CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

Elővételezés

Mt 5,1-12Mt 5.1 A tömeg láttára fölment a hegyre és leült. Tanítványai köréje gyűltek, ő pedig szólásra nyitotta ajkát. Így tanította őket: „Boldogok a lélekben szegények, mert övék a mennyek országa. Boldogok, akik szomorúak, mert majd megvigasztalják őket. Boldogok a szelídek, mert övék lesz a föld. Boldogok, akik éhezik és szomjazzák az igazságot, mert majd eltelnek vele. Boldogok az irgalmasok, mert majd nekik is irgalmaznak. Boldogok a tiszta szívűek, mert meglátják az Istent. Boldogok a békességben élők, mert Isten fiainak hívják majd őket. Boldogok, akik üldözést szenvednek az igazságért, mert övék a mennyek országa. Boldogok vagytok, ha miattam gyaláznak és üldöznek benneteket és hazudozva minden rosszat rátok fognak énmiattam. Örüljetek és ujjongjatok, mert nagy lesz a mennyben a jutalmatok! Így üldözték előttetek a prófétákat is.

Nemrég egy konferencián előadást hallgattam az "orvos és a halál" témakörében. Az előadó, aki annyira kiváló és elfogadható gondolatokat közölt hallgatóságával, hogy végső konklúziójában nem adhatott, nem merhetett mindenkire érvényes tanácsokat osztogatni; tulajdonképpen a legmodernebb vallásfilozófiai lét-felfogást közvetítette (nem tudom, hogy akarva vagy akaratlanul).
Szabad fogalmazásban ezt talán úgy lehetne közzétenni, hogy a beteggel (haldoklóval) foglalkozó orvos vagy kiég, vagy pedig elég-e holocaustként, teljesen elégő áldozatként.
Mindez persze nem érvényes a beteget-haldoklót csak racionális találkozásban megközelítő gyógyítóra. Emberi privilégium, hogy a halál, a megsemmisülés tudatát más módon is "elővételezheti", például mások halálában, elméleti szinten vagy pl. az orgazmusban - mondják sokan.
A biblikusok, és minden, a Bibliát olvasó, azon elmélkedő ember előtt ott tornyosul a Hegyi beszéd nyolc boldogsága. A szám, ahogyan az evangéliumok szerzőiből ki többre, ki kevesebbre emlékszik, nem lényeges. A szellemisége a fontos, ahogyan egységében az erre képtelen emberi gondolkodás soha nem látott dimenzióit nyitja meg. A tanítás fontos, amelyben Isten a neki tetsző gondolatokat emberi nyelvre lebontva fogalmazza meg.
Nagyon rokon ez a gondolkodás azzal az alternativitással, ahogyan szétválasztja az Isten az utolsó ítéletkor a megholtakat. Rokon már a Mózes V. könyvében leírtakkal, a dipólusos, a csak erre képes-jogosult biztos tudás éles szétválasztásával: "Nézd, ma szemed elé tártam az életet és az üdvösséget, a halált és a kárhozatot." (MTörv 30,15)
A nyolc boldogság nem új, önkínzó módokat kínál, hogy mazochista ösztöneinket kiélhessük, hanem az egyébként is kénytelen-kelletlen "elszenvedésre váró" élettörténéseket helyezi isteni dimenzióba.
Az emberi alaptermészettől - valljuk be őszintén - nem teljesen idegen mindenfajta ilyen boldogságkeresés, noha ennek jelei a legkevésbé sem gyakoriak, főleg manapság. A teljesen elégő, önkéntes áldozatra pedig szükség van, talán még jobban, mint bármikor a történelemben. A hamis lehetőségek ugyanis soha nem látott mennyiségben zúdulnak mindenkire, igaz, hogy legtöbbször csak virtuálisan.
Az emberiség döntő többsége mégis meghajol - valóságosan vagy lélekben - az ilyen, az isteni gondolkodást a gyakorlatban megmutató egyéniségek előtt, legyenek azok nevesíthetők, vagy névtelenek, tömegsírba temetettek.
Az alapvető kérdés ezen gondolatmenet alapján nem az, hogy más szavakkal kell-e "közérthetővé" tenni a nyolc boldogságot. Minek, amikor számunkra legérthetőbben, és a tanítványokban maradandó módon Jézus megfogalmazta?
Az igazi dilemma az, hogy segítséggel (alapvető szempont!) tudatosan vállaljuk-e létünkben a boldogságok életét vagy csak a boldogság-lehetőségek passzív elszenvedői és a sors átkozói válnak-e belőlünk?
- DI -



2002. február 02., szombat 08:53


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület