A Filharmónia bérleti hangversenyek hitelét rontja egy ilyen koncert!
Filharmónia bérleti hangverseny
Különleges hangzásélményben lehetett részünk
ma (1999.01.19) este a Magyar Mûvelôdés Házában,
a Szabó András vezette Gardénia Klarinétegyüttes
hangversenyén.
Különleges, mert öt klarinétot együtt nagyon
ritkán hallhatunk. Legfeljebb, ha néhány szakközépiskolai
vagy fôiskolai tanár vetemedik arra, hogy kamarazene címén
összeszedje klarinétos növendékeit, hogy így
különbözô darabokat eljátsszanak. Ezt oktatási
szempontból nagyon helyesnek tartom, iskolai keretben, vagy matinékoncerten
érdekességképpen elôadható. De egy egész
estét betöltô hangversenyen azért túlzás...
Felmerülhet bennünk a kérdés: Vajon milyen mûveket
játszik egy klarinétegyüttes?
A klarinétegyüttesben a klarinét hangszercsalád
különbözô hangmagasságú tagjai szólalnak
meg.
Öt klarinétra írt eredeti mûrôl nem
tudok, ma este egy Reményi nevû gyôri komponista ilyen
felállásra írt mûvét mutatta be az együttes.
(Ennek elemzésétôl eltekintek...)
A reneszánsz kor zenéjének egyik jellegzetessége
a consort (= egy hangszercsaládhoz tartozó hangszeres együttesekre
írt) darabok, melyek közül elegendô csak a legnépszerûbbet,
a furulyaegyüttest, említenem. A consort zenének tengernyi
irodalma van. A klarinét még ekkor nem létezett...
Mit tehet tehát egy klarinétegyüttes? Programjában
átiratokat játszik!
Milyen átiratokat? Mit lehet 5 klarinétra átírni?
Mindent! Zenekari darabokat, zongora és orgonadarabokat, versenymûveket,
egyéb hangszerösszeállításra készült
kamaramûveket. Errôl a szünetben gyôzôdhettem
meg, amikor elolvastam az együttes eddig elkészült ÖT!!!!!!!!
CD-jét. A sorozatot szellemesen EBONY MUSIC-névre keresztelték
- ez ébenfa zenét jelent, a klarinét anyagára
utalva.
Tehát átiratokat hallottunk a ma esti hangversenyen is.
Bach f-moll zongoraversenyét, Mozart c-moll szerenádját
(kamaramû) Grieg szimfonikus darabját, az I. Peer Gynt szvitjét,
Bartók Hat román táncát (zongora, kamara, zenekari
darab) és Gershwin 3 zongoraprelûdjét adta elô
az együttes.
Egy ilyen változatos mûsor elôadása megköveteli
a legszélesebb stílusismeretet a barokk zenétôl
a egészen kortárs zenéig. Minthogy a hangszín
adott, az ilyen hangszeres együttes hangzása egy idô
után könnyen egysíkúvá válhat,
csak a stílus sokszínûnégével, az érdekes
zenei megoldások kihangsúlyozásával tartható
fenn a hallgatóság figyelme.
Sajnos ezt ma este nem tapasztalhattuk (meg a ráadásdarab
kivételével).
Hallottunk azonban nagyon sok hamisságot, pontatlanságot.
Hogy ez mennyire megengedhetetlen egy profi együttesnél, azt
nem kell hangsúlyoznom. A Filharmónia bérleti hangversenyek
hitelét rontja egy ilyen koncert!
Amúgy nagyobb botrány nélül lezajlott, egy
a sok közül, a közönség megszokásból
tapsolt is, sôt, még ráadást is hallottunk.
Ez aztán igazi meglepetés volt : Debussy Arabeszk szvitjébôl
a Holdfény címû tételt játszotta ez együttes.
Tisztán, pontosan, muzikálisan, változatosan, érdekesen.
Igazi élményt nyújtott. Nagyon kár, hogy ez
nem volt az egészre jellemzô, hisz ma különleges
hangzásélményben lehetett volna részünk.
1999. január 19., kedd 00:00
|