Diákélet - diákszáj |
Jobb félni, mint megijedni...
Mármint attól, hogy a dolgozat egyetlen kérdésére sem tudja az ember a
választ. És mi, diákok, félünk is. Ezért találtuk fel a tanárok által
"tiltott segédeszköz"-ként emlegetett puskát. Sokszor emlegetik,
hogy az iskola megöli a tanulók fantáziáját; lehet, hogy kivétel erősíti a
szabályt, de ha a tanulás megkerüléséről van szó, ez az állítás igencsak
sántít. A diákok többsége rengeteg módszert ismer, és ezeket mindenki
kedve és tehetsége szerint alkalmazhatja. (Meg is teszik.)
A puskázás rendszerint az általános iskola felső tagozatában kezdődik, előtte viszonylag ritka, és a tanulók inkább "divatból" puskáznak, mintsem azért, mert valóban semmit nem tudnak. (Kivételek persze mindig vannak...)
Az általános iskolában legelterjedtebb módszerek: a padba, zsebbe, lap alá
vagy tolltaróba rejtett cetlik, papírdarabok, illetve a kézre vagy
padra írt puska. Ezek készítése nagy körültekintést igényel. A szépreményű
és kreatív diák egy svájci órásmester precizitásával, és egy elefánt
türelmével próbálja az anyag lényegét egy mikrochip méretű fecnire
viszonylag olvashatóan kiírni - több-kevesebb sikerrel...
Kézre puskát írni, úgy hogy olvasható legyen, csak tollal lehet,
aminek nehezebb eltüntetni a nyomait, s így a lebukás veszélye is nagyobb.
(Persze nem árt, ha nem alkoholos filctollat használ az ember...)
Padra ceruzával célszerű írni, mert szükség esetén ez egyetlen
mozdulattal olvashatatlanná maszatolható. E módszer alkalmazásakor nagy
segítséget nyújtanak a diákoknak a telefirkált, kidekorált padok - a
feliratok, rajzok között kevésbé tűnik fel egy-egy mondat, mint egy
teljesen tiszta padon.
A középiskolások korosztályában a puskázást leginkább az időhiány miatt
elmulasztott tanulás indokolja. A technika fejlődésével és a diákok
tájékozottabbá válásával a pukázás is fejlődik, korszerűbbé válik, noha a
régi módszerek is kiválóak. Egy számítógéppel szerkesztett A/4-es
oldal meglepően apróra kicsinyíthető. Szakértőnk szerint a hármas
betűméret a legkisebb, amelyikkel még jól olvasható puskát lehet
készíteni. (Ő csak tudja...) Aki viszont nem szeret sok időt írással
tölteni, az a könyvből kivágott szövegrészek helyett manapság már inkább a
fénymásolót válassza. Nemcsak másolásra és sokszorosításra, hanem
kicsinyítésre is alkalmas - különösen tematikus földrajzi térképeknél
hasznos.
Főleg egyetemen, főiskolákon bevett módszer a dolgozat előre megírása, persze ennek is megvannak a maga veszélyei - például, ha nem tudja az ember kicserélni az előre megírt dolgozatot a helyszíni munkával.
A tanárok véleménye a puskázásról nagyon eltérő, abban azonban mind
egyetértenek, hogy a lebukott puskázó büntetést érdemel - ha másért nem,
hogy legközelebb ügyesebb legyen. Van, aki úgy vélekedik, hogy a mai
diákok nem tudnak puskázni; ők a maguk idejében ügyesebben csinálták. Van
aki azt mondja, hogy csúnya dolog, és akit elkap, azt négy évre megjegyzi
magának, de hozzáteszi, hogy ha jól puskázik, hát csinálja... Megint más
azt mondja, hogy mindenki kipróbálja egyszer, aztán eldönti, hogy megéri-e
neki
.
Erre a diákok legjobban Murphy puskázási alaptörvényével felelhetnek:
Puskázni minden tanárnál lehet. Folyománya: Ha lehet, miért ne tegyük.
Réka - Bunny
| | |