Gondolatok nagyböjt első vasárnapján
Téma: Tudatos jóratörekvés kísértések idején
Olvasmány Mózes első könyvéből. (Ter 2,7-9. 3,1-7.)
Akkor az Úristen megalkotta az embert a föld porából és orrába lehelte az élet leheletét. Így lett az ember élőlénnyé. Az Úristen kertet telepített Édenben, keleten, és oda helyezte az embert, akit teremtett. És az Úristen a földből mindenféle fát sarjasztott, ami tekintetre
szép és táplálkozásra alkalmas; azután kisarjasztotta az élet fáját a kert közepén,
meg a jó és a rossz tudásának a fáját.
A kígyó ravaszabb volt a föld minden állatánál, amit az Úristen teremtett. Ezt mondta az asszonynak: „Valóban mondta
Isten, hogy nem ehettek a kert valamennyi fájáról?” Az asszony így válaszolt a
kígyónak: „A kert fáinak gyümölcséből ehetünk. Isten csak a kert közepén álló
fa gyümölcséről mondta: Ne egyetek belőle, ne érintsétek, nehogy meghaljatok.”
Erre a kígyó így beszélt az asszonyhoz: „Semmi esetre sem fogtok meghalni.
Isten jól tudja, hogy amely napon abból esztek, szemetek felnyílik, olyanok
lesztek, mint az istenek, akik ismerik a jót és a rosszat.” Az asszony látta,
hogy a fa élvezhető, tekintetre szép, és csábít a tudás megszerzésére. Vett tehát
gyümölcséből, megette, adott férjének, aki vele volt, és az is evett belőle.
Erre felnyílt a szemük, észrevették, hogy meztelenek. Fügefa leveleket fűztek
össze, és kötényt csináltak maguknak.
Szentlecke Szent Pál apostolnak a rómaiakhoz írt leveléből. (Róm 5,12-19.)
Amint tehát egy ember által lépett a
világba a bűn, majd a bűn folyományaként a halál, és így a halál minden embernek
osztályrésze lett, mert mindnyájan vétkeztek… Bűn volt a világon azelőtt is,
hogy a törvény adatott, de a bűn, ha nincs törvény, nem számít bűnnek. Mindamellett
a halál Ádámtól Mózesig úrrá lett azokon is, akik nem vétkeztek a törvényt
megszegve, mint Ádám, aki az Eljövendőnek előképe. A kegyelemmel azonban nem
úgy áll a dolog, mint a bukással. Mert ha egynek bukása miatt sokan meghaltak,
Isten kegyelme, s az egy embernek, Jézus Krisztusnak irgalmából nyert ajándék
még inkább kiárad sokakra. A kegyelemmel tehát másképpen van, mint az egy ember
bűnével. Az ítélet ugyanis egynek bűnéért rótt ki büntetést, a kegyelem pedig
sok vétekből megigazulásra vezet. Mert ha egynek bűnbeesése következtében egy
miatt uralomra jutott a halál, mennyivel inkább uralkodnak az egy Jézus Krisztus
által az életben azok, akik a kegyelem és megigazulás bőséges ajándékát kapják.
Amint tehát egynek vétke minden emberre kárhozatot hozott, ugyanúgy egynek üdvösséget
szerző tette minden emberre kiárasztotta az életet adó megigazulást. Ahogy egy
embernek engedetlensége miatt sokan bűnössé váltak, egynek engedelmességéért
sokan meg is igazultak.
Evangélium Szent Máté apostol könyvéből (Mt 4,1-11.)
Akkor a Lélek a pusztába vitte Jézust,
hogy a sátán megkísértse. Negyven nap és negyven éjjel böjtölt, végül megéhezett.
Odalépett hozzá a kísértő, és így szólt: „Ha Isten Fia vagy, mondd, hogy ezek a
kövek változzanak kenyérré.” Azt felelte: „Meg van írva: Nemcsak kenyérrel él
az ember, hanem minden tanítással is, amely az Isten szájából származik.” Most
a szent városba vitte a sátán, és a templom párkányára állította. „Ha Isten Fia
vagy - mondta -, vesd le magad, hiszen írva van: Parancsot adott angyalainak, a
kezükön hordoznak majd, nehogy kőbe üsd a lábad.” Jézus így válaszolt: „Az is
meg van írva: Ne kísértsd Uradat, Istenedet.” Végül egy igen magas hegyre vitte
a sátán, s felvonultatta szeme előtt a világ minden országát és dicsőségüket.
„Ezt mind neked adom - mondta -, ha leborulva imádsz engem.” Jézus elutasította:
„Távozz sátán! Meg van írva: Uradat, Istenedet imádd, s csak neki szolgálj!”
Erre otthagyta a sátán és angyalok jöttek a szolgálatára.
Nagyböjtben
húsvétra, megváltásunk ünnepére készülünk. A nagyböjt első vasárnapjának
olvasmányai ennek a készületnek egyik fontos feladatára figyelmeztetnek:
készüljünk fel a kísértések legyőzésére, mert a gonosz lélek, aki Jézust is
megkísértette, mindnyájunkat megpróbál eltéríteni üdvösségünk útjáról.
1. A Teremtés könyvének felolvasott tanító története minden kísértés ősmintája. A kísértő
megingatja az ember Istenbe vetett bizalmát, hogy jobban bízzon a saját
elképzelésében, mint Isten tervében. Amit kínál, az mindig jónak, vonzónak
tűnik, elterelve az ember figyelmét annak káros következményeitől. Azt a hamis
öntudatot ébreszti bennünk, hogy mi tudjuk igazán, mi jó nekünk, mintha Isten
nem szeretne minket jobban minket, mint mi saját magunkat tudjuk. Az eredmény
pedig – ha engedünk a kísértésnek és elkövetjük a bűnt – a keserves csalódás.
Az első bűn következménye: elveszítettük
az istengyermeki életet és emberi természetünk is megsérült: értelmünk elhomályosodott,
azaz becsaphatóvá lettünk, akaratunk pedig rosszra-hajló lett, azaz önzővé,
könnyen megkísérthetővé lettünk. Ennek következményeit naponta
megtapasztalhatjuk: A legtöbb bajunknak forrása mindig a másik ember, vagy a
magunk önzése, figyelmetlensége…
2. Jézus megkísértése bemutatja a gonoszlélek taktikáját, amellyel ma is sok embert
megtéveszt. „Mondd, hogy ezek a kövek változzanak kenyérré!” Jézus válasza:
„Nemcsak kenyérrel él az ember!”
Hány olyan ember van, aki megragad a
kenyérgondnál, akit a mindennapi megélhetés gondjai és jólét kívánsága
elfordítja figyelmét az örökkévalóktól, a legfontosabbtól, életünk értelmétől.
A nagyböjti idő arra is való, hogy tudatosítsuk, miért is élünk a földön, miért
érdemes igazán küzdeni, áldozatot vállalni. Erre a felvetésre már nem egyszer
hallottam a választ: hol vagyunk attól, hogy elégedettek lehessünk. Igen, ez a
sátáni félrevezetés. Akkor, amikor az ENSZ kétszáz tagországa közül az
életszínvonal szempontjából az első negyven között vagyunk, amikor a földön élő
6 milliárd ember közül 5 milliárd rosszabbul él, mint mi, akkor Istennel
szemben való hálátlanság az elégedetlenség. Nagyböjti önmegtagadásaink legyenek
Isten iránti hálánk jelei… Ebben a megvilágításban felismerhetjük, hogy
mindazok, akik elégedetlenséget szítanak közöttünk, azok valójában a gonosz
lélek ügynökei.
3. A gonosz lélek kísértéseire jellemző a hazug ígérgetés, annak érdekében, hogy rá bízzuk
sorsunk irányítását. Amikor a világ minden országát megmutatva azt mondta
Jézusnak. „Mindezt neked adom, ha leborulsz és imádsz engem!”
A világ Istené és Isten ránk emberekre bízta a világot, az nem a gonosz léleké. Amit a kísértő ígér, azt valójában nem
nekünk adja, hanem tőlünk veszi el, miközben uralkodni akar rajtunk. Úgy ígér a
kísértő, hogy a jólétért látszólag semmi áldozatot nem kér tőlünk, csak
fogadjuk el őt legfőbb urunknak. Roppant hiszékeny ember az, aki rábízza magát
olyanra, aki áldozatvállalás nélkül akarja életünket jobbá, könnyebbé tenni. Ha
valóban hiszünk Jézus Krisztusban, akkor nem feledhetjük el, amit ő mondott:
„Mit ér az embernek, hogy megszerzi az egész világot, ha a lélek kárát vallja?
Mert mit adhat cserébe az, hogy megszerzi az egész világot, ha a lélek kárát
vallja?” (Mk 8,36-37.) Jézus ezzel szemben azt kívánja, hogy „Aki követni akar,
tagadja meg magát, vegye fel keresztjét minden nap és úgy kövessen.” (Lk 9,23.)
Ostoba ember az, aki nem áldozatvállalásra, hanem szélhámos, megalapozatlan és
teljesíthetetlen ígéretekre bízza magát.
Ha ezek alapján a mai közéletre tekintünk,
akkor egyértelmű, hogy keresztény ember csak olyan emberekre szavazhat, aki
keresztény módon gondolkodik és úgy ígér előbbre jutást, hogy komoly áldozatot
kíván tőlünk. Aligha bízhatunk olyan politikusokban, akik mindenkinek több
pénzt ígérnek és csak annyit kívánnak, hogy szavazzunk rájuk. A leggazdagabb
országnak sincs annyi pénze, hogy minden jogosnak tűnő igényt kielégítsen. Ha
valaki valóban istenhívő ember, az nem adhatja el szavazatát annak, akinek a
pénzen kívül semmi sem számít, akinek nem fontos az erkölcsi nevelés, akinek
nem fontos az Isten és a hazaszeretet.
A nagyböjt kezdetén a hamvazás emlékeztet bennünket az alapvető igazságra: Emlékezz ember, porból vagy és porrá leszel. Jézus felszólítása: Térjetek meg, higgyetek az
evangéliumban, az örömhírben. Higgyünk abban, hogy Jézus a mi egyetlen
Megváltónk és Üdvözítőnk, aki egyedül képes igazi jólétet, örök életet adni nekünk,
megszabadítva bűneinktől. Húsvét ünnepére készülve, figyeljünk Isten üzenetére,
mit kíván tőlünk a mindennapi életben, és kérjük kegyelmét, hogy minden
kísértés ellenére tanításának megfelelően döntsünk és cselekedjünk, hogy
kövessük őt életünk keresztjének készséges vállalásával.
Sopron, 2002. február 17.
Dr. Rédly Elemér
Városplébános
2002. február 17., vasárnap 16:25
|