamatos út- és önkeresését sok minden mellett az is magyarázza
(és ez esetben nem magánügy, hiszen ő maga "fennszóval" hirdeti), hogy
ő római katolikusként a református egyház istentiszteleteire jár és az
evangélikus iskolában hitoktató. Mellesleg a kolozsvári unitárius líceumban
végezte középiskoláit, neve után pedig mindig ott szerepel összekötve és elválaszthatatlanul: Sopron-Kolozsvár.
Patetikusan hangzatos képcímeiben ugyanaz a (bámulatra méltó) magabiztosság
köszön vissza, és kétségtelenül hat a szemlélőre, amely saját maga képeinek
megítélésében vezette az alkotót akkor, amikor egyáltalán ezek kiállítására
szánta magát.
Sarkady Antal kiállítása június 22-ig tekinthető meg a Fövényverem
utcai Erdélyi Házban, munkanapokon 10 és 15 óra között.
té
2001. június 11., hétfő 22:44
|
|
|