Űrkaleidoszkóp - 2001. május
2. rész
Francia-japán közös távérzékelési program
Katasztrófahelyzetek során a távérzékelő műholdak alkalmazása ígéretes
lehetőség, gyakorlatban jelenleg mégsem működőképes. Igen fontos lenne
az előrejelzés, akár néhány másodperccel az esemény előtt (elzárni a gázvezetékeket!).
Nemzetközi riasztórendszer kifejlesztése a cél, a megállapodáshoz újabban
Kanada és Japán is csatlakozott. Franciaország a Demeter műholddal vesz
részt a programban, amely a földrengéseket és vulkánkitöréseket gyakran
megelőző ionoszféra-zavarok jelzésére vállalkozik. Japán ALOS (Advanced
Land Observing Satellite) műholdja naponta fényképezné a katasztrófák helyét
(optikai felbontása 2,5 m), fedélzeti radarja bármely időben működésképes.
(Space News A.I.)
A Cluster sikere
A négy Cluster hold 4x11, azaz 44 műszere közül csak kettő nem működik.
A SOHO holddal együttműködve tanulmányozzák a Nap hatását a földi ionoszférára.
A négy Cluster hold egymástól 200 - 19000 km távolságban, meghatározott
alakzatban repül. Élettartamát két évre becsülték, de akár négy évig is
működhet. Az első eredmények annyira biztatóak, hogy már a program folytatását
tervezgetik. (Mint ismeretes, a program egyik adatbázisa a KFKI RMKI-ben
működik, vezetője Tátrallyai Mariella.) (Space News A.I.)
Új napvitorlás
A Planetary Society napvitorlása, a Cosmos-1 az oroszok segítségével,
egy a Barents tengeren hajózó tengeralattjáró Volna rakétájával jövőre
indulna szuborbitális repülésre, amelynek vége Kamcsatkában lenne.
A nyolc sziromból álló napvitorla kibomlását kis videokamera figyeli meg
a fedélzetről. A kísérlet ára 4 millió dollár, amelyet részben a Cosmos
Studios fizet. A csúcsmagasság 850 km. (Planetary Report A.I.)
Mégis lesz Plútó-szonda?
Miután a Pluto-Kuiper Express programot 2000 szeptemberében hivatalosan
is törölték a NASA tervei közül, a tudományos és a „műkedvelő” közvélemény
nyomására most mégis úgy tűnik, hogy megvalósulhat egy szerényebb, „olcsó,
ám tudományosan eredményes” Plúto-szonda. Az elképzelések szerint a mindössze
500 millió USD költségvetésű szondát nyílt pályázatok közül fogják kiválasztani,
és nem valamely NASA kutatóhely kapja meg „automatikusan”. A fenti
űrszonda az elképzelések szerint legkorábban 2004 decemberében indulhat
a Földről, és valamikor 2012-ben érkezhet az egyetlen, eddig meg nem látogatott
bolygóhoz. (Sky and Telescope, April 2001 - Sztp.L.)
Utánégető nélküli repülőgép észlelése műholdról
Az utánégetőt (forszázst) használó harci repülőgépek műholdakról történő
infravörös felderítése már régóta megoldott probléma. Ilyen technológiával
képes például az amerikai légierő DSP (Defence Space Program) műholdcsaládja
nyomon követni a nagy sebességgel repülő légijárműveket. A közelmúltban
azonban a brit DERA által épített MWIR (Medium Wave Infrared) műszer világelső
lett, amikor 406 x 1706 km magas, és 69 fok hajlásszögű pályájáról sikeresen
észlelt egy Kent (Anglia) felett repülő Boeing 747-est! Az észlelést
követően a légi-irányítás megerősítette a gép típusát, pozícióját és repülési
adatait. A négy, utánégető nélküli sugárhajtóművet használó repülőgépet
felderítő MWIR egyébként az amerikai TSX-5 műholdon került elhelyezésre,
melyet még június 7-én helyezett pályára az Orbital Sciences cég Pegasus
nevű szárnyas hordozórakétája. (Spaceflight, March 2001 - Sztp.L.)
India előrelép
Április 18-án az indiai űrkutatási szervezet (ISRO) teljes sikerrel
hajtotta végre legújabb, GSLV jelű hordozórakétája indítását. Ezzel bolygónk
második legnépesebb országa csatlakozott ahhoz az elitklubhoz, melynek
tagjai saját erőből képesek műholdakat nemcsak alacsony Föld körüli pályára,
hanem akár a harminchatezer kilométer magas geostacionárius pályára is
feljuttatni. Erre korábban csak az amerikai, európai, szovjet/orosz, japán
és kínai asztronautika volt képes. A GSLV (Geostationary Satellite Launch
Vehicle) első indítására április 18-án, közép-európai idő szerint 11:13-kor
került sor az ISRO Sriharikota űrrepülőteréről. A hordozórakéta fejlesztése
több éve húzódott, a legnagyobb nehézséget a harmadik fokozatban működő
kriogén (folyékony oxigénnel és folyékony hidrogénnel üzemelő) rakétahajtóművek
elkészítése okozta. Miután ez több évig késleltette a programot, India
Oroszországtól vásárolt két hajtóművet az első két repüléshez, és megvette
a motorok licensz gyártási jogát. A közel 400 tonnás és 50 méter magas
rakéta első fokozata szilárd hajtóanyagú (129t), mely négy hasonló gyorsítórakétával
(4x40t) egészül ki. A második fokozat folyékony hajtó-anyagú, a PSLV technológiáján
alapuló elem. A harmadik, kriogén fokozatban 12 tonna folyékony oxigén
és hidrogén található. A 300 millió dollárért kifejlesztett rakéta első
repülését a tizenhetedik percben nyilvánították “teljesen sikeressé”, amikor
rendben levált róla a közel két tonnás GSAT-1 kísérleti távközlési műhold
(mely elérte a geostacionárius pályát, és remekül működik). A GSLV a tervek
szerint 2003-tól áll hivatalosan is szolgálatba, a harmadik repüléssel.
Ezt követően már az új generációs INSAT holdakat állítja pályára, illetve
kapacitástól függően bérindítást is végez.
Jelenleg India két, igen korszerű műholdrendszert tart üzemben. Az
INSAT és az IRS család tagjai immár második generációjuknál tartanak.
A kilencvenes évek INSAT-2 geostacionárius sorozatának tagjai Indiában
készültek, és elsősorban európai rakétákkal jutottak pályára. A sorozat
tagjai 1992-ben (INSAT-2A), 1993-ban (-2B), 1995-ben (-2C), és 1999-ben
(-2E) kerültek pályára. Az INSAT sorozat legérdekesebb jellemzője, hogy
a költség-hatékonyság miatt a műholdak nemcsak távközlési, hanem meteorológiai
berendezéseket is hordoznak. A tervek szerint évtizedünk közepétől már
valamennyi INSAT holdat az új, saját fejlesztésű GSLV rakéta fogja pályára
állítani.
A poláris pályán keringő, és szolgálatszerűen működő indiai távérzékelő
műholdak sorát az IRS-1A nyitotta meg 1988-ban. A sorozat második generációjának
tagjai az 1994-ben, 1996-ban és 1999-ben, indiai PSLV rakétával indított
IRS-P2, -P3 és IRS-P4 (OCEANSAT). Az utóbbi fedélzetén az óceánok színét
360 x 236 m-es felbontással térképező berendezést (OCM), és egy többfrekvenciás
pásztázó mikrohullámú sugárzásmérőt (MSMR) helyeztek el.
Az 1 tonnás IRS holdak önerőből történő poláris pályára juttatására
alkalmas rakétát a nyolcvanas évek végétől fejlesztik. A 275 tonna
tömegű PSLV-t az 1996-os, harmadik kísérleti indítást követően állították
hivatalosan is szolgálatba. A rakéta első és harmadik fokozata szilárd,
míg második és negyedik fokozata folyékony hajtóanyaggal működik. A startnál
az első fokozat mellett még hat gyorsítórakéta is működik. A hordozóeszköz
üzemeltetésének történelmi éve volt 1999, amikor egy PSLV az IRS-P4 OCEANSAT
mellett egy-egy német és dél-koreai miniholdat is pályára juttatott, és
ezzel India belépett a bérfuvarozók közé!
A PSLV továbbra is szolgálatban marad, hisz az elképzelés az, hogy
a GSLV sikeres szolgálatba lépésével India már mindkét műholdrendszerét
saját maga indíthassa (azon túl, hogy azokat már maga építi és üzemelteti).
(További
részletek az AERO Magazinban!) (-Sztp.L.-)
Új washingtoni repülési és űrhajózási múzeum
A Smithsonian Intézet április 11-én bejelentette, hogy jóváhagyták
az Udvar-Hazy Centernek, vagyis a washingtoni Repülési és Űrhajózási Múzeum
új kiállítási központjának a megépítésére szóló, 125 millió dolláros szerződést.
A jelenlegi belvárosi épület, ahol a múzeum tulajdonát képező tárgyak mindössze
tíz százaléka látható, a jövőben is megmarad, miközben Washington közelében,
a Virginia állam területén levő Dulles nemzetközi repülőtér mellett épül
fel a múzeum új, sokkal hatalmasabb kiállítási központja, ahol egyebek
közt az Enterprise űrrepülőgép is végleges elhelyezést nyer. Az új kiállítási
központot, amely a tervek szerint 2003 decemberben nyílik, a magyar származású
Steven Udvar-Hazyról nevezik el, ugyanis az International Lease Finance
nevű, repülőgép-bérbeadással foglalkozó óriáscég vezetője 65 millió dolláros
adománnyal járult hozzá az építkezéshez. (MTI nyomán - N.Cs.)
Modernizált Proton hordozórakéta - sikeres start
Oroszország április 7-én a Proton típusú hordozórakéta korszerűsített
változatával sikeresen Föld körüli pályára állított egy orosz távközlési
műholdat. A Proton-K-ból továbbfejlesztett Proton-M nevű új rakétának nagyobb
a raktere, és mintegy 1 tonna hasznos terhet tud geostacionárius pályára
vinni. A hordozórakétát a bajkonuri űrrepülőtérről indították, és egy új
Ekran műholdat vitt pályára, amellyel az orosz Távol-Keletre közvetítenek
televíziós adásokat. A Proton-M indítását eredetileg tavaly augusztusra
tervezték, de pénzügyi és műszaki problémák miatt (Proton rakéta stop)
többször is elhalasztották. (MTI nyomán - N.Cs.)
Meghalt az űrkutatás egyik veteránja
Március 28-án, 86 éves korában meghalt Borisz Rausenbah, a szovjet-orosz
űrhajózás egyik úttörője. Rausenbah az ötvenes-hatvanas években rakétaszakértőként
közreműködött a szovjet űrhajózási program megvalósításában, és jelentős
része volt annak a Holdra küldött automatikus szondának a feljuttatásában,
amely lefényképezte a Földet kísérő égitest bolygónkról nem látható, túlsó
oldalát. A haláláról szóló jelentés szerint Rausenbah 1915-ben Szentpéterváron
született a Németországból származó Rauschenbach családban. Származása
miatt a II. világháború idején egy uráli munkatáborban tartották fogva.
(MTI
nyomán - N.Cs.)
Az „Apák Napja” és a Nemzetközi Űrállomás
A RadioShack amerikai cég a világűrben játszódó tv-hirdetést akart
készíteni az Amerikában június harmadik vasárnapján ünnepelt „Apák Napjára”.
A NASA elzárkózott az ötlet elől, ezért az oroszokhoz fordultak. A MirCorp
közvetítésével megállapodtak az Enyergija céggel, hogy az űrállomáson lévő
orosz űrhajósok részt vesznek a programban. (Azt nem hozták nyilvánosságra,
hogy ezért mennyit fizettek.) Mindenekelőtt hangos üdvözlőlapokat készíttettek
a fenn dolgozó két űrhajós, Uszacsov és Voss kislányaival, és ezeket május
3-án az első űrturistát is szállító Szojuz orosz legénységével felküldték
nekik az űrállomásra. Ezután a feladatra vállalkozó Uszacsovval félórás
videobeszélgetés készült, a videofilmet május 6-án visszahozták a földre.
Ebből készül az a tv hirdetés, amelyet a következő hetekben a RadioShack
sugároz. (A NASA alkalmazottainak tilos programjuk idején kereskedelmi
tevékenységet folytatni, sőt még Titoval is aláírattak egy kötelezvényt,
hogy útja során ilyesmivel nem foglalkozik majd.) (Space News A.I.)
Űrkutatással kapcsolatos híreink az Űrkaleidoszkóp anyagát tartalmazzák,
amely
a Magyar Asztronautikai Társaság (http://www.mtesz.hu/tagegy/mant)
kiadványa!
2001. jĂşnius 23., szombat 12:18
|