Az Elit-mozi mai ajánlata: Moulin Rouge
Hipergiccsesen színes, ragyogó a díszlet , színpadrogyasztóan
dinamikus a tánc, a muzsikától nem egyszer katarzist él át a dobhártya
. Akinek tetszik, annak zseniális a nyitány. Mindenesetre még szemkápráztatóbb,
még kicsapongóbb a stílus, mint Luhrmann előző filmjeiben. A "Kötelező
táncok" (1992) mégcsak a táncrajongók rétegére korlátozódott, a "Rómeó+Júlia"
(1996) már felszakítja a sérthetetlen mesét és új élettel, tartalommal
tölti meg.
Barátkozom. Az elő tizenöt-húsz percben még nagy
bennem az ellenállás. Fülsiketítően hangos a zene, bombasztikus a látvány.
A harsány kép-, szín-, hangkavalkád indításként túl erőszakos. Fordítva
sül el a hatás. Kívülálló maradok tőle. Várom, hogy halkul a zene, hogy
elkezdődik végre a történet.
Az extravagáns világhoz extravagáns dallamok dukálnak.
A felcsendülő hangoknak nemcsak aláfestő szerepük van. Minden egyes jelenthez
kellett egy új, egy más dal: Beatles, Kylie Minogue, Police, Madonna, David
Bowie, Bono. Szembrebbenés nélkül vesz át elemeket a "Kaméliás hölgyből",
a "Szerelmes Shakespeare"-ből, a "Mary Poppinsból".
Mintha valami mégis marasztalna. Egyelőre nem tudom,
mi az, csak találgatom. Egy különös varázs tart fogva, mely végig emlékeztet,
hogy filmet nézek és mégis arra ösztönöz, hogy részt vegyek benne.
A film hangulatát a rendező által kitalált "vörös
függöny stílus" adja, mely a művész sajátos védjegyeként könnyen felismerhető.
Vegyünk egy egyszerű alaptörténetet, helyezzük egy túlhajszolt világba,
mely egyszerre egzotikus, s mégis könnyen felismerhető. Ezután következik
mindehhez a díszlet- és látványterv, a maszkok, frizurák, a digitális technika
mesterségbeli tudása. 300 speciális effektus.
Egy musicalről van szó, amelyben sokat énekelnek,
és néhány mondatban (max. öt) össze lehet foglalni, hogy miről szól, és
mégis olyan film, amilyenhez foghatót keveset láttunk.
Tiszta és egyszerű szerelmi történet. Christian (Ewan
McGregor) egy keresztény családból származó fiú költői ambíciókkal megáldva
elhagyja otthonát, hogy kiismerje a Montmarte világát. Olyan kicsapongó,
és buja bohémek otthonát, mint Toulouse-Loutrec (John Leguziamo). Ott lesz
szerelmes egy Satine (Nicole Kidman) nevű tüdőbajos kurtizán-kánkántáncosnőbe.
Ebben a dekadens világban minden lehet, csak szerelembe esni nem. A történet
mégis pont egy olyan nő életéről szól, akinek választania kell eddigi élete,
melyet most egy herceg (Richard Roxburgh) kényszerít rá és a fiú szerelme
között. A mítosz arról a pillanatról szól, amikor rájönnek, képtelenek
változtatni a tényeken.
A film az Igazságról, a Szépségről, a Szabadságról
és mindenekfelett a Szerelemről szól. Luhrmann szemérmetlenül szentimentalista
látásmódja előbb-utóbb lehengerel. Annál is inkább, mert Nicole Kidman
és Ewan McGregor őszinte, ripacskodástól mentes alakítása erős kontrasztban
áll a szándékosan dagályos háttérrel és épp ezért képes hatni.
Mégis. Helye van a klasszikusok között. Minek köszönhető
ez? A zenének (Amstrong, De Vries, Hitchcock), a megható szerelmi történetnek
(Luhrmann, Pearce), az őszinte forgatókönyvnek, az átütő rendezésnek és
az egyre ritkábban látható színészi alázatnak?
Olyan film, amit csak moziban szabad megnézni. Látványos porhintés vagy
halhatatlan mestermű született? Varázslatának megfejtéséhez idő kell. Annyi
azonban már most biztos, hogy a női főszereplő alakításáért már elnyerte
az Arany Glóbusz díjat. E héten még látható, ajánlom mindenkinek szíves
figyelmébe.
2002. január 28., hétfő 18:58