Jobb, mint a hódeszka
A havas lejtők új csodája
Unalmas már a hódeszka? A téli hegyi sportok jövője (már nem beszélhetünk a régimódi sízésről!) most már attól függ, hogy a sport eszköz gyártás ipara képes-e évről évre új csodákra felkészülni. A hó-deszka 25 évvel ezelőtti megjelenése megindította a sí világuralmának csökkenését. A szörfhöz hasonló sporteszköz talán még könnyebb úton juttatja le az embert a lejtő aljára, mint a sí. A hozzá tartozó öltözék is lazább, lezserebb, mint a hagyományos és kellemes érzést ad a sportolónak. És nincsenek botok! A hódeszka relatív előnyei a síeléshez vitathatatlanok. A síelők azt hozzák fel, hogy a hódeszkázást nagyon könnyű megtanulni ahhoz, hogy komolyan is vegyék azt, meg a hódeszkások fel is szabdalják a havas lejtőket. Egy amerikai vállalkozás, a Burton kitalálta a hódeszka tovább fejlesztését, amivel tovább lehet bosszantani a síelőket: a hó-korcsolyát. A hódeszkából és a korcsolyából állították össze a képen látható Snowdeck-et ( magyarul adjuk neki a hó-kori nevet, amíg valami jobbat kitalál a gyakorlat). Állítólag a hó-korisok már 7,5 cm-es havon is sportolhatnak. A reklám szerint nem is kell a drága felvonó jegyeket megfizetni, mert akár iskola után a közeli golf pályán is csúszkálhatsz egyet?! Ami talán a legjobb, hogy nincs rajta kötés, nem szükséges speciális cipő. Szóval micsoda egy szabadság érzet!
Lopott mobilokra rendőri üzenetek. Az amsterdami rendőrök rövidesen megtudják, hogy megnyerték-e az Európai Bűnmegelőzési Díjat azzal a tervvel, amit a mobil telefonok tolvajai ellen találtak ki. A múlt márciusban elkezdtek automatikus SMS üzeneteket küldeni a lopott mobilokra minden néhány percben és ebben figyelmeztetik a tolvajt, hogy a mobilt megjelölték és vigye be a rendőrségre. A telefon számokat kinyomozzák a telefonok nemzetközi azonosító számai alapján. A telefon tolvajlás a kezdeti növekedés után leszálló ágat mutat és ezzel az utcán elkövetett bűnözés is csökken.
Mi van az afganisztáni kulturális emlékekkel? Afganisztán történetében gyakran találkozunk invázióval, háborúval és elnyomással. Az ország műalkotásainak jó része elpusztult, legutóbb a talibánok tették ezt. De az afgán kultúra fontossága az elmúlt héten felszínre került, amikor a kabuliak ismét hallgathattak zenét, amit eddig a talibánok megtiltottak. 1997-ben Farhad Azad gyerekként az USA-ba ment Afganisztánból, ahol egy online fórumot hozott létre az afgán kultúrának www.afghanmagazine.com címen.
A mostani kiadásban van egy cikk, amelyik beszámol az afganisztáni hatalmas környezeti rombolásról, a herati népi zenész csoport munkásságáról, egy afgán művészeti kiállításról Kaliforniában, egy rejtetten készült Kandahart bemutató filmről és egy verses gyűjteményről. Szeptember 11 óta az oldalt kétszer annyian keresik fel, mint előtte.
A vásárlási hajlam erősödik. Szeptember 11 óta a világ gazdasága kissé aggódott amiatt, hogy az amerikai emberek lecsökkentik vásárlásaikat. Ennek bizony a világ számára egy jelentős recesszió lett volna a következménye. Az alábbi diagram azt mutatja milliárd dollárban, hogy a kiskereskedői és élelmiszer eladások miképpen alakultak az elmúlt hónapokban. Az októberi tendencia már biztató.
Smile szolgáltatás. (ami magyarra átvitten mosolygós szolgáltatást jelent). A kormányzati szabályozások olyan fájdalmasak lehetnek, mint egy fogunkra mért rugás, de néha a törvények mosolygásra is késztethetik a vállalkozókat. A Smile-on (www.smile-on.com) egy professzionális szolgáltató oldal fogorvosoknak, ilyen mosolygásra okot adó segítséget kapott. Az angol cégek legnagyobb üzlete az e-tanulás, ez folyamatos továbbképző tanfolyamokat tart fogorvosok részére, ami tartalmaz az alkalmazottakra vonatkozó ismeretektől a klinikai technikákig mindent. Az új szabályozás szerint az angol fogorvosoknak kötelező évente 15 órás kurzuson részt venni és a Web egy kényelmes változata a hagyományos tantermi tanításnak. A Smile-on-nak van két másik kiadós bevétele: egy e-áruház, aminek 20 000 féle terméke van kötszerektől röntgen gépekig és egy web oldalakat készítő részlege, ami segít a fogorvosoknak, hogy állítsák össze és kezeljék saját web oldalukat. A Smile-on bevezette már ezeket a szolgáltatásokat Ausztriában, Németországban és Svájcban. A Smile-on-nak tehát megvan az oka, hogy az új szabályozások ismeretében még jobban mosolyogjon.
A TIME magazin 2001 november 26-i száma alapján.
Tvordy György
2001. november 25., vasárnap 20:23
|