CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. április 25., csĂĽtörtök, Márk napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Pannónia Galéria: Giczy János festőművész kiállítása

    Sokan és sok mindent megírtak már Giczy János munkásságáról, életéről, képeiről, és ő maga szintén megírta Invitációját, ha, úgy tetszik vallomását.
Így együtt, mások által tanulmányokban, és önmaga által képeiben és önéletrajzi vallomásában megírt és -rajzolt, -festett életút elegendő kapaszkodót és támpontot ad, annak, aki Giczy Jánosról írni szeretne. Sokszor és sokan idézték Invitációjának bevezetőjéből, önvallomását:
"szinte önmagától összeállt egy motívum-kincs, melyből a falunk, a föld, apám, anyám, nagyszüleim, az ő kezük nyomát örző eszközök, mind-mind a képi beszéd részeivé szublimálhatók, olyan képi beszéd részeivé, amely talán képes kifejezni az egyéni élményeken túl egy tágabb régió gyötrelmeit és vágyakozásait.
Ha leások a földbe vagy az emlékezetbe, s keresek kutatok régi holmik, eszközök, események után, sosemvoltnak vélt, de valójában csak elfelejtett dolgok kerülnek elő, ismerősökkel keveredve. Szürrealista világ ez: tárgyak, emberek, élők és rég meghaltak. Mindez egymás mellett, egymás alatt térben és időben".

    Mondom, sokan és sok mindent megírtak már Giczy Jánosról, de mégsem ezért könnyű írni róla. Sokkal inkább azért, mert, mindabban, amit Giczy János tesz, megfest, megmutat a világnak, megmarad őszintének, szókimondónak, természetesnek, egyenesnek - egy szóval hitelesnek.
Hogyan lehetséges, hogy megszenvedett és megélt, hagyományokra épülő formanyelve, (mint ő maga is írja "nem kiagyalt") mégis modern, korszellemtől áthatott? Úgy hogy egyéni formanyelvét és motívumkincsét - a modernség jegyében - nem ő maga alakította mesterségesen, divathoz, korhoz, hanem az a biztos hitbeli, szellemi-, érzelmi- talajból táplálkozó, divathoz, korhoz való viszonyulás megnyilvánulása. Az egyetlen lehetséges megnyilvánulásé; legalább is Giczy János számára.
    Tehát életről, halálról írt lapjaiban, magvetőinek alakjában, szőlős-kapás, kalászos és mindenekfelett kenyér-ruhás motívumaiban Giczy János nem keresgél, nem megoldások után kutat, nem próbálkozik, hanem egyszerűen közli, mindazt, amit közlésre fontosak, vagy inkább közlésre méltónak talál. Giczy János képeit nem értelmezni kell, hanem egyszerűen megérteni, formanyelvét nem dekódolni, hanem felismerni.
    Sokan és sok mindent megírtak már Giczy János képeiről. Tehették (és bizonyára nagy örömmel tették), de a művész képeinek erejét, kisugárzását visszaadni még egyetlen róla született írásnak sem sikerült. Elementáris erő, energia árad Giczy János képeiből, amelyről könnyű írni, de lényegi hatását szavakkal érzékeltetni lehetetlen.
    Kavargó terek, hulló, örvénylő levelek, lehulló fények, gomolygó felhők, hajladozó, a képbe betekintő emberek, vibráló színek. Tárgyak, amelyek átvesznek és továbbvisznek szerepeket, térben és időben. Dinamikusan és folyamatosan változó, majdhogynem filmszerű képek - fő és mellékszólamokkal - mégis áhitatot sugározva az egyszerűség biztonságának megnyugvásával és bölcsességével. A történelmi és a napi esemény elevensége az emlékezés(ek)be oltottan jelenik meg Giczy képein. Emlékezni pedig csak az igazán lényeges dolgokra (történésekre) kell.
- Giczy János szárnyas oltáraiban megtalálta és feltalálta évezredünk paraszttárgyát, parasztbútorát. A szárnyas oltár arányai, a nemes faanyag, a faragással formált esendő, és nem reprezentatív plasztikája mély rokonságban van a fagerenda-illatú parasztszobák meghittségével - méltatta Giczy János alkotásait a műteremszomszéd és pályatárs, a megnyitót tartó Sulyok Gabriella grafikusművész.
Giczy János ismeri és érzi a régi oltárok ízét, de amikor festi, akkor újat, egyszerit teremt, saját világával és világunkkal telítve. Újrateremti a műfajt; eredetien és örökérvényűen. Sokan festettek már oltárt, de Giczy János oltárai egyedülállóak a magyar festészetben, azért mert a magyar múlthoz, történelemhez, falujához, városához, szüleihez, szeretteihez elkötelezett hűségükbenben hitelesek; tárgyakat és családi relikviákat ötvöz bele az oltárokba.
    Ha Giczy János nem festő lenne, akkor földműves lenne, bár így is az, mert ezek az áldásos vetések, ahogyan a képeit elindítja, élménnyé érnek és a mi gazdagságunkra élik tovább az életüket.
    Giczy János festőművész kiállítása december 31-ig, naponta 9-17 óra között tekinthető meg a Pannónia Galériában, a Várkerület 75. szám alatt.



2001. december 12., szerda 21:09


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület