Magyar
Mónika gondolatcseréi
- Avagy kötetlen beszélgetés az alaptagság okán -
Magyar Mónika neve nem ismeretlen a soproni művészeti életet ismerők
előtt. Számos országos és nemzetközi megmutatkozása mellett - amelyekről
Sopron nem is mindig szerzett tudomást, hogy milyen okból, ez elgondolkodtató,
de ezúttal nem tárgya a cikknek - soproni rangos tárlatoknak is régóta
résztvevője. A 2001-es esztendő Magyar Mónika művészi pályája egy fontos
állomása. Huszonhét jelentkezőből azon hét művész között tudhatja magát,
akiket a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete a grafika képgrafika
szakára tagjai közé felvett. Így a tizenhét soproni művész között ő a legfiatalabb,
akinek művészi munkáját a MAOE elismerte.
A képgrafika műfajába az egyéni rajz mellett a sokszorosított
grafika szintén beletartozik. A jelentkezők ők maguk dönthetik el, hogy
mit adnak be, semmilyen témabeli megkötés nincs, nyilván a beadott munkákkal
mindenki saját művészi mivoltát képviseli. A képgrafika szak eseténben
mégis a klasszikus grafikai technikákat szokták leginkább alkalmazni a
művészek: linometszetet, rézkarcot, mezotintot, egyedi rajzot.
- Mivel jelentkezett Magyar Mónika a megmérettetésre?
- Három technikát - hidegtűt, mezotintot, rézkarcot - alkalmaztam egy
lapon, aminek technikai nehézsége abban rejlik, hogy a különböző dúcok
vastagsága befolyásolja a lenyomatot. A mezotinto egyébként is egy nehéz
technika, hiszen az ember majdnem "vakon" csinálja, nagyon sok próbanyomatot
igényel.
Az újdonság erejével hatnak Torzók című figurális és non-figurilás elemeket
ötvöző alkotásai, amelyekben a kiszámítható folyamatosság mértanilag szabályos
rendjét érzelem-és gondolat-töltetű miniatúrákkal szerkesztette Magyar
Mónika egységes kompozícióba. A nagy fizikai erőkifejtéssel kettétört bakelit
hanglemezek - a művész által alapformaként régóta használt tökéletes körforma
- közepén visszatépett papírfelület által keletkezett a papírnyomat és
a bakelit lemeznek megfelelően egy szabályos csíkozottságú lenyomat keletkezett.
A mesterséges és szabályos formák "tökéletes" rendjébe helyezetten, kis
mezotinto körökben - bakelitnyomatokkal körbezártan - az előző munkáiból
ismert módon - környezetünkkel, mindennapjainkkal kapcsolatos, felismerhető
figurális dolgok jelennek meg. Az alkotó, aki a soproni Erdélyi Házban
már bemutatott A cet (hidegtű) sorozatát is bemutatta a zsűrinek. Ez utóbbi
a mozdulatlanságba dermedt mozgás emlékét hordozó cet-tetem - CD-k szintetikus
anyagának lenyomataiból összeálló - csigolyáit, csontvázát jeleníti meg,
impozáns méretben.
- Mennyit nyom a latban az egyesületi tagság megszerzésében a művész
addigi tevékenysége, megmutatkozásai?
- Van, akinél nézik az "előző életét", de alapvetően a tagok a felvételét
a beadott a tíz munka alapján dönti el a zsűri. Miután a zsűrizést nem
követi korrektúra, így, akinek sikertelen volt a jelentkezése nem tudja
meg, hogy miért. Egyetlen dolgot tehet: két év múlva újra jelentkezhet.
- Magyar Mónika most jelentkezett először a Magyar Alkotó Országos
Egyesületébe.
- Általában az történik, hogy a tagfelvételt mindenki egy kicsit húzza-halasztja,
kivárja, míg összegyűl egy jó anyag, azért is hogy biztos legyen önmagában,
sikerében. Mindenkinek magának érezni kell, hogy mikor tart azon a szinten,
hogy érdemes legyen megpróbálni. A zsűri nézi a rajzi készséget, az eredetiséget,
az egyediséget.
- Milyen előnyökkel jár az egyesületi tagság, amelyet a képzőművészeti
főiskola végzettjei automatikusan megkapnak?
- A külföldi galériákban, múzeumokban látogatóként bebocsátást nyerhetek.
Az egyesület kéthavonta elküldi a lapját. Ebben számos pályázat között
olyanok, is fellelhetők, amelyeken csak alaptagok vehetnek részt.
- Egyébként a grafika, mint műfaj eléggé nyitott.
- Ezt a szakma szempontjából pozitívnak tartom. Amikor a Műcsarnokban
kitették egyik munkámat, akkor még nem voltam alaptag; ez azt jelenti,
hogy a zsűri a munkát nézte és nem a papírt, ez mindenképpen pozitívnak
tartom. A MAOE tagjának lenni mindenképpen rangot jelent. Presztízs kérdése
is, ezt kár lenne tagadni. Indíttatást ad arra, hogy tovább dolgozzak,
segíti a szakmai előrelépést, és biztonságérzetet is ad az embernek, hiszen
ennélkül, egy rosszabbul sikerült munka során hamar leamatőrözhetnek bárkit.
Alapvetően a további művészi életemet nem befolyásolja,
teszem tovább is a dolgom, talán mívesebben, odafigyeltebben, pontosabban
igyekszem majd dolgozni, jobban figyelve a munka a minőségére. Az biztos,
hogy az alaptagság elnyerése után csak magasabbra szabad tenni a minőségi
mércét.
A Duna Galériában a 2001-ben felvett tagok egy kiállítási
lehetőséget is kapnak. Hét grafikusnak és ugyanannyi festőművésznek nyílik
majd kiállítása január 16-án.
- A soproni alaptagok között négy nő van. Tükrözi ez a nemek közötti
országos arányt?
- A soproni számok a professzionális művészeten belül meglévő arányokat
tükrözik, a grafikán belül mindenképpen. Egy nőnek a család mellett kell
felvállalnia az alkotómunkát. Ezen a szinten, megfelelő háttérrel kell
rendelkezni műhellyel, idővel, nyugalommal.
- Milyen témák foglalkoztatják most leginkább Magyar Mónikát, a grafikust?
- A mindennapi élet, a világból hallottak, személyes élmények, bármi
tárgya lehet képeimnek.
- A XVI. Soproni Őszi Tárlaton például az amerikai terrortámadást
láthattuk viszont egy képen. Merész dolog a napihírek szenzációját - ezúttal
egy igen megrázó katasztrófát - művészeti témaként feldolgozni.
- Ez egy olyan esemény volt, amelyről évek múlva és beszélni fognak,
egy olyan dátumról van, szó, amely - sajnos - még sokáig megmarad az emberek
fejében.
Nemrég írtak ki egy Félkész Katasztrófák témájú
pályázatot, egyrészt arra is készültem, másrészt meg kihívásnak tekintettem,
hogy egy ennyire aktuális témából mit lehet - kompozícióként - kihozni.
Ezúttal egy illusztratívabb munkáról van szó. Szoktam
könnyebben emészthető képeket is csinálni, mert néha, bizonyos helyekre
az kell. Nem minden illusztratív, ami felismerhető. A 2001. 09. 11.
.című kép megalkotásánál céltudatosság vezetett; ezt a képet egyáltalán
nem kell magyarázni, ez egy abszolút tény. A folyamatos kommunikáció, az
információáradat megjelenhet egy galériában, a művekben is. Akár video-installáción,
és akár egy kép síkjában, hiszen folyamatosan a tévé és egyéb média által
elárasztott információk áradatában élünk, ezek hatnak mindenkire - a művészre
is - nap mint nap, ezért az információkat át lehet alakítani, és azzal
bármit lehet csinálni.
A képzőművészet nem csak arról szól, hogy magamnak
csinálok valamit, hogy én magam megmutatkozok; annak a környezettel is
kell kommunikálnia. Levehetek és produkálhatok felületeket, struktúrákat
a padlóról, a betonról, macskakőről, de nem biztos, hogy az bárkinek is
mond valamit - kivéve ha nem éppen macskakövet gyűjt. A gondolatiság, a
gondolatközlés és -csere – a fény-árnyékok, az emberek megmutatkozása a
különbözőségekben, másságban, a természet átírása, átfogalmazása, értelmezése
néha groteszk, vagy fanyar módon, akár keményen – ez az, amiről szólnia
kell a művésznek.
- Optimistán gondolkodik a globalizálódó világról?
- Lehet a világon változtatni, apró lépésekben, azon a szinten, amelyen
vagyok. Egy-egy kiállításon és a katalógusokban fellelhető képeken látható,
hogy mennyiféle tendencia van és a képekről az, hogy ki honnan jött, és
a tendenciák egyaránt leolvashatók, de a nagy globalizáció nem hatja át
a művészetet. Arra is volt példa, hogy egy minimalista alkotás alteregoját
megtaláltam két különböző katalógusban. Érdekes ilyenkor elképzelni, hogy
ha összejönnének ezek a művészek, miket mondanának egymás munkáiról és
egymásnak. Hogy alakítja-e divat a grafikát? Talán technikai lehetőségekben
gondolkozva, a műfaji határok tágításában megfigyelhetők tendenciák, például
az extra-méretű grafika esetében.
- Mennyire figyeli Ön a kortársakat?
- Érdekel mindenképpen, hogy mit történik a szakmán belül. Mindenki
próbálja életérzéseit kifejezni, egyéni mitológiáit megalkotni, és nem
csak technikailag, de témaválasztásban is igyekszik olyant alkotni, ami
bravúr, ami lenyűgöz, ami odafigyelésre készteti a környezetet ad. Én a
9038-as számú képzőművész vagyok az egyesületben. Ez azt jelenti, hogy
itt bizony alakítani kell, és nem lehet hétköznapi az a dolog, amit az
ember a kezéből kiad. Merészség kell az újhoz, amely az alkotónak olykor
ingoványos talajt jelent. Ezért fontos – mindamellett amit látok, hallok
érzek –az olvasottság, a technikai megoldásokban való folyamatos fejlődés,
amelyet munka közben sajátít el az ember. A grafikában a tudatos meg a
véletlenszerű egyaránt jelentős, ezek kezeléséhez belső és külső kommunikáció
egyaránt szükséges.
- Jövőbeni tervek?
- Minél több országos pályázaton szeretnék résztvenni, folyamatosan
minél több helyen jelen lenni és természetesen folyamatosan dolgozni.
Tóth Éva
Magyar Mónika
|
Nyíregyházán születtett 1971. december 22-én.
Tanulmányait a nyíregyházi Kölcsey Ferenc Gimnáziumban kezdte,
majd a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskola földrajz-rajz szakán
szerezett tanári diplomát.
Mestereinek vallja: Berecz András festőművészt,
Horváth János festőművészt és Szepessy Béla grafikusművészt.
Rendszeres résztvevője 1990-től a Hejcei
művésztelepnek.
2000-től tagja a Magyar Rézkarcolóművészek
Egyesületének.
1998:
Győri Szüreti Fesztivál
Sopron: Győr-Moson-Sopron megyei Őszi
Tárlat
1999:
Horvátország: Rijeka II. Ex-libris Biennále
Sopron: Torony Galéria, közös kiállítás
Szőcs Géza grafikusművésszel
Monok: Művésztelep Kiállítása
Hejce: Nemzetközi Művésztelep Kiállítása
Sopron: Festőterem, Őszi Tárlat
Budapest: Óbudai Pince Galéria, Quodlibet /1848/ Kiállítás
2000
Budapest: IX. Galéria, Magyar Rézkarcolóművészek
Egyesületének Kiállítása
Miskolc: XX. Országos Grafikai Kiállítás
Románia: Baia Mare, II. Nemzetközi Rézmetszet Szalon
Lengyelország: Raciborc, Nemzetközi Kisgrafikai Biennále
Sopron: Festőterem, Soproni Képescéh Tárlata
2001
Budapest: Műcsarnok, Fekete-fehér Országos
Grafikai Tárlat
Budapest: IX. Galéria, Anzix Nemzetközi Kisgrafikai Kiállítás
Sopron: Erdélyi Ház, Szőcs Géza grafIkusművésszel
közös kiállítás
Budapest: IX. Galéria, Magyar Rézkarcol6művészek
Egyesületének grafikai mappájának Kiállítása |
2002. január 10., csütörtök 13:37
|