CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 8., szerda, Mihály napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Magyar Mónika gondolatcseréi
- Avagy kötetlen beszélgetés az alaptagság okán -

Magyar Mónika neve nem ismeretlen a soproni művészeti életet ismerők előtt. Számos országos és nemzetközi megmutatkozása mellett - amelyekről Sopron nem is mindig szerzett tudomást, hogy milyen okból, ez elgondolkodtató, de ezúttal nem tárgya a cikknek - soproni rangos tárlatoknak is régóta résztvevője. A 2001-es esztendő Magyar Mónika művészi pályája egy fontos állomása. Huszonhét jelentkezőből azon hét művész között tudhatja magát, akiket a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete a grafika képgrafika szakára tagjai közé felvett. Így a tizenhét soproni művész között ő a legfiatalabb, akinek művészi munkáját a MAOE elismerte.

    A képgrafika műfajába az egyéni rajz mellett a sokszorosított grafika szintén beletartozik. A jelentkezők ők maguk dönthetik el, hogy mit adnak be, semmilyen témabeli megkötés nincs, nyilván a beadott munkákkal mindenki saját művészi mivoltát képviseli. A képgrafika szak eseténben mégis a klasszikus grafikai technikákat szokták leginkább alkalmazni a művészek: linometszetet, rézkarcot, mezotintot, egyedi rajzot.

- Mivel jelentkezett Magyar Mónika a megmérettetésre?
- Három technikát - hidegtűt, mezotintot, rézkarcot - alkalmaztam egy lapon, aminek technikai nehézsége abban rejlik, hogy a különböző dúcok vastagsága befolyásolja a lenyomatot. A mezotinto egyébként is egy nehéz technika, hiszen az ember majdnem "vakon" csinálja, nagyon sok próbanyomatot igényel.

Az újdonság erejével hatnak Torzók című figurális és non-figurilás elemeket ötvöző alkotásai, amelyekben a kiszámítható folyamatosság mértanilag szabályos rendjét érzelem-és gondolat-töltetű miniatúrákkal szerkesztette Magyar Mónika egységes kompozícióba. A nagy fizikai erőkifejtéssel kettétört bakelit hanglemezek - a művész által alapformaként régóta használt tökéletes körforma - közepén visszatépett papírfelület által keletkezett a papírnyomat és a bakelit lemeznek megfelelően egy szabályos csíkozottságú lenyomat keletkezett. A mesterséges és szabályos formák "tökéletes" rendjébe helyezetten, kis mezotinto körökben - bakelitnyomatokkal körbezártan - az előző munkáiból ismert módon - környezetünkkel, mindennapjainkkal kapcsolatos, felismerhető figurális dolgok jelennek meg. Az alkotó, aki a soproni Erdélyi Házban már bemutatott A cet (hidegtű) sorozatát is bemutatta a zsűrinek. Ez utóbbi a mozdulatlanságba dermedt mozgás emlékét hordozó cet-tetem - CD-k szintetikus anyagának lenyomataiból összeálló - csigolyáit, csontvázát jeleníti meg, impozáns méretben.
- Mennyit nyom a latban az egyesületi tagság megszerzésében a művész addigi tevékenysége, megmutatkozásai?
- Van, akinél nézik az "előző életét", de alapvetően a tagok a felvételét a beadott a tíz munka alapján dönti el a zsűri. Miután a zsűrizést nem követi korrektúra, így, akinek sikertelen volt a jelentkezése nem tudja meg, hogy miért. Egyetlen dolgot tehet: két év múlva újra jelentkezhet.

- Magyar Mónika most jelentkezett először a Magyar Alkotó Országos Egyesületébe.
- Általában az történik, hogy a tagfelvételt mindenki egy kicsit húzza-halasztja, kivárja, míg összegyűl egy jó anyag, azért is hogy biztos legyen önmagában, sikerében. Mindenkinek magának érezni kell, hogy mikor tart azon a szinten, hogy érdemes legyen megpróbálni. A zsűri nézi a rajzi készséget, az eredetiséget, az egyediséget.

- Milyen előnyökkel jár az egyesületi tagság, amelyet a képzőművészeti főiskola végzettjei automatikusan megkapnak?
- A külföldi galériákban, múzeumokban látogatóként bebocsátást nyerhetek. Az egyesület kéthavonta elküldi a lapját. Ebben számos pályázat között olyanok, is fellelhetők, amelyeken csak alaptagok vehetnek részt.

- Egyébként a grafika, mint műfaj eléggé nyitott.
- Ezt a szakma szempontjából pozitívnak tartom. Amikor a Műcsarnokban kitették egyik munkámat, akkor még nem voltam alaptag; ez azt jelenti, hogy a zsűri a munkát nézte és nem a papírt, ez mindenképpen pozitívnak tartom. A MAOE tagjának lenni mindenképpen rangot jelent. Presztízs kérdése is, ezt kár lenne tagadni. Indíttatást ad arra, hogy tovább dolgozzak, segíti a szakmai előrelépést, és biztonságérzetet is ad az embernek, hiszen ennélkül, egy rosszabbul sikerült munka során hamar leamatőrözhetnek bárkit.
    Alapvetően a további művészi életemet nem befolyásolja, teszem tovább is a dolgom, talán mívesebben, odafigyeltebben, pontosabban igyekszem majd dolgozni, jobban figyelve a munka a minőségére. Az biztos, hogy az alaptagság elnyerése után csak magasabbra szabad tenni a minőségi mércét.
    A Duna Galériában a 2001-ben felvett tagok egy kiállítási lehetőséget is kapnak. Hét grafikusnak és ugyanannyi festőművésznek nyílik majd kiállítása január 16-án.

- A soproni alaptagok között négy nő van. Tükrözi ez a nemek közötti országos arányt?
- A soproni számok a professzionális művészeten belül meglévő arányokat tükrözik, a grafikán belül mindenképpen. Egy nőnek a család mellett kell felvállalnia az alkotómunkát. Ezen a szinten, megfelelő háttérrel kell rendelkezni műhellyel, idővel, nyugalommal.

- Milyen témák foglalkoztatják most leginkább Magyar Mónikát, a grafikust?
- A mindennapi élet, a világból hallottak, személyes élmények, bármi tárgya lehet képeimnek.

- A XVI. Soproni Őszi Tárlaton például az amerikai terrortámadást láthattuk viszont egy képen. Merész dolog a napihírek szenzációját - ezúttal egy igen megrázó katasztrófát - művészeti témaként feldolgozni.
- Ez egy olyan esemény volt, amelyről évek múlva és beszélni fognak, egy olyan dátumról van, szó, amely - sajnos - még sokáig megmarad az emberek fejében.
    Nemrég írtak ki egy Félkész Katasztrófák témájú pályázatot, egyrészt arra is készültem, másrészt meg kihívásnak tekintettem, hogy egy ennyire aktuális témából mit lehet - kompozícióként - kihozni.
    Ezúttal egy illusztratívabb munkáról van szó. Szoktam könnyebben emészthető képeket is csinálni, mert néha, bizonyos helyekre az kell. Nem minden illusztratív, ami felismerhető. A 2001. 09. 11. .című kép megalkotásánál céltudatosság vezetett; ezt a képet egyáltalán nem kell magyarázni, ez egy abszolút tény. A folyamatos kommunikáció, az információáradat megjelenhet egy galériában, a művekben is. Akár video-installáción, és akár egy kép síkjában, hiszen folyamatosan a tévé és egyéb média által elárasztott információk áradatában élünk, ezek hatnak mindenkire - a művészre is - nap mint nap, ezért az információkat át lehet alakítani, és azzal bármit lehet csinálni.
    A képzőművészet nem csak arról szól, hogy magamnak csinálok valamit, hogy én magam megmutatkozok; annak a környezettel is kell kommunikálnia. Levehetek és produkálhatok felületeket, struktúrákat a padlóról, a betonról, macskakőről, de nem biztos, hogy az bárkinek is mond valamit - kivéve ha nem éppen macskakövet gyűjt. A gondolatiság, a gondolatközlés és -csere – a fény-árnyékok, az emberek megmutatkozása a különbözőségekben, másságban, a természet átírása, átfogalmazása, értelmezése néha groteszk, vagy fanyar módon, akár keményen – ez az, amiről szólnia kell a művésznek.
 
- Optimistán gondolkodik a globalizálódó világról?
- Lehet a világon változtatni, apró lépésekben, azon a szinten, amelyen vagyok. Egy-egy kiállításon és a katalógusokban fellelhető képeken látható, hogy mennyiféle tendencia van és a képekről az, hogy ki honnan jött, és a tendenciák egyaránt leolvashatók, de a nagy globalizáció nem hatja át a művészetet. Arra is volt példa, hogy egy minimalista alkotás alteregoját megtaláltam két különböző katalógusban. Érdekes ilyenkor elképzelni, hogy ha összejönnének ezek a művészek, miket mondanának egymás munkáiról és egymásnak. Hogy alakítja-e divat a grafikát? Talán technikai lehetőségekben gondolkozva, a műfaji határok tágításában megfigyelhetők tendenciák, például az extra-méretű grafika esetében.

- Mennyire figyeli Ön a kortársakat?
- Érdekel mindenképpen, hogy mit történik a szakmán belül. Mindenki próbálja életérzéseit kifejezni, egyéni mitológiáit megalkotni, és nem csak technikailag, de témaválasztásban is igyekszik olyant alkotni, ami bravúr, ami lenyűgöz, ami odafigyelésre készteti a környezetet ad. Én a 9038-as számú képzőművész vagyok az egyesületben. Ez azt jelenti, hogy itt bizony alakítani kell, és nem lehet hétköznapi az a dolog, amit az ember a kezéből kiad. Merészség kell az újhoz, amely az alkotónak olykor ingoványos talajt jelent. Ezért fontos – mindamellett amit látok, hallok érzek –az olvasottság, a technikai megoldásokban való folyamatos fejlődés, amelyet munka közben sajátít el az ember. A grafikában a tudatos meg a véletlenszerű egyaránt jelentős, ezek kezeléséhez belső és külső kommunikáció egyaránt szükséges.

- Jövőbeni tervek?
- Minél több országos pályázaton szeretnék résztvenni, folyamatosan minél több helyen jelen lenni és természetesen folyamatosan dolgozni.

Tóth Éva
 

Magyar Mónika
Nyíregyházán születtett 1971. december 22-én.
Tanulmányait a nyíregyházi Kölcsey Ferenc Gimnáziumban kezdte, majd a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskola földrajz-rajz szakán szerezett tanári diplomát.
Mestereinek vallja: Berecz András festőművészt, Horváth János festőművészt és Szepessy Béla grafikusművészt.
Rendszeres résztvevője 1990-től a Hejcei művésztelepnek.
2000-től tagja a Magyar Rézkarcolóművészek Egyesületének.

1998:

Győri Szüreti Fesztivál
Sopron: Győr-Moson-Sopron megyei Őszi Tárlat

1999:

Horvátország: Rijeka II. Ex-libris Biennále
Sopron: Torony Galéria, közös kiállítás Szőcs Géza grafikusművésszel
Monok: Művésztelep Kiállítása
Hejce: Nemzetközi Művésztelep Kiállítása
Sopron: Festőterem, Őszi Tárlat
Budapest: Óbudai Pince Galéria, Quodlibet /1848/ Kiállítás

2000

Budapest: IX. Galéria, Magyar Rézkarcolóművészek Egyesületének Kiállítása
Miskolc: XX. Országos Grafikai Kiállítás
Románia: Baia Mare, II. Nemzetközi Rézmetszet Szalon
Lengyelország: Raciborc, Nemzetközi Kisgrafikai Biennále
Sopron: Festőterem, Soproni Képescéh Tárlata

2001

Budapest: Műcsarnok, Fekete-fehér Országos Grafikai Tárlat
Budapest: IX. Galéria, Anzix Nemzetközi Kisgrafikai Kiállítás
Sopron: Erdélyi Ház, Szőcs Géza grafIkusművésszel közös kiállítás
Budapest: IX. Galéria, Magyar Rézkarcol6művészek Egyesületének grafikai mappájának Kiállítása



2002. január 10., csütörtök 13:37


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület