Kultúra, érték, tradíció - életsegítség
beszélgetés Balog Zoltán református lelkésszel
Balog Zoltán református lelkéssel, a miniszterelnök egyházi kapcsolatokkal
foglalkozó tanácsadójával, a Magyar Kultúra Napján Sopronban tartott ünnepi
megemlékezést követően beszélgettem, néhány – az előadásban is elhangzott
– kérdésről.
Balog Zoltán egy soproni vonatkozású történetet is elmondott.
- A kis borsodi faluban, ahol születtem volt egy kis, töpörödött tanító
nénim. Németet tanított és soproni volt. Minden német órán el kellett mondani
németül, hogy Sopron a leghűségesebb város, és állandóan Sopronról beszélt.
Én ezért gyerekkoromban sokat gondolkoztam, azon, hogy vajon a soproniak,
örülnek-e, vagy sem annak, ahogyan szavaztak. Lelkészcsaládban felnőve,
a hetvenes években, gondolom ez érthető volt. Én sokat gondolkoztam azon,
hogy megérte-e a soproniaknak, vagy nem érte meg, az ahogyan a népszavazáskor
döntöttek? Egyszer aztán a kedves soproni Etelka nénit megkérdeztem, hogy
mégis milyen most Sopronban, hiszen biztos szomorúak a soproniak, hogy
nem Ausztriához tartoznak. Erre azt felelte:
- Sok minden elveszett kisfiam, de a hit, az megmaradt.
A hit és a hűség ugyanazok a szavak a latinban és a bibliai gondolkodásban,
ezért azt gondolom, hogy ebben a városban, a hűség városában nem nagyon
kell azt bizonygatni, hogy a kultúra hogyan kötődik a hithez. Az igaz hit,
a hűség mindig megmarad.
- Miben különbözik a mai magyar keresztény értelmiség-rétegnek az
azonosságtudata nyugat-európai keresztény-értelmiség azonosságtudatától?
- Ezzel kapcsolatban az a kép jut eszembe, amikor ösztöndíjas koromban
egy olyan németországi gyülekezetben jártam, ahol sok pénzzel templomépítésbe
fogtak az egyháztagok. Hosszú ideig késhegyig menő vitát folytattak arról,
hogy az építendő templomukra kell-e torony. Végül is több, mint kétharmados
többséggel leszavazták azokat, akik azt mondták, hogy kell.
Azzal érveltek, hogy mindenki tudja majd, az épületről, hogy az egy
templom, hiszen minden újságban benne lesznek a rendezvények; minek még
külön tornyot építeni? Sokba kerül a torony, az pazarlás. Úgy döntöttek,
hogy inkább nemes célra fordítják a toronyépítésre szánt összeget és azt
a harmadik világ éhezőinek el is küldték. Lett is egy szép kis kultúrházhoz
hasonlító épületük, amit ők templomnak tartottak és annak is használják,
ugyanakkor sok éhező gyereken is segítettek a harmadik világban.
Hasonló kérdéssel - hogy az épülő templomra kell-e torony - szembesültek,
azok, akik a nyíregyházi, sóstói új lakótelep templomának építésébe fogtak.
Annak ellenére, hogy nem is volt rá meg a pénz, az mégsem volt kérdés,
hogy kell-e torony. És az sem volt kérdés, hogy bármennyi hitelt is fognak
felvenni, akkor is kell torony, meg harang is.. Nem is egy, hanem kettő.
És amikor meg lett a kettő harang, akkor valaki adott még egy harmadikat.
Most már volt torony is és három harang, meg nagyon sok adósság. Én meg
ebből rájöttem arra, hogy mennyire máshova vezet a mi utunk, mint a nyugat-európai
keresztény közösségeké.
Mert, azoknak akik tornyot építenek és abba harangot tesznek - hármat
is - és azoknak akik a harngokat minden adandó alkalommal meg is húzzák,
van mondanivalójuk mások számára is. Nem egyfajta hobbikörkért ápolják
a saját kereszténységüket, hanem, kilépnek vele a világba, ha kell a közélet
színpadára is. Szétharangozzák a jó hírt, kultúrát teremtenek. Odateszik
azokat a tapasztalatokat, azt az életminőséget, amit ők és az ő közösségük
megőrzött a múltból és azokból kultúra lesz.
- Miként közvetíthetők a mindennapok szintjén a keresztény értékek?
- Az gondolom, hogy annak ellenére, hogy sokat beszélünk keresztény
értékekről, keresztény értékek nincsenek; csak olyan emberek vannak, akik
életükben keresztény értékeket valósítanak meg. Szerintem a személyes életpélda-adás,
az, ami ma a leginkább hat. Az embereknek elegük van a szavakból, a verbális
agresszióból, abból, hogy mindig mindenki rá akarja beszélni őket valamire,
meg akarja győzni őket valamiről. Azt gondolom, hogy ma a missziónak, az
evangélium megszólaltatásának sokkal autentikusabb és talán hatásosabb
formája a személyes életpélda. Az olyan, amelyet ha valaki megismer, akkor
egy idő után megkérdezi: te honnan veszed az erőt a dolgaidhoz; hogy van
az, hogy te nem úgy reagálsz dolgokra mint a többség, hogy van az, hogy
te másképp látod az életet. Ez a személytől-személyig, én-te viszonyokban
átadott hit igazán hiteles és hatásos, mégha ez apró lépésnek is tűnik.
Úgy gondolom, hogy ez a legfőbb terepe ma a bizonyságtételnek.
- A mai ember - ráadásul különböző korosztályok különböző - valóságos
kérdéseire, az evangélium válaszát úgy kell megadni, hogy azt be is tudja
fogadni, de ugyanakkor az Evangélium - Nyugat-Európában gyakran tapasztalt
- felvizezését el kell kerülni
- Ez minden korosztályra érvényes; az igehirdető – a hívő ember – számára
izgalmas feladat ez, leginkább a középkorú emberek esetében; a munkavállalók,
a munka és mindennapi versenyhelyzetet megélők, a különböző és többféle
konfliktusokra folyamatosan reagálni kényszerűlők világában.
Fiataloknál úgy gondolom, hogy sokkal látványosabb akciókba is lehetne
kezdeni, az egyház által korábban nem gyakorolt, szokatlan formákban is
meg kellene őket szólítani, amire bátorítom a saját magam egyházát és más
egyházakat is. Egy nagyon fontos: hogy ne vizezze fel senki az evangéliumot.
A modern forma nem jelenti azt, hogy feladjuk a tartalmat. Az ifjaknál
könnyű formába is lehet és kell önteni az örök és fajsúlyos tartalmat.
A gyerekeknél pedig, azt gondolom, hogy ha szükséges, akár a fogyasztói
mentalitást is figyelembe vehetjük és használhatjuk. Mondok egy példát:
a mi egyházközségünkben gyerekmegőrzést tartunk szombat délután. Míg a
szülők elmennek "shoppingolni", addig otthagyják a gyereket, akár három
órára is. Abban a három órában a gyerekkel sok minden történhet: legózhat,
rajzolhat, vagy akár egy - őt megszólító - gyerek bibliaóra, vagy evangélizáció,
résztvevője is lehet. Azzal amit ott tapasztal, majd a shoppingolásból
megjövő szülőkre is hat. Ez egy óriási lehetőség, amely a modern társadalomnak
olyan esélye, amelyben az általunk nyújtott szolgáltatáson belüli tartalommal
meg tudjuk szólítani az embereket.
- A piaci helyzethez kellene jobban igazodniuk a - gyakran merevséggel,
rugalmatlansággal vádolt - történelmi egyházaknak?
- Modernkedni fölösleges és értelmetlen, mert előbb-utóbb úgyis kilóg
a lóláb, de azon el kell gondolkodni, - amit én életszabályként is felállítottam
magamnak - hogy, hogyan lesz a tradícióból életsegítség. Hogyha ez vezérel
minket, akkor a fiatalok számára is megtaláljuk azokat a kifejezésmódot,
amelyben megértik az örök evangéliumot, amelyből nem adunk fel semmit,
de amelyet olyan módon készítünk el, hogy az fogyasztható legyen. Az ételkészítés
hasonlatára gondolok: nem mindenkinek ugyanaz az étel az ízletes, ugyanakkor
ugyanabból a nyersanyagból többféle étel is készíthető: a társaságtól,
a korosztálytól, a helyzettől függően. Ilyen módon aktualizálni az evangéliumot
nem csak megengedett, hanem szükségszerű is.
- A parlament tagjai között vannak olyanok, akik munkájuk előtt ismétlődő
alkalmakon a templomból indulnak az Országházba.
- Van egy ökumenikus - úgynevezett "felekezetközi munkacsoport" -,
két katolikus, két református és egy evangélikus teológus-lelkész, akik
a parlament közelében, egy kisebb egyházközségbe rendszeresen meghívjuk
a parlamenti ülésszak idején egy reggeli találkozási lehetőségre a parlament
tagjait. Ezeken a háromhetente rendezett - a plenáris ülések rendjéhez
igazodó - alkalmakon olyan bibliai helyekről elmélkedünk, amelyek egy politikus
számára különösen fontosak lehetnek. Átlagosan 30-40 képviselő, mellett
a miniszterelnök, több miniszter, közigazgatásban dolgozó - ki-ki belátása
és szándéka szerint - vesz részt ezeken a reggeli áhitatokon.
Tóth Éva
2002. január 27., vasárnap 19:49