CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

A toll vigasza
 
Vagy adjuk címül a könyv választott címét, az Advent a Hargitán című Sütő-dráma karácsonyi fenyőfájának lámpácskáira, meg azon túl az erdélyi magyar  folyvást a jobbra várakozó reményének, meg a mindenkori, mindenhol élő ember nembeli reményének szép szimbólumaként ragyogó, vigaszt adó fényre utaló –Vigasz-lámpácskák– kifejezést?
    De nem tévelyítenénk el az olvasót a kötet lényegétől akkor sem, ha az Üzenet a Holnapnak, vagy épp az Ötágú síppal fejezetcímek kiemelésével azt hangsúlyoznánk: aki ebben a könyvben magáról és másokról ír, nem felejti, hogy egyik emberrel sem fejeződik be a világ, hogy minden utánunk jövő nemzedéknek szüksége van, akár hiszi ezt, akár nem, az előttük járók útmutató bölcsességére is. Meg okkal s joggal hangsúlyoznánk azt is: aki e könyvnek a szerzője, az valóban virtualizálta magában a határokat, s életfontosságú feladatnak tekintette, hogy tudását, tehetségét a lehetséges legtágabb körben ismertesse meg a magyarsággal: s még csak nem is – pedig megbocsáthatóan – személyes, hiúsági, hanem ellenkezőleg: nemzeti okokból.
    De maradjunk talán mégis a címül kiemelt szókapcsolatnál: mert a nemrégen megjelent, Balatoni Monika által szerkesztett, s a Kairosz kiadó gondozta kiadvány szerzője eredendő hivatását tekintve nem író, hanem színész: de aki számára, újabb bizonyságaként a sok példával igazolható jelenségnek, az írás is egyike az önkifejezés lehetőségének s a jelenség pedig nem egyéb, mint a nagy tehetségek irigylésre méltó sokoldalúsága.
    Mely szerint  aki művész: ritkán csupán egy művészeti ág művelője. Nagy festők gyakran mesterei a szónak is, színészek az ecsetnek, híres énekeseket bűvöl a vizualitás számtalan formalehetősége, így hát nincs abban semmi meglepő, hogy valaki, a nemzet nagy színészeként oly mesteri módon forgassa a tollat is, mint tette szerzőnk: Sinkovits Imre. Akivel – az előszót író Sütő Andrással mondjuk –, jelen van a hűség, s aki – hiszen a színpadon csak azt mondhatta, amit mások, az írók, saját szövegeikkel  a szájába adtak –, a maga gondolatait, vigaszként, az írás, a toll segítségével osztotta meg másokkal.
    Kis vigasz-lámpácskákkal: keletkezésükről, történetükről meg az utószó írója, a színész életútjának néhány stációjánál hol hírlapíróként, hol színházigazgatóként vigyázó Ablonczy László mesél. Ő szeretet-lámpácskákról beszél: mert Sinkovits Imre végtelen szeretettel írta a cikkeit, s hasonló szeretettel fogadta, aki közölte, vagyis többnyire maga  a hírlapíró, később az igazgató, előbb a Film Színház Muzsika című hetilapban, majd  a Nemzeti Színház lapjában, a Szín-Világ-ban. Egy-egy írását  világító szeretet-lámpácskáknak is tekinthetjük.
    Valamennyiből ragaszkodás, és hűség sugárzik: szüleihez, szülőföldjéhez, mert somogyi, kispesti, zalai, óbudai származása folytán tekintette magát a Haza fiának; ragaszkodott Csallóköztől Hódmezővásárhelyig ágazó családjához és Marosvásárhelytől Amerikáig a nagyobb gyülekezethez; bensőséges érzések hatották át példa-elődei, barátai, színésztársai s főképpen a fiatalok iránt. Másfél évtized írásait kapjuk kézbe a könyvben, melyeket, olvassuk az utószóban, akár a színész naplójának is tekinthetünk: benne sorstörténetek és – Sütő Andrást idézve ismét – determináció. Vagyis az embernek az a földi ideje-tere, melyet, miként az árnyékát sem, nem ugorhatja  át senki: azt írta Sinkovits Imre is, amit a számára rendelt időben s helyen átélt, megélt, lelkébe égetett.
    S hogy mik ezek az élmények, hogy miről írt a színész?
    Szép önéletrajzi vallomásában, emlékező prózájában a maga sorsáról, gyermekkoráról, őseiről, felmenőiről, a múltnak mélyéből felbukkanó történetekről, Vince nagyapa meséiről, azután a történelmi leckékről, melyektől mi sem állt már messzebb, mint a mese  vonzó irrealitása.
    Azután a pályatársakról: mindig a tisztelet, a megbecsülés, a hála hangján. Például Bánhidi Lászlóról, aki, – mesterségét mívesen mívelő – művészként rengeteg okulnivalót kínált a fiatal Sinkovits Imrének.
    Vagy Sütő Andrásról: kettőjük közismerten mély barátsága jóval több volt mindig, jószerivel az első találkozástól, író s színész kapcsolatánál. Ennek a megkapóan szoros lelki-érzelmi vonzalomnak számos jelét találjuk Sütő naplóköteteiben is, amelyek tucatnyi, Sinkovits Imréhez írt vallomást, köszöntőt, levélrészletet, telefonbeszélgetést örökítettek meg,  s fordítva éppúgy: e könyv  több cikkébben fordul Sütőhöz a színész. Találkozásokról vall: személlyel és szöveggel, eszmével, gondolattal, nemzetérdekű szolgálattal. Egyik pontosan, tökéletesen értette a másik minden kimondott, leírt s csak gondolt gondolatát: eszünkbe jut, bizony, Arany s Petőfi: egyikük gondolata hibátlanul illeszkedett a másikéba. S úgy rendeltetett, hogy a végső, a legutolsó, a búcsúzó szót is Sütő András mondta Sinkovits Imrének: a másik, kikerülhetetlen determináció, a halál okán.
    Mint ahogy Sinkovits Imre is kénytelen volt olykor búcsúzni s búcsúztatni: Kalmár Györgytől például, vagy Mészáros Ágitól, s köszöntőt is fogalmazott, nem egyet, nemcsak a hatvanadik meg hetvenedik születésnapját ülő Sütő Andrásnak, hanem például Keresztúry Dezsőnek: versben, vagy a színész barátnak, Agárdy Gábornak. Vagy Csoóri Sándornak születésnapi sorokat, prózában: de ihletett hangon. (Azt persze csak a szövegben szereplő kötetcímekből, életútbeli utalásokból tudhatjuk, hogy az a – Kedves Sándor– kezdetű nyílt levél Csoórihoz szállt 1989-ben: s ezzel  most jelezzük is a szerkesztés sajnálatos, több helyütt is tapasztalható kisebb hiányosságait:  igényelnénk az eligazító filológiát, ha nem is mikro- mélységekben, de legalább pár hasznos lábjegyzet erejéig.)
    Külön fejezetben ír Sinkovits Imre, – turnénaplókban –, a határon túli magyar színházakban  való fellépéseiről, a Nemzeti Színház vendégszerepléseiről. Egy Illyés Gyula idézettel fejelve meg az élményt: – Minden utazásnak annyi az értéke, amennyit azonközben önmagunkban beutazunk–. Sinkovits Imre az elvesztett magyar területeket utazta be: valóságosan s szellemi-érzelmi értelemben is.
    Olvashatunk továbbá szerepnaplókat, szerepértelmezéseket, tehát igazi műhelyvallomásokat, az első Németh László-szerepről, a VII. Gergelyről: de egyúttal a – szellemóriással – való találkozás eseményeiről is; olvashatunk  a rendező Sík Ferencnek írt verses üdvözletet; meditációt, a régmúltba címezve, Mikszáth Kálmánról, s újra meg újra köszöntőket Sütő Andráshoz: talán külön fejezetet érdemeltek volna ezek az írások, nem annyira a cikkek kronológiai haladására figyelve, inkább e föntebb említett, gyönyörű-szomorú férfibarátság nyomatékosító hangsúlyozottságát szem előtt tartva.
    S hogy milyen a színész írásainak modora, stílusa, karaktere?
    Hogyan írt Sinkovits Imre?
    Ahogyan játszott. Szép, gondos, mívesen mívelt, átélt, érzelemdús, kifejező, gazdag képiségű, láttató erejű, a szellem szabad mozgása, nagyívű futamai által determinált, őszinte, s ez utóbbit is tekintsük esztétikai értékmérő kategóriának.
    Dicséretes gondolat volt összegyűjteni, egy kötetbe menteni a Nemzet Színészének írásait.
    Már születtek, feltehetően még születnek is könyvek a Sinkovits Imréről szóló cikkek  egy-egy  maroknyi válogatásaiból: de ez az egyetlen kiadvány, mely arról tudósít bennünket: nemcsak látni, hallani, de olvasni is kell s érdemes a magyar nemzeti színháztörténelem egy – ne tartózkodjunk a  jelzőtől – halhatatlan óriását.

Cs. Nagy Ibolya
Forrás: www.reflap.hu
 



2002. január 15., kedd 16:42


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület