KultúrVáros |
Várkerület
Galéria - Az új évezred első képei
Az új évezred első képei címmel a Soproni Képzőművészeti Társaság
harminc
tagjának képeiből álló kiállítását Németh Árpád, a Brau Union Hungária
Sörgyárak Rt. vezérigazgató-helyettese nyitotta meg.
Alaphangulatában és színvonalában a kiállítás semmiben sem különbözik
a Képzőművészeti Társaság eddigi közös tárlataitól. Az alkotók között az
amatőr, vasárnapi festegető-rajzolgatóktól a képzett művészekig mindenki
megtalálható. Rovatunk archívumából, a régebbi cikkekből többnyire minden,
ami arra érdemes, megtudható a Társaságról.
A mostani kiállításuk címét illetően, úgy tűnik, mintha a már lassan elkopófélben lévő “millenniumi” jelzőt próbálták volna kikerülni a szervezők.
Jól tették, mert így csak két helyen – egy képaláíráson és az árlistán
– szerepel “milleneumi” változatban…
De essék szó a képekről.
Amint az a közös tárlatok alkalmával lenni szokott, (a megállapítás
már közhely számba megy) a különböző technikák és látásmódok ellenére vagy
éppen azokból kifolyólag, az egymásmellettiség felkínálja az összehasonlítást.
Nemcsak a rendszeres tárlatlátogatóknak, de a Várkerület Galériába először
betévedőknek is rögtön feltűnik, hogy az említett összehasonlításban –
mint általában - sokat “segít” a rendezés, azzal, hogy melyik alkotás kerül
“be” a terembe és melyik – legyünk őszinték – a rossz megvilágítású, műélvezetre
alkalmatlan megvilágítású folyosóra.
Szóval a rendezés már némiképp “rangsorol”, természetesen az sem mellékes,
hogy ki “rendez”.
Ezúttal a legfigyelemreméltóbb alkotások – kettő kivételével - tényleg
mind a kiállító teremben találhatók. Gáspárdy Tibor két soproni
városképet ábrázoló akvarellje, Sz. Nagy Sándor (Cáki pincék) pasztellje,
D.
Hoffer Erzsébet Portré-ja, Grabner József Az én városom és R.
Tóth Mária Tavaszidő akvarellje.
S ha már a kint-és-bent ennyire értékmeghatározó jellegére utaltam, akkor
feltétlenül említést érdemel Dorosmai Erzsébet méltánytalanul rossz
fényviszonyok között látható két kollázsa (Hegyi tó, Naplemente) és Horváth
Endre Hát-akt című fotója.
Örök kérdés és vita tárgya, hogy egy mű értelmezésében - vagy tágítva
a kört – egy kiállítás megítélésében szükséges-e ismerni létrejöttének
körülményeit. Például ezúttal azt, hogy jelen pillanatban, a Várkerület
Galérián kívül, egyidejűleg három helyen – a németországi Bambergben, az
erdélyi Meggyesen és a soproni Városi Könyvtárban - állít ki a Képzőművészeti
Társaság.
Kérdés, hogy ez a tény betudható-e érdemnek, vagy mentségnek; kérdés,
hogy az alkotóknak egyenként és egyáltalán, lehet-e – objektív körülményekre
visszavezethető – érdemre vagy mentségre – hivatkozniuk.
A válasz egyértelmű, amelyről ki-ki saját maga meggyőződhet, ha megnézi
a Várkerület Galériában – a Soproni Ünnepi Hetek előrendezvényeként meghirdetett
– kiállítást, amely június 30-ig munkanapokon 10-17 óráig, szombaton és
vasárnap 10-13 óráig látogatható.
té
2001. jĂşnius 20., szerda 20:11
|
|
|