CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 21., kedd, Konstantin, András napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Concerto  

Néhány gondolat a Haydn fesztivál kapcsán...

Néhány gondolat a Haydn fesztivál kapcsán...

& nbsp;

    Két hétvégén keresztül ismét Haydn muzsika szólt az Eszterházy kastélyban. Ráadásul az elôadóművészek korhű hangszereken szólaltatták meg a zeneszerzô dallamait.

Mit is jelent ez?

  • A vonós hangszereket a klasszikus kornak megfelelôen juhbélbôl készült húrokkal látják el, elôkerül a fortepiano, a fából készült fuvola, s még számos érdekes hangszer. A hangszerek részben eredetiek, részben másolatok. Az elôadásmód is más, kecsesebb, elegánsabb hangulatú, a nagyzenekari látványhoz szokott közönségnek ugy tűnik, csak néhány zenész "lézeng" a színpadon. Sôt, még az énekesek is másképpen bánnak hangjukkal. Na és a hangolás! Elôször is: a normál A hang, a megszokott 440 Hz helyett 430 Hz-n szól. S hogy ezt ma honnan tudjuk? Hiszen ebbôl a korból nem maradtak fenn hangfelvételek!? De fennmaradtak hangszerek, melyek csak így szólalnak meg!
  • A régizene- mozgalomlényegében azt jelenti, hogy néhány muzsikus megpróbál a barokk, illetve a klasszikus kornak megfelelô módon zenélni. Szerte a világban ma már léteznek "Régizene- akadémiák", ahol a ezt tanítják. Az eredeti elôadásmódot próbálják megtanulni, és bemutatni a közönségnek. Persze ehhez arra van szükség, hogy az egyes zenedarabok kapcsán az elôadóművész szinte belehelyezkedjen a régmúlt idôkbe, jó, ha végez némi zenetudományi kutatást is ezen a téren, s így próbálja eljuttatni a darab kapcsán a régmúlt idôk üzenetét a mai hallgatónak. Ilyenformán a muzsikálás részben tudományos tevékenységgé válhat...
Számomra hallgatóként ez abban nyilvánul meg, hogy jobban oda kell figyelnem az ilyen koncerteken.

Ám én nem vagyok professzinonális zenész, (amatôrként családi zenekarunkban szívesen játszom Haydn vonósnégyeseit), azonban a családtagok között van néhány hivatásos muzsikus. Az ô beszélgetéseikbôl az derül ki, hogy a "szakma" álláspontja sem egységes a "régizene" megítélésében. A ma megszokott (nevezzük talán úgy: modern) elôadásmód egyes hívei szerünt a régizenészek "tudóskodnak", "pedig nem is tudnak olyan jól játszani hangszerükön", "kifogásokat keresnek, ahelyett, hogy gyakorolnának", stb... A másik fél szerint a modern elôadók nem művészek, csak "zeneipari szakmunkások", mert "hiányzik az a szellemi többlet", amitôl egy darab megszólaltatása muzsika lesz. Talán a modern zenészel valóvan kevesebbet foglalkoznak szakirodalommal. A régizenészek között is vannak kiváló és kevésbé tökéletes muzsikusok. (Csak talán elvárjuk, hogy ha valaki valami "különlegessel" foglalkozik, azt csinálja tökéletesen...) Szerintem kár ezen marakodni, a historikus elôadásmód érdekes dolog, sokat lehet belôle tanulni, de nem kötelezô mindenkinek így játszania.


 A Magyar Haydn Társaság hangversenysorozatában valóban értékes koncertek hangzottak el:
  • A nyitóhangverseny, az Orfeo kamarazenekar és a Purcell kórus elôadásában felhangzó Cecilia-mise ritka élményt nyújtott, hiszen a művet alig-alig hallhatjuk. A jól sikerült koncertrôl részletes értékelést olvashatnak a Magyar Nemzet szeptember 11-i számában a 11. oldalon Bôsze Ádám tollából.
  • Mi soproniak méltán lehetünk büszkék az egyik koncert elôadóművészére, városunk szülöttjére, Komlós Katalinra.
  • Malcolm Bilson játéka még az én vájt fülű, szakmai részletekre koncentráló kisöcsémet is elvarázsolta...

Most kéne egy frappáns befejezés...

"Minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg vagyunk elégedve", csak drágák a koncertjegyek, a hangversenyeket elsôsorban osztrákok és budapesti zenetudósok látogatták.

Kóczán Krisztina



1998. szeptember 22., kedd 00:00


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület