A toll vigasza
Vagy adjuk címül a könyv választott címét, az Advent a Hargitán című
Sütő-dráma karácsonyi fenyőfájának lámpácskáira, meg azon túl az erdélyi
magyar folyvást a jobbra várakozó reményének, meg a mindenkori, mindenhol
élő ember nembeli reményének szép szimbólumaként ragyogó, vigaszt adó fényre
utaló –Vigasz-lámpácskák– kifejezést?
De
nem tévelyítenénk el az olvasót a kötet lényegétől akkor sem, ha az Üzenet
a Holnapnak, vagy épp az Ötágú síppal fejezetcímek kiemelésével azt hangsúlyoznánk:
aki ebben a könyvben magáról és másokról ír, nem felejti, hogy egyik emberrel
sem fejeződik be a világ, hogy minden utánunk jövő nemzedéknek szüksége
van, akár hiszi ezt, akár nem, az előttük járók útmutató bölcsességére
is. Meg okkal s joggal hangsúlyoznánk azt is: aki e könyvnek a szerzője,
az valóban virtualizálta magában a határokat, s életfontosságú feladatnak
tekintette, hogy tudását, tehetségét a lehetséges legtágabb körben ismertesse
meg a magyarsággal: s még csak nem is – pedig megbocsáthatóan – személyes,
hiúsági, hanem ellenkezőleg: nemzeti okokból.
De maradjunk talán mégis a címül kiemelt szókapcsolatnál:
mert a nemrégen megjelent, Balatoni Monika által szerkesztett, s a Kairosz
kiadó gondozta kiadvány szerzője eredendő hivatását tekintve nem író, hanem
színész: de aki számára, újabb bizonyságaként a sok példával igazolható
jelenségnek, az írás is egyike az önkifejezés lehetőségének s a jelenség
pedig nem egyéb, mint a nagy tehetségek irigylésre méltó sokoldalúsága.
Mely szerint aki művész: ritkán csupán egy
művészeti ág művelője. Nagy festők gyakran mesterei a szónak is, színészek
az ecsetnek, híres énekeseket bűvöl a vizualitás számtalan formalehetősége,
így hát nincs abban semmi meglepő, hogy valaki, a nemzet nagy színészeként
oly mesteri módon forgassa a tollat is, mint tette szerzőnk: Sinkovits
Imre. Akivel – az előszót író Sütő Andrással mondjuk –, jelen van a hűség,
s aki – hiszen a színpadon csak azt mondhatta, amit mások, az írók, saját
szövegeikkel a szájába adtak –, a maga gondolatait, vigaszként, az
írás, a toll segítségével osztotta meg másokkal.
Kis vigasz-lámpácskákkal: keletkezésükről, történetükről
meg az utószó írója, a színész életútjának néhány stációjánál hol hírlapíróként,
hol színházigazgatóként vigyázó Ablonczy László mesél. Ő szeretet-lámpácskákról
beszél: mert Sinkovits Imre végtelen szeretettel írta a cikkeit, s hasonló
szeretettel fogadta, aki közölte, vagyis többnyire maga a hírlapíró,
később az igazgató, előbb a Film Színház Muzsika című hetilapban, majd
a Nemzeti Színház lapjában, a Szín-Világ-ban. Egy-egy írását világító
szeretet-lámpácskáknak is tekinthetjük.
Valamennyiből ragaszkodás, és hűség sugárzik: szüleihez,
szülőföldjéhez, mert somogyi, kispesti, zalai, óbudai származása folytán
tekintette magát a Haza fiának; ragaszkodott Csallóköztől Hódmezővásárhelyig
ágazó családjához és Marosvásárhelytől Amerikáig a nagyobb gyülekezethez;
bensőséges érzések hatották át példa-elődei, barátai, színésztársai s főképpen
a fiatalok iránt. Másfél évtized írásait kapjuk kézbe a könyvben, melyeket,
olvassuk az utószóban, akár a színész naplójának is tekinthetünk: benne
sorstörténetek és – Sütő Andrást idézve ismét – determináció. Vagyis az
embernek az a földi ideje-tere, melyet, miként az árnyékát sem, nem ugorhatja
át senki: azt írta Sinkovits Imre is, amit a számára rendelt időben s helyen
átélt, megélt, lelkébe égetett.
S hogy mik ezek az élmények, hogy miről írt a színész?
Szép önéletrajzi vallomásában, emlékező prózájában
a maga sorsáról, gyermekkoráról, őseiről, felmenőiről, a múltnak mélyéből
felbukkanó történetekről, Vince nagyapa meséiről, azután a történelmi leckékről,
melyektől mi sem állt már messzebb, mint a mese vonzó irrealitása.
Azután a pályatársakról: mindig a tisztelet, a megbecsülés,
a hála hangján. Például Bánhidi Lászlóról, aki, – mesterségét mívesen mívelő
– művészként rengeteg okulnivalót kínált a fiatal Sinkovits Imrének.
Vagy Sütő Andrásról: kettőjük közismerten mély barátsága
jóval több volt mindig, jószerivel az első találkozástól, író s színész
kapcsolatánál. Ennek a megkapóan szoros lelki-érzelmi vonzalomnak számos
jelét találjuk Sütő naplóköteteiben is, amelyek tucatnyi, Sinkovits Imréhez
írt vallomást, köszöntőt, levélrészletet, telefonbeszélgetést örökítettek
meg, s fordítva éppúgy: e könyv több cikkébben fordul Sütőhöz
a színész. Találkozásokról vall: személlyel és szöveggel, eszmével, gondolattal,
nemzetérdekű szolgálattal. Egyik pontosan, tökéletesen értette a másik
minden kimondott, leírt s csak gondolt gondolatát: eszünkbe jut, bizony,
Arany s Petőfi: egyikük gondolata hibátlanul illeszkedett a másikéba. S
úgy rendeltetett, hogy a végső, a legutolsó, a búcsúzó szót is Sütő András
mondta Sinkovits Imrének: a másik, kikerülhetetlen determináció, a halál
okán.
Mint ahogy Sinkovits Imre is kénytelen volt olykor
búcsúzni s búcsúztatni: Kalmár Györgytől például, vagy Mészáros Ágitól,
s köszöntőt is fogalmazott, nem egyet, nemcsak a hatvanadik meg hetvenedik
születésnapját ülő Sütő Andrásnak, hanem például Keresztúry Dezsőnek: versben,
vagy a színész barátnak, Agárdy Gábornak. Vagy Csoóri Sándornak születésnapi
sorokat, prózában: de ihletett hangon. (Azt persze csak a szövegben szereplő
kötetcímekből, életútbeli utalásokból tudhatjuk, hogy az a – Kedves Sándor–
kezdetű nyílt levél Csoórihoz szállt 1989-ben: s ezzel most jelezzük
is a szerkesztés sajnálatos, több helyütt is tapasztalható kisebb hiányosságait:
igényelnénk az eligazító filológiát, ha nem is mikro- mélységekben, de
legalább pár hasznos lábjegyzet erejéig.)
Külön fejezetben ír Sinkovits Imre, – turnénaplókban
–, a határon túli magyar színházakban való fellépéseiről, a Nemzeti
Színház vendégszerepléseiről. Egy Illyés Gyula idézettel fejelve meg az
élményt: – Minden utazásnak annyi az értéke, amennyit azonközben önmagunkban
beutazunk–. Sinkovits Imre az elvesztett magyar területeket utazta be:
valóságosan s szellemi-érzelmi értelemben is.
Olvashatunk továbbá szerepnaplókat, szerepértelmezéseket,
tehát igazi műhelyvallomásokat, az első Németh László-szerepről, a VII.
Gergelyről: de egyúttal a – szellemóriással – való találkozás eseményeiről
is; olvashatunk a rendező Sík Ferencnek írt verses üdvözletet; meditációt,
a régmúltba címezve, Mikszáth Kálmánról, s újra meg újra köszöntőket Sütő
Andráshoz: talán külön fejezetet érdemeltek volna ezek az írások, nem annyira
a cikkek kronológiai haladására figyelve, inkább e föntebb említett, gyönyörű-szomorú
férfibarátság nyomatékosító hangsúlyozottságát szem előtt tartva.
S hogy milyen a színész írásainak modora, stílusa,
karaktere?
Hogyan írt Sinkovits Imre?
Ahogyan játszott. Szép, gondos, mívesen mívelt,
átélt, érzelemdús, kifejező, gazdag képiségű, láttató erejű, a szellem
szabad mozgása, nagyívű futamai által determinált, őszinte, s ez utóbbit
is tekintsük esztétikai értékmérő kategóriának.
Dicséretes gondolat volt összegyűjteni, egy kötetbe
menteni a Nemzet Színészének írásait.
Már születtek, feltehetően még születnek is könyvek
a Sinkovits Imréről szóló cikkek egy-egy maroknyi válogatásaiból:
de ez az egyetlen kiadvány, mely arról tudósít bennünket: nemcsak látni,
hallani, de olvasni is kell s érdemes a magyar nemzeti színháztörténelem
egy – ne tartózkodjunk a jelzőtől – halhatatlan óriását.
Cs. Nagy Ibolya
Forrás: www.reflap.hu
2002. január 15., kedd 16:42