CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 28., szombat, Kamilla napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Öt kontinens kerámiái a soproni Festőteremben

Öt kontinens kerámiái címmel a Kecskeméti Nemzetközi Kerámiastúdió Kht. gyűjteményéből nyílt kiállítás a soproni Festőteremben. A kiállítást, amelynek anyagát Jóna Gudvardardóttír válogatta dr. Szécsi Gábor Kecskemét polgármestere nyitotta meg.


Babos Pálma: Kígyók

A bemutatott gyűjteményt nemes egyszerűséggel nevezhetnénk az agyag költészetének és ennek megfelelően - az irodalmi műfaj hasonlatánál maradva - az alkotásokban természetesen megtaláljuk a költészetre jellemző alapformákat, lírai vagy epikus műveket, szabályos rímű és ritmusú és szabad "verseket", az archaikus és egészen modern megfogalmazásokat. A költészettel és annak megannyi eszközével való összehasonlítást a továbbiakban a kiállítás látogatóra bízom.


Les Lawrence (USA): Teáskanna

A tárlat mindenképpen azt mutatja, hogy a kerámia az évezredekben mérhető kora, az anyaga, a technológiai lehetőségeink hármas viszonylatában túljutott azon az útkeresési szakaszon, amelyen még a művészi értelemben vett autonomitását csupán mint lehetséges elmozdulási irányt tartották számon.
A kifejezésformák, az egyedi és egyéni megközelítések, a kiforrott stílusok, az archaizálótól a konstruktív megoldásokon keresztül, a figurális, amorf vagy geometrikus megoldásokig mind egyértelműen bizonyítja, hogy az ipar- és képzőművészet határának vonalát a kerámiai alkotások nem a különböző funkcióik szerinti alá-, vagy fölérendeltségük rajzolja meg, hanem sokkal inkább a tartalmi, formai, megjelenési, technikai megoldások esztétikai összhangja.


Juta Ryndina (J): Éjszaka

Vida Judit Tál -ja, jó példa arra, hogy az edény miként lehet térplasztika. Ilona Romula (LV) Hangulatom volt kávéskészlet-kisplasztika együttese a maga kvázi-használati-tárgyas kettősségének öntörvényű világában derűs nyugalom uralkodik. Lépcsők, vízszintes, függőleges finom rajzolatú vonalak, aranyozás teremti meg a készlet darabjaiból álló zárt világ különlegesen varázslatos hangulatát.


Anna Maliczka Zamorska: Kisfigura

Les Lawrens (USA) Mona Lisa parafrázisa (Teáskanna) akárcsak Paul Mason "életműve" idézőjelben és más dimenzióban köszön vissza Leny Goldenberg (DK) Híres keramikusok lexikonában.
Az első teremben látható edénykultúrát bemutató tárgyak esetében szembetűnő, hogy a korongolt formatestek zártabb kiegyensúlyozottabb és visszafogottabb világához képest (Barbara Diduk /USA/, Kim Young M Con /K/, Paul Scott /GB/ ) Sergej Isupos (EST), Turcsányi Judit, Les Lawrence /USA/ tárgyainak edény-rendeltetésére gyakran (csak) címbeli utalás történik. Érdekes megfigyelni, hogy a különböző alkotók esetében a használati tárgyakra utaló, látszat-funkcionalizmus egyénenként miként és hogyan válik egyik elemévé a keramikusok művészi kifejező kódrendszerének.


Kimiyo Mishima (J): Újság ('98)

A második teremben a kisplasztikai alkotások és szobrok, reliefek használati tárgyaktól teljesen levált világát találjuk.
Elemekből összerakott plasztikák, vagy a földkéreghez hasonlóan, rétegekből megépítettek, lávaszerűen ömlő, majd megdermedt anyagok, szimetrikusra korongoltak, esetleg az anyagból magából kihámozott formák változatos gazdagsága tárja a látogató elé a művészek világról alkotott képét.


Orbán Katalin: Az éjszakák

Terrakotta, festett szobor, kő, homokkal fedett samott, míves porcelán, grafikai hatású faliképek és ami bennük van: groteszk kíméletlenség és tragikum ( Fusz György durva felületű Túlélője), kiszolgáltatottság, érzékenység és sebezhetőség (Geszler Mária Utamaro könnye és Csodálatos fa), groteszk humor (Michael Flynn (IRL), Fekete László, Kungl György, Kimiyo Mishima (J), Susan Halls (USA) vagy akár irónia (Philippe Barde (CH) 21. századi hősöket ábrázoló minimálalkotása). Juta Ryndina (J) Éjszaka című alkotása mellett még másik kettő archaikus megfogalmazásban a hagyományok, a múlt rokon magatartásait, értékét fordítja a jelen nyelvére; mintha klasszikus idézetekhez nyúlna. A gazdag és igényesen összeállított kiállítási anyagban fellelhető Schrammel Imre több - klasszikusnak számító - kisplasztikája is.


Schrammel Imre szobra

Az anyag tisztelete, kompozíciós arányérzék lelhető fel azokban a nagyobb plasztikai alkotásokban, amelyeket az asszimetria dinamizmusa jellemez. A mozdulatlanságukban is örök mozgásban lévő tárgyak belső feszültsége hordozza azoknak az elemi erőknek a drámai feszültségét, amelyek a kerámia létrejötte körül munkálnak.

A kiállítást végignézve a látogató (legalább) két dolgot mindenképp megállapíthat. Egyrészt, azt, hogy az unos-untalan hangoztatott - és a művész társadalmat sokszor megosztó - nehézségek ellenére magyar művészek öt kontinens művészei között is dicséretesen megállják a helyüket. A második megállapításhoz szükséges tudni azt, ami a kiállítás megnyitóján elhangzott, és amely szerint a Nyugat- Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Karának Alkalmazott Művészeti Intézete a Kecskeméti Nemzetközi Kerámiastúdióban egy kihelyezett szilikát művészeti tanszéket hozott létre, azzal a szándékkal, hogy a jövő évtől a papíros és bútoros szakirány mellett keramikus formatervező művészeket is képezzen. A hallgatók az első három év alatt a soproni AMI-ban kapnák meg az alapozó képzést, utána pedig a kecskeméti Nemzetközi Kerámiastúdióban folytatnák szakmai tanulmányaikat.
A Kecskeméti Nemzetközi Kerámiastúdió nemzetközileg is elismert szakmai tekintélye, korszerű infrastruktúrája révén, a soproni bemutatkozásra hozott anyag ismeretében egyértelmű - s ez a második megállapítás - , hogy a leendő magyar keramikusok legmagasabb szintű képzéséhez megfelelő hely lesz.

A kiállítás megtekinthető október 23-ig, naponta 10-18 óráig a Petőfi tér 8 szám alatti Festőteremben.



2001. szeptember 30., vasárnap 18:05


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület