CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Ki is ez a két ember?

Lk 18.9-14 Az elbizakodottaknak, akik meg voltak róla győződve, hogy igazak, s a többieket megvetették, ezt a példabeszédet mondta: „Két ember fölment a templomba imádkozni, az egyik farizeus volt, a másik vámos. A farizeus odaállt előre, és így imádkozott magában: Isten, hálát adok neked, hogy nem vagyok olyan, mint a többi ember, rabló, igazságtalan, házasságtörő, mint ez a vámos is. Kétszer böjtölök hetenként, mindenemből tizedet adok. A vámos megállt hátul, szemét sem merte fölemelni az égre, inkább a mellét verte és könyörgött: Isten, irgalmazz nekem, bűnösnek! - Mondom nektek, hogy ez megigazultan ment haza, az nem. Aki magát felmagasztalja, az megaláztatik, aki megalázza magát, az felmagasztaltatik.”


Jézus szereti az ellentétek, a szélsőségesek összehasonlítását, hogy rámutasson: Isten nem a világi mércével állítja sorba az embereket, s magának a teremtménynek sem válik hasznára, ha önnönmagát bármilyen módon - Isten helyett - besorolja.
Nem olyan régen olvastunk a gazdag emberről és a szegény Lázárról, ma pedig a farizeus és vámos történetét hallgatjuk. Ha lehet, még szélsőségesebb példa, főleg a korabeli zsidóság mércéjével mérve.
Ugyancsak valamiféle "kontra"-ként hat a példabeszéd az egyéni folyamatos imádság múlt vasárnapi történetével szemben. A folyamatosan dicsekvő, a magával eltelt ember megszégyenül. A történet tragikussága abban rejlik, hogy a farizeusnak a saját mércéje szerint tényleg van mivel dicsekednie, van mit Isten (Jahve) elé letennie, és a vámos tényleg bűnös, tényleg nem követte a farizeust annak "tökéletességében". Még az is lehet, hogy a farizeus "megdolgozott" saját természete ellen is, lehet, hogy "izzadságszagúak" mindezek a dolgok, melyeket felsorol.
Vajon ma hányan mernénk - magunkat vallásosaknak tartók -, nem imádságszerűen és nem dicsekedve, ezeket a korabeli tényeket a mára konvertálva (átfordítva) elmondani Isten előtt: megtartottam a tízparancsolatot (összességében vagy egyenként), megtartottam az egyház parancsait, testi-lelki jócselekedeteket vittem véghez stb., stb.?
Mi, akik "leragadtunk" az önvizsgálatban a bűneink felsorolásánál, vajon mellé mernénk-e egyáltalán állni? Nem hiszem, ugyanis nem illő a tökéletesség vélelme mellé állítani gyarlóságainkat.
Mindannyian vámosok vagyunk, a kor és termékeinek vámszedői, akik nap mint nap beszennyezzük "kezünket" (lelkünket) valamilyen módon a pénz, a mammon asztalánál. Akik beláttuk, hogy ez így van, azok a helyünket már megtaláltuk, (valahol hátul), most már csak a szavakat kell "kölcsönbe vennünk": "Isten, irgalmazz nekem, bűnösnek!"
- DI -



2001. október 26., péntek 21:34


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület