A százhalombattai
Takács Galéria képei az Erdélyi Házban
" Hegyek, fák, füvek, ágak, haragzöld azúr menny, szívem rokonai,
titeket hívtalak-hívlak-idézlek vidítni, segíteni…"
(Szilágyi Domokos)
Dr. Úry Előd az Erdélyi kör elnöke és Horváth László művészeti
író
A soproni Erdélyi Házban Horváth László művészeti
író válogatta és nyitotta meg a százhalombattai Takács Galéria erdélyi
képzőművészek alkotásait bemutató Szülőföldem című kiállítását.
Természetes, hogy az Erdélyi Ház nem túl nagy kiállítási
felületéhez összeválogatott, mintegy 32 alkotás az erdélyi kortárs képzőművészet
egy kisebb keresztmetszetét adhatja, ezért, amint azt Horváth László elmondta,
mindenképpen megpróbálta úgy összeválogatni a gyűjteményt, hogy abban jelen
legyenek azok a fontos művészek és iskolák, amelyek a század elejétől kezdődően
a mai napig meghatározták és meghatározzák Erdély művészetét.
Így, a húszas évektől kezdődően egy nagyon szép
keresztmetszetét találja a látogató az erdélyi képzőművészetnek, amelyben
egyértelműen felfedezhetők azokra a korábbi tradíciókra való utalások,
amelyek nem csak az erdélyi, de az egyetemes magyar képzőművészetre is
jelentősen hatottak.
Páll Lajos
A válogatás többnyire a marosvásárhelyi vonulathoz
kötődik, úgy, hogy utalásképpen egy-két közvetlenül Nagybányához kötődő
munka is fellehető a tárlaton.
A kiállítási anyag igyekszik megmutatni azt a folyamatot,
amely Marosvásárhelyen a Gulyás Károly vezette iskolával indul el
és amely a 70-80-as években tetőzik az akkori fiatal, nagyon tehetséges
művészek MaMü (Marosvásárhelyi Műhely) csoportjának munkásságával;
ez időben azokra az évekre helyezhető, amelyek a legkevésbé sem kedveztek,
sem a magyarságnak, sem a magyar művészeti életnek Erdélyben.
Balázs József
Az igen részletes történelmi és művészettörténeti visszatekintés során
Horváth László az erdélyi művészetet a századeleig visszamenőleg helyezte
történelmi keretbe, ahhoz, hogy a kiállított képek helyesen, és a maguk
jelentőségében értelmezhetőek és érthetőek legyenek. Erdély mindig is a
különlegesnek volt a szülőhazája, de számos erdélyi gyökerekkel rendelkező
művész életútja példa arra, hogy mindig találunk olyan személyiségeket
az erdélyi képzőművészetben, akik a magyar kultúra szempontjából is kimagasló
értéket teremtettek.
Petrás Mária
Közismert a nagybányai iskola jelentősége, amely
az európai tradíciók összegzéseképpen és mégis sajátos magyar ízzel hat
a magyar képzőművészetre. Nagybánya kapu két értelemben is. Egyrészt kapu
földrajzilag, amely összeköti Erdélyt Magyarországgal és a nyugattal, másrészt
meg egy olyan időkapu, amelyen keresztül egészen a 19. század elejéig visszautazhatunk.
Nagybánya a jelenlegi tárlaton is megjelenik témaként
(Shakirov Sebestyén, Véső Ágoston), és azokban a festészeti tradíciókban
egyaránt, amelyek az erdélyi, nyugati és európai festészetben összetéveszthetetlenül
sajátos, semmivel nem hasonlítható módon mind a mai napig megtalálhatók.
A tárlaton szereplő művészek nagy része, szinte
mind megfordult Nagybányán, de Nagybánya hatása - közvetve - érződik és
hat minden olyan csoportban és iskolában, amelyek a század elején erdélyszerte,
szinte minden nagyobb városban, megjelentek. Mesterek és iskolák, akár
mind hétvégi iskolák működnek, akár annál jelentősebbek, mind komoly képzést
adtak (Kolozsvár, Nagyvárad). Ugyanakkor Marosvásárhely az a nagyon fontos
pont az erdélyi magyar képzőművészetben, ahol nagyon korán 1902-ben alakul
- a Székely Bertalan növendék - Gulyás Károly vezette iskola, amely
hosszú generációkon keresztül alakítja és neveli a tehetséges fiatalokat.
Gulyás Károly annak a festőnek példaszerű alakja, aki meghatározó művészetpedagógiai
munkássága és kulturális tevékenysége során ugyan nem hozott létre jelentős
életművet, viszont művészgenerációk hosszú sorát nevelte. A ő tanítványai
közül való Bordi András, a marosvásárhelyi művészeti iskola későbbi
vezetője, amely iskola a mai napig meghatározó szerepet játszik az erdélyi
művészek nevelésében.
Barabás István
A hatvanas évek elején az erdélyi művészeti életben
jelentkező - a művészek szabadabb mozgását is jelentő - erjedés a hetvenes
évek elején már lezárul.
Kettős elzártságuk ellenére (földrajzi és nemzetiségi) a MaMü művészei
megpróbálnak lépést tartani a nyugat-európai művészettel. A több évtizedes
távlatból ma már biztosan megállapítható, hogy ezeknek a művészeknek nagy
része- akik közül ma már csak néhányan élnek Erdélyben - európai szintű
művészetet hoztak létre, amellyel a mai napig eredményeket indukáló - folyamatot
indítottak be az erdélyi képzőművészeti életben.
Incze János Dés
- Provinciális művészet-e az erdélyi? - tette fel
az örök kérdést a megnyitót tartó művészeti író, amelyre ő maga a választ
is megadta:
- Az erdélyi művészet e kettős - a földrajzi helyzetből
és a politikai rendszerből adódó - elzártsága nem eredményezett vidékies
művészetet. Én nem hiszem, hogy kizárólag az avantgard művészet, az, ami
meghatározó és mérvadó, amelynek bizonyos értelemben már minden lehetősége
és útja lezárult. Azt hiszem, hogy ideje visszatérni azokhoz a tradíciókhoz,
amelyeket Nagybánya képvisel. Másrészt meg úgy gondolom, fejtette ki Horváth
László, hogy az erdélyi alkotók egy olyan lelkiséget képviselnek, amely
a tájélmény különlegességéhez kötődik. Az erdélyi képzőművészeti alkotásokban
benne van az ottani embereknek a lelke, az az emberi magatartás, amelyre
egyre nagyobb szükségünk van: a lélektől-lélekig való utnak a járása, amelyet
a mostani világban annyira hiányolunk.
té
2001. október 22., hétfő 15:35
|