Erős vár a mi Istenünk! Az ősi evangélikus
köszöntéssel üdvözölte Tölli Balázs a Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium
(Líceum) megbízott igazgatója a tornaterem-átadás és avatás ünnepségén
megjelenteket: Dr. Pálinkás József oktatási minisztert, Dr. Szájer
József Sopron város országgyűlési képviselőjét, Uwe Stiemke
a düsseldorfi Hermann Niermann Közalapítvány elnökét, Ittzés János
a Nyugati (Dunántúli) Evangélikus Egyházkerület püspökét, Weltler János
felügyelőt, Jankovits Béla esperest, Ágota Gábor, Tengerdi
Antal alpolgármestereket, Horváth József tervezőt, Kerekes
Attilát a megvalósító Stettin Hungária Kft. igazgatóját, kollegáit
a Líceum egykori és mai diákjait.
Dr. Szájer József Sopron országgyűlési képviselője
Dr. Szájer József köszöntő beszédében megemlékezett
dr. Lampérth Gyula igazgatóról, akinek nagy álma valósult meg ezen a napfényes
márciusi napon. Annak is példája ez az avató-ünnepség, mondta az országgyűlési
képviselő, hogy gondolatainkban, terveinkben, tetteinkben mindig, lépésenként
előre kell haladnunk. Példa az evangélikus Líceum arra, hogy a közösen
elgondolt és közös munkával elkezdett álmok megvalósítását a történelem
semmilyen hatalma nem akadályozhatja meg. Ha sokan összefognak a jó ügy
érdekében, akkor a lehetetlennek tűnő dolgok is megvalósíthatók. Külföldi
alapítvány, egyház, önkormányzat, kormány, tervező, gyors kivitelező, dolgos
munkások, diákok és tanárok egyesíteni tudták akaratukat. Többszörösen
is jó kezekben van az iskola, amelyet a benne folyó munka a város legdinamikusabban
fejlődő iskolájává tesz. Emelkedő város, emelkedő iskolája a Berzsenyi
Líceum - mondta dr. Szájer József.
- Az iskola szellemi műhely, hely és szellem egysége. Egy város,
település fémjele, szemrevaló látványossága, büszkesége lehet. Berzsenyi
Dániel így szólít fel erre:
“Homlokodon híred csillagkoronája ragyogjon!" - köszöntötte
az évszázados-megújult iskolát ünnepi beszédében Dr. Pálinkás József oktatási
miniszter, aki továbbiakban így folytatta:
Dr. Pálinkás József oktatási miniszter
"Iskola nem létezhet a művelés forrásai nélkül. Az emberi szellem
csodálatos. Vagyon még nem termett embert, az ember viszont számtalan vagyont
képes létrehozni. A tudásét is. A háttér azonban szükséges. “Ment-e
a könyvek által a világ elébb?" Vörösmarty még így kérdez. Mi pedig
az információs forradalommal válaszoltunk. Megyünk-e előbbre? Leckéről,
leckére igen. Ahogyan múltból a jövőbe. Az infrastruktúra azért fejlődik,
hogy gazdagodjon a testi-szellemi oktatás lehetősége és formái; az eszközpark,
a taneszközök száma, javuljon hozzáférhetősége.
10 év múlva minden család gyermeke már középfokú intézménybe fog
járni. Nagy szám. És iskolának csak iskola lehet a biztosítéka. Az iskola
szellemiségéért pedig nem az állam felelős, hanem a kort alakító tanár,
a tanártól sokat váró szülő, a társadalomtól helyet követelő diák.
Az iskola az egyházak működésében továbblépett a tanításon, ismeretátadáson.
Palléroz, irányít, vezet, int és példával jár elöl. Oktatói lelkészek,
vallásos világiak, szent megszállottságú emberek, akik a legtöbbet adják
diákjaiknak, hallgatóiknak: időt, aminek méltó sodra van. Magyarországon
az egyházi iskolák perceit számláló huszadik század az utóbbi tíz évben
mintha elkezdett volna odafigyelni arra, ami értékadó és teremtő: már nem
nézték rossz szemmel a magas színvonalú, a tanár idejét nem kímélő oktatást,
a komoly eredményekkel elöljáró, végzett diákokat. Ezeket az iskolákat,
melyek 50 esztendő elteltével - kezdetben csupán önerőből - ismét elkezdtek
létezni, immár újból ismemi, s választani lehetett. Már léteztek, de még
nem voltak integrálva. A szétvert vallási, egyházi közösségekben nem volt
kellő számú ember, az állami támogatás még nem biztosította a megfelelő
pénzügyi hátteret.
Uwe Stiemke elnök és Pálinkás József miniszter
átvágja a nemzeti színű szalagot
Az egyházak koruknál fogva nagyvonalúak. Az elnyomásból nem félelem
nőtt, hanem a fogadalom erősödött. A polgári kormány 1998-tól számában,
javaiban, megtámogatva már a rendszer részének tekintette az egyházi oktatás
egységeit. S ezzel a tartozásból törlesztett, az időből csurgatott vissza
valamit. Elismerte azt, amit mindenki tudott az egyházi oktatásról ott,
ahol arra eddig nem jutott figyelem. Jogot, helyet, értelmet és időt adott
az egyházak iskoláinak.
Sopron a hűség városa. Azé a hűségé, amely évszázadokon át megtartotta
a szellemiséget az elnevezések mögött. Amely állandóságot adott: a múltból
hozott hűség állandóságát a jövő kihívásainak. Azé a hűségé, amely egybefonta
a nyelveket, nemzeti öntudattá tette az ismereteket. A Soproni Líceum az
elmúlt évszázadok alatt két száműzetés, valamint az 1948-1991-ig tartó
államosított időszak kivételével az Evangélikus Egyház tanintézménye volt.
A Líceum “ott belül" mindig hű maradt önmagához, evangélikus vallási gyökereihez.
Csak kívülről fáradt bele a névtelen évek fakóságába.
Az intézmény hagyományos neve a főiskolai jellegre utal, ebből vált
ki 1858-ban az Evangélikus Tanítóképző, amelyet 1957-ben megszüntettek
és az Evangélikus Teológiai Akadémia (Hittudományi Egyetem) 1892-ben, amely
jelenleg Budapesten működik. A Líceum a város evangélikus közoktatási rendszerének
része, ahol nappali és levelező tagozaton közel kilencszáz diák tanul.
A diákság értékes hagyományokkal rendelkező, gazdag kínálatú képzésben
vehet részt, olyanban, amely egyszerre mélyíti el tudásukat a klasszikus
tudományokban és növeli jártasságukat a korszerű ismeretek területein,
azok alkalmazásában. 1994-töl létezik - a négyosztályos német nemzetiségi
képzést követve - a nyolcosztályos német nemzetiségi gimnázium, másodmagával
az országban.
A rendszerváltásnak köszönhetően 1991. július 1-jén tért vissza a
Líceum a Magyarországi Evangélikus Egyház fenntartásába, működhetett újra
egyházi iskolaként. Az állami években az épület állapota erősen leromlott.
A visszakapott épület, az államosítás időszakában mellőzött állagmegóvás
miatt komoly felújításokat tett szükségessé.
Az alagsor, a homlokzat és a fűtésrendszer megújítását követte az
új tornacsarnok kivitelezésének előkészítése 1999/2000-ben. A mára elkészült
új épületben kész és használható állapotba került a földszinti tornacsarnok
és a termeket kiszolgáló öltözőblokk. Ez immár az Önöké. Hogy testben és
lélekben a megújulás, a fejlődés, és az egészség jegyében tölthessék iskolai
napjaikat. A tornaterem egyúttal az épület és az intézmény egészségessé
válásának is jelképe lehet. Annak a folyamatnak, amely megőrzi az egyházat
az iskola, az iskolát az egyház számára és azt működésében gyarapítja.
A szellemi ember titka az, hogy megélje az életet. Hogy testté tegye
a szellemit és a testet megszentelje. Egyféle tudás képes erre. A szeretet.
Ezt a szeretetet tapasztalják a Berzsenyi Dániel Gimnázium diákjai. Ehhez
a szeretethez van szükség a támogatásra.
Berzsenyi Dániel még így kérdez:
“Remélhetünk-e vajon jobb világot?"
Válaszoljanak erre a soproni “berzsenyisek"! Ma, amikor átveszik
a tornacsarnokot. És holnap, amikor már a jövőnek tanulnak."
Ünnepi istentiszteletet Ittzés János evangélikus
püspök tartott
Az ünnepi beszédet követően Pálinkás József miniszter és Uwe Stiemke
a nemzeti színű szalag átvágásával együtt avatták fel az új tornacsarnokot.
- Vándorút az életünk Istentől Istenig, amelyen a folyamatos harcok
között ünnepi órákat is kapunk ajándékba, amelyek erőt adnak a továbbhaladáshoz
- igehirdetésében a kérdést Ittzés János evangélikus püspök, aki az istentiszteleten
Pál apostolt idézte.( 1 Kor. 9, 24-27. ). Küzdelem a keresztény élet, amelyben
megállni a pusztulással egyenlő. Az új tornacsarnok eseményei - küzdelmek,
versenyek - legyenek az életet kiábrázoló jelképek, amelyben nem egymás
ellenségeként, hanem egymás ellen, egymás iránti felelősséggel küzdünk,
olyan küzdelemben, amely mindig jót ígér, hogy a tornacsarnokban a pihenés
és erőgyűjtés helyén a lélek temploma is épüljön.
Uwe Stiemke, a düsseldorfi Hermann Niermann Közalapítvány
elnöke
Uwe Stiemke, a düsseldorfi Hermann Niermann Közalapítvány
elnöke, a Líceum legnagyobb támogatója szólt arról, hogy a közalapítvány
fontosnak tartja az európai kisebbségek támogatását, amelyek között 1989
óta igen jelentős összeggel járult hozzá az igen tevékeny és magyarok mintegy
80 projektjének és jelenleg a huszonnyolc magyarországi diák tanulányainak
finanszírozásához.
Ünnepi műsorral, sportbemutatóval "vették birtokba"
a berzsenyis diákok az új tornacsarnokot. A német nemzetiségi diákok a
Dicke Luft darabból mutattak be részletet. Táncbemutató, torna és vívóbemutató
következett.
A Himnusz a német himnusz és a magyarországi németek himnuszának eléneklése
előtt Tölli Balázs megbízott líceumigazgató zárszavában így fogalmazott:
"Nagy öröm volt nekünk, mindannyiunknak, akik evangélikus egyházi
iskoláink ügyét, Líceumunk ügyét fontosnak tartjuk, együtt lennünk ma délután;
körünkben üdvözölhettük mindazokat, akik a düsseldorfi Hermann Niermann
Közalapítvány, a Magyarországi Evangélikus Egyház, a Nemzeti Kulturális
Örökség Minisztériuma, Sopron Megyei Jogú Város, az Ifjúsági és Sportminisztérium
képviseletében segítettek minket céljaink megvalósításában.
Szeretnék itt megemlékezni dr. Lampérth Gyuláról,
aki a tíz éve újra evangélikus Líceum igazgatójaként nagyon
sokat tett iskolánk fejlődéséért, ennek az új épületnek a megvalósulásáért;
aki most nem lehet már itt közöttünk, de munkája, szolgálata,, mint itt
e helyt is látszik, nem múlt el nyom nélkül.
Munkatársak vagyunk mi itt együtt abban a szolgálatban,
melyben gyermekeknek, ifjaknak adhatunk lehetőséget arra, hogy legyenek
akár németek, akár magyarok itt Magyarországon, fiatal felnőttként kikerülve
innen, biztos és szilárd értékrend alapján gondolkodjanak.
“ Kegyelmednek titkai vannak Uram, Mindazok előtt, akiket Te választottál
el magadnak.”
Isten kegyelméből történhet mindez; s kegyelmi ajándék
az is, hogy az egyházi iskola ügyét, a német nemzetiségi iskola ügyét egy
gyülekezetben, Önökkel közösen szolgálhatjuk.
Köszönjük ennek a közös szolgálatnak a lehetőségét:
bízva abban, hogy mindez így együtt a következő esztendőkben is folytatódhat.".
Tóth Éva
2002. március 08., péntek 02:03