Öt kontinens kerámiái a soproni
Festőteremben
Öt kontinens kerámiái címmel a Kecskeméti Nemzetközi Kerámiastúdió
Kht. gyűjteményéből nyílt kiállítás a soproni Festőteremben. A kiállítást,
amelynek anyagát Jóna Gudvardardóttír válogatta dr. Szécsi Gábor
Kecskemét polgármestere nyitotta meg.
Babos Pálma: Kígyók
A bemutatott gyűjteményt nemes egyszerűséggel nevezhetnénk az agyag
költészetének és ennek megfelelően - az irodalmi műfaj hasonlatánál maradva
- az alkotásokban természetesen megtaláljuk a költészetre jellemző alapformákat,
lírai vagy epikus műveket, szabályos rímű és ritmusú és szabad "verseket",
az archaikus és egészen modern megfogalmazásokat. A költészettel és annak
megannyi eszközével való összehasonlítást a továbbiakban a kiállítás látogatóra
bízom.
Les Lawrence (USA): Teáskanna
A tárlat mindenképpen azt mutatja, hogy a kerámia az évezredekben mérhető
kora, az anyaga, a technológiai lehetőségeink hármas viszonylatában túljutott
azon az útkeresési szakaszon, amelyen még a művészi értelemben vett autonomitását
csupán mint lehetséges elmozdulási irányt tartották számon.
A kifejezésformák, az egyedi és egyéni megközelítések, a kiforrott
stílusok, az archaizálótól a konstruktív megoldásokon keresztül, a figurális,
amorf vagy geometrikus megoldásokig mind egyértelműen bizonyítja, hogy
az ipar- és képzőművészet határának vonalát a kerámiai alkotások nem a
különböző funkcióik szerinti alá-, vagy fölérendeltségük rajzolja meg,
hanem sokkal inkább a tartalmi, formai, megjelenési, technikai megoldások
esztétikai összhangja.
Juta Ryndina (J): Éjszaka
Vida Judit Tál -ja, jó példa arra, hogy az edény miként lehet
térplasztika. Ilona Romula (LV) Hangulatom volt kávéskészlet-kisplasztika
együttese a maga kvázi-használati-tárgyas kettősségének öntörvényű világában
derűs nyugalom uralkodik. Lépcsők, vízszintes, függőleges finom rajzolatú
vonalak, aranyozás teremti meg a készlet darabjaiból álló zárt világ különlegesen
varázslatos hangulatát.
Anna Maliczka Zamorska: Kisfigura
Les Lawrens (USA) Mona Lisa parafrázisa (Teáskanna) akárcsak
Paul Mason "életműve" idézőjelben és más dimenzióban köszön vissza Leny
Goldenberg (DK) Híres keramikusok lexikonában.
Az első teremben látható edénykultúrát bemutató tárgyak esetében szembetűnő,
hogy a korongolt formatestek zártabb kiegyensúlyozottabb és visszafogottabb
világához képest (Barbara Diduk /USA/, Kim Young M Con /K/,
Paul
Scott /GB/ ) Sergej Isupos (EST), Turcsányi Judit, Les
Lawrence /USA/ tárgyainak edény-rendeltetésére gyakran (csak) címbeli utalás
történik. Érdekes megfigyelni, hogy a különböző alkotók esetében a használati
tárgyakra utaló, látszat-funkcionalizmus egyénenként miként és hogyan válik
egyik elemévé a keramikusok művészi kifejező kódrendszerének.
Kimiyo Mishima (J): Újság ('98)
A második teremben a kisplasztikai alkotások és szobrok, reliefek használati
tárgyaktól teljesen levált világát találjuk.
Elemekből összerakott plasztikák, vagy a földkéreghez hasonlóan, rétegekből
megépítettek, lávaszerűen ömlő, majd megdermedt anyagok, szimetrikusra
korongoltak, esetleg az anyagból magából kihámozott formák változatos gazdagsága
tárja a látogató elé a művészek világról alkotott képét.
Orbán Katalin: Az éjszakák
Terrakotta, festett szobor, kő, homokkal fedett samott, míves porcelán,
grafikai hatású faliképek és ami bennük van: groteszk kíméletlenség és
tragikum ( Fusz György durva felületű Túlélője), kiszolgáltatottság, érzékenység
és sebezhetőség (Geszler Mária Utamaro könnye és Csodálatos fa),
groteszk humor (Michael Flynn (IRL), Fekete László, Kungl
György, Kimiyo Mishima (J), Susan Halls (USA) vagy akár
irónia (Philippe Barde (CH) 21. századi hősöket ábrázoló minimálalkotása).
Juta
Ryndina (J) Éjszaka című alkotása mellett még másik kettő archaikus
megfogalmazásban a hagyományok, a múlt rokon magatartásait, értékét fordítja
a jelen nyelvére; mintha klasszikus idézetekhez nyúlna. A gazdag és igényesen
összeállított kiállítási anyagban fellelhető Schrammel Imre több
- klasszikusnak számító - kisplasztikája is.
Schrammel Imre szobra
Az anyag tisztelete, kompozíciós arányérzék lelhető fel azokban a nagyobb
plasztikai alkotásokban, amelyeket az asszimetria dinamizmusa jellemez.
A mozdulatlanságukban is örök mozgásban lévő tárgyak belső feszültsége
hordozza azoknak az elemi erőknek a drámai feszültségét, amelyek a kerámia
létrejötte körül munkálnak.
A kiállítást végignézve a látogató (legalább) két dolgot mindenképp megállapíthat.
Egyrészt, azt, hogy az unos-untalan hangoztatott - és a művész társadalmat
sokszor megosztó - nehézségek ellenére magyar művészek öt kontinens művészei
között is dicséretesen megállják a helyüket. A második megállapításhoz
szükséges tudni azt, ami a kiállítás megnyitóján elhangzott, és amely szerint
a Nyugat- Magyarországi Egyetem Faipari Mérnöki Karának Alkalmazott Művészeti
Intézete a Kecskeméti Nemzetközi Kerámiastúdióban egy kihelyezett szilikát
művészeti tanszéket hozott létre, azzal a szándékkal, hogy a jövő évtől
a papíros és bútoros szakirány mellett keramikus formatervező művészeket
is képezzen. A hallgatók az első három év alatt a soproni AMI-ban kapnák
meg az alapozó képzést, utána pedig a kecskeméti Nemzetközi Kerámiastúdióban
folytatnák szakmai tanulmányaikat.
A Kecskeméti Nemzetközi Kerámiastúdió nemzetközileg is elismert szakmai
tekintélye, korszerű infrastruktúrája révén, a soproni bemutatkozásra hozott
anyag ismeretében egyértelmű - s ez a második megállapítás - , hogy a leendő magyar keramikusok legmagasabb
szintű képzéséhez megfelelő hely lesz.
A kiállítás megtekinthető október 23-ig, naponta 10-18 óráig a Petőfi tér 8 szám alatti Festőteremben.
té
2001. szeptember 30., vasárnap 18:05
|