CD bemutató: rockopera ezerkilencszázötvenhatról
Elégtétel és tisztelet jár nekik
CD bemutató: rockopera ezerkilencszázötvenhatról
Míg gyulik a nép a
budapesti Hyatt Szálló bárjában, kötetlen csevejjel ütik el
az idot a már megérkezettek. Emitt Varga Miklós, amott Jenei
Szilveszter, aki felé nagy léptekkel tart Kocsis L. Mihály.
Egy asztalhoz telepszik Dörner György, Lázár Ervin,
Gyurkovics Tibor és a „magyar-nemzetes” Pósa Zoltán.
Hamarosan belemerülnek a világ boncolásába, s közben egy-egy
hangosabb mondat is megüti a közelben ülők fülét. „Megérett
a világ a pusztulásra!” dörmög Dörner, az írók heves
bólogatása közben. „Hát, igen, ijesztgetnek minket itt
lépfenével…” – fuzik hozzá, majd lemondóan legyintve
zárják: „Ilyen ez a világ.” Miközben a kis
társaságokban a téma az aktuálpolitika, felcsendül a
bemutatandó CD kezdo dala, s a sakknagymester, szövegíró és
ötletgazda: Adorján András a mikrofonhoz lép. És mesélni
kezdi: hogyan jött a gondolat, s az miként vált „anyaggá”,
vagyis hanghordozóvá. Az asztalokra terített apróbetűs kiadványok
is mind-mind a CD-rol szólnak. A mikrofonba mondottak
nyomtatásban is meglelhetok. Úgy, ahogyan a nagymester egy –
Kocsis L. Mihállyal folytatott, ‘99-es –
telefonbeszélgetésre emlékszik:
„És mondd, miért
nem ír az Illés Lajos bácsi, vagy a Szörényi Levente bácsi,
vagy bárki más rockoperát ‘56-ról? Az lehetne a címe: „Aki
magyar, velünk tart!” Mihály bácsi hümmögött, de semmi
több. Én meg elgondolkodtam: Vajon hogyan lehetséges, hogy ezt
még senki sem csinálta meg? Mindenesetre december 10-tol
beindultam, és megírtam az Aki magyar…, a Zokog ez a föld
és a Hazudtunk mindig elso változatait.
Ez a darab a
forradalom valódi hoseirol, a pesti srácokról, a néprol, a
hétköznap embereiről fog szólni. Hogyan élték meg az
elozményeket – az ötvenes éveket – a felkelés
kitörését, mit tettek alatta, mi lett a sorsuk a bukás után?
Mentek vagy maradtak?”
S mire a lemez
Sinkovits Imre archív felvételrol megszólaló hangját
dübörögte, Márai versét, a társaság „úri tagjai”, a
haboskávéraszódára betéro zsurnaliszták már tovatuntek.
Talán ezek után
értheto, hogy egyetlen országos konzervatív napilapunknak „sikerült”
is mínuszos hírben megemlékezni errol, holott olyan művészek
neve fémjelzi a kiadványt, mint Jenei Szilveszter (Kormorán),
Varga Miklós, Dörner György, Forgács Péter, Rudán Joe,
Szabó Csilla (zongoraművész, itt énekesként mutatkozik be),
Makrai Pál, Gazdag Tibor, Gesztesi Károly, Tóth Renáta, Orosz
Győző, Deák Bill Gyula, Nagy Feró, Szvorák Kati.
És ezek után
értheto, hogy az ötletet felkarolók nem kaptak támogatást
sem az illetékes minisztériumoktól, sem a magyar „nagytőkétől”,
a kereskedelmi médiában örökösen megjeleno szponzoroktól.
Két Budapest agglomerátumában élő vállalkozó (Rezes
Zoltán és Veér Balázs) támogatta a lemez megjelentetését,
illetoleg az ötlettol a színpadi megvalósításig minden
feladatot vállaló alapítványt. A szerzők, a lemezen éneklo
és muzsikáló művészek érezvén a kicsiny honi érdeklődést,
csak bízhatnak abban, hogy 2002-ben valóban színpadon is
megelevenedik a már megírt szövegkönyvű, teljes zenei anyagú,
két síkon játszódó ‘56-os rockopera. Úgy vélik: az ‘56-osoknak
elégtétel jár meg tisztelet. Ezt még ma se kapják meg. Pedig
nagy szükség volna rá. Ahogyan hazánk történelmében, úgy
a fejekben is rendet kellene végre tenni. Ehhez lenne mankó a
hanghordozón már elérheto mu, hiszen ez a forradalom után
születettek történelmi érdeklodését is hivatott felkelteni
e magyar sorsforduló iránt, hogy aztán a hiteles és
elérheto dokumentumok és irodalom felkutatása során ne csak
tény, de tisztelt történelmi esemény is legyen az
agyonhallgatott, torzítva tanított időszak, méghozzá
mielobb.
Nem véletlen, hogy a
lemez kereskedelmi forgalomban nem kapható, érdeklődni róla
és beszerezni az alapítványnál lehet (Solymár, Vörösmarty
u. 59.). S amikor az, aki Sopronból hozzájutván meghallgatja a
dalokat-verseket, talán elgondolkodik azon, amit a köto
kérdez: „Ruszki Iván,/ Tudod-e már,/ Hol vagy te most/
Egyáltalán.” Vajon tudta-e a páncélos géppuskája mögött
ülő, hogy egy Trianonban kihasított maradék ország kicsiny
csücskében, Sop- ronban dübörgött tankjával? Hogy a tér,
melynek köveit zúzta, a legnagyobb magyar nevét viseli? S
tudta-e, hogy a háborúban rommá bombázott öreg házak majdan
muemléki Európa-díjat kapnak, mint a „magyar ékszerdoboz”?
S gondoltae, hogy ott, ahol oly sokan szögesdróton át futottak
miatta „a Nyugatra”, s ahol számtalanok Fertő-úszva
menekültek, ott fogják egy páneurópainak nevezett pikniken
kihúzni a széket a kommunizmusnak nevezett kísérlet behemót
teste alól?
S ha a
Szuezi-csatornát kereso Ruszki Iván nem is tudta, mi tudjuk.
Legalábbis kellene ismernünk és megismertetnünk
történelmünk e mozaikjait. Meg azt is, hogy ahogyan
Magyarország, úgy ünnepeink is mindannyiunké, nem „a
Pestté”, s nem is „a vidéké”. ‘56 sem pártfüggő,
miként Széchenyi sem, vagy Kossuth, s ahogyan 1848 sem.
Ünnepünk, zászlóktól, színektol függetlenül.
Surbán Frang Gizella
2001. november 08., csütörtök 00:16