Szól a csengô
(bodolai)
Pátosz
és nagy szavak, alkalmi szóvirágok jelzik, hogy ma
becsengetnek. A szaktárca új vezetése elôször
is az iskolakezdés idôpontjának megváltoztatásával
jelzi, hogy felzárkózás helyett az ország továbbra
is a saját útját kívánja járni.
Ilyenformán két
év után újra szeptember 15- én kezdôdik
a tanév. Kétségtelen, hogy szükség is
volt a haladékra, hisz az iskolák egy részében
még e kései idôpontra is alig, vagy be sem tudták
fejezni a működésükhöz szükséges
legfontosabb munkálatokat.
Az idei évkezdésnek vannak újdonságai
is, a szaktárca figyelme ugyanis a vidéki iskolák
felé fordul, ahol a legfontosabb gondot a tanintézmények
alulfinanszírozásában, a szakképzett oktatók
hiányában és a kötelezô oktatást
befejezô tanulók számának csökkenésében
jelölték meg. A megoldást pedig a központi iskolák
felfejlesztésében, valamint a félreesô települések
iskoláinak felszámolásában vélik megtalálni.
A megyei tanfelügyelôség ezt a programot az utazási
nehézségekkel küzdô tanulók megsegítésére
használva fel, oda irányította az elsô iskolabuszokat,
ahol megkönnyítik számukra, hogy eljussanak az iskolába.
Újdonságot jelent az ingyenes tanszercsomag
is, amelyet az anyagi nehézségekkel küzdô családokban
élô gyermekek számára biztosítanak. Beszédes
adat lehet, hogy a megyénkben tanuló 60.895 általános
iskolás diákból 24-25.000-en jogosultak segélyre,
ami azt jelzi, hogy a tanulók több mint egyharmada a létminimum
határán tengôdô
családban él, ahol a lehetôségek eleve gátat
szabnak a továbbtanulásnak. És talán azt sem
kell elhallgatnunk, hogy a peremkerületi marosvásárhelyi
iskolákban a tanszercsomagot igénylôk zöme a roma
gyerekek mellett a magyar tagozaton tanuló diákok körébôl
kerül ki, ami a város magyarságának rohamos leszegényedését
jelzi.
Megyénkben egyébként az új
tanévben a tavalyinál több (4520) kisgyerek indul el
az óvodába, az elsô osztályosok száma
(6870) pedig kevesebb, mint a tavaly. Az I-IV. osztályokban az idén
60.895 diák kezdi el tanulmányait, középiskolába
14.680-an iratkoztak, s 5210-en a szakképesítés mellett
döntöttek. A 104 ezret meghaladó iskolai népességet
8450 tanerô oktatja, kevesebb, mint az elmúlt évek
során. Hazafiságunk nem dagadozhat akkor sem, ha arra gondolunk,
hogy a megyében létezô 130 magyar katedrát,
elsôsorban vidéken 32 szakké-pesítetlennel és
29 nyugdíjas magyartanárral sikerült csak betölteni.
Miközben egyre-másra szervezett ünnepeinken elpuffognak
a nagy szavak, fiataljaink a jobb megélhetés reményében
a pályamódosítás mellett döntenek, és
lassan már alig akad közöttük olyan, aki a vidéki
pedagóguslét küzdelmes mindennapjait legalább
a pályakezdés éveiben felvállalná. Miközben
más szakok esetében is kiürül a pálya. Holott,
ha nem a legjobbjaink választják a pedagógusi hivatást,
a minôségre hiába várunk.
De ne legyünk ünneprontók, hisz
szeptember 15-e van újra, óvodába indulók és
kisiskolások szemében ott csillog a vadonatúj kíváncsiság,
és még vannak pedagógusok, akiknek minden nehézség
ellenére a tanítás az életük, és
akikre fel lehet nézni, akiktôl tanulni lehet, és akik
a mai iskolásoknak is a példaképévé
válnak.
Bárcsak az ô hitük, lelkesedésük, kitartásuk
lenne a mérték!
2001. szeptember 15., szombat 10:21
|