CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. november 23., szombat, Kelemen, Klementina napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Lélektől lélekig  

„Hogyan nyílt meg a szemed?”

Jn 9,1 Egyszer útközben (Jézus) látott egy vakon született embert. Tanítványai megkérdezték tőle: „Mester, ki vétkezett, ez vagy a szülei, hogy vakon született?” „Sem ez nem vétkezett - felelte Jézus -, sem a szülei, hanem az Isten tetteinek kell rajta nyilvánvalóvá válniuk. Addig kell végbevinnem annak tetteit, aki küldött, amíg nappal van. Eljön az éjszaka, s akkor senki sem munkálkodhat. Amíg e világban vagyok, világossága vagyok a világnak.” Míg ezeket mondta, a földre köpött, nyálával sarat csinált, s a sarat a vak szemére kente, majd meghagyta neki: „Menj, mosakodj meg a Siloe tavában.” Ez annyit jelent, mint: „küldött”. Az elment, megmosdott, s amikor visszatért, már látott. A szomszédok és akik azelőtt koldulni látták, megkérdezték: „Nem ez az, aki itt ült és koldult?” Némelyek azt állították: „Igen, ez az”, mások ellenben tagadták: „Nem az, csak hasonlít hozzá.” De ő kijelentette: „Én vagyok az.” Erre megkérdezték tőle: „Hogyan nyílt meg a szemed?” Elmondta nekik: „Az az ember, akit Jézusnak hívnak, sarat csinált, a szememre kente s meghagyta: Menj, mosakodj meg a Siloe tavában. Elmentem, megmosdottam és látok.” Erre megkérdezték tőle: „Hol van?” „Nem tudom” - felelte. Az imént még vak embert elvitték a farizeusokhoz, mert az a nap, amikor Jézus sarat csinált és megnyitotta a szemét, szombati nap volt. A farizeusok is megkérdezték tőle, hogyan nyílt meg a szeme. Elmondta nekik: „Sarat tett a szememre, megmosdottam és látok.” A farizeusok közül némelyek így vélekedtek: „Ez az ember nem Istentől való, hisz nem tartja meg a szombatot.” Mások ellene vetették: „Hogyan tehet bűnös ember ilyen csodát?” Így szakadás támadt közöttük. Azért hát tovább faggatták a vakot: „Mit tartasz arról, aki visszaadta a szemed világát?” „Azt, hogy próféta” - felelte. De a zsidók sehogyse akarták elhinni, hogy vak volt, és hogy visszanyerte a szeme világát, azért odahívták az imént még vak embernek a szüleit és őket faggatták: „A ti fiatok? Azt mondjátok róla, hogy vakon született! Hogy lehet akkor, hogy most lát?” Szülei ezt válaszolták: „Azt tudjuk, hogy a mi fiunk, és hogy vakon született. De hogy most miképpen lát, azt nem tudjuk. S azt sem tudjuk, ki adta vissza a szeme világát. Kérdezzétek meg tőle magától, hisz megvan hozzá a kora, mondja el maga.” A szülők azért beszéltek így, mert féltek a zsidóktól. A zsidók ugyanis elhatározták, hogy azt, aki Messiásnak vallja, kizárják a zsinagógából. Ezért mondták a szülei: „Megvan hozzá a kora, kérdezzétek meg tőle magától.” Erre másodszor is hívatták a vakon született embert és figyelmeztették: „Dicsőítsd meg az Istent! Mi tudjuk, hogy ez az ember bünös.” „Azt, hogy bűnös-e - felelte -, nem tudom. Csak azt tudom, hogy vak voltam, és most látok.” Erre újra faggatni kezdték: „Mit csinált veled? Hogy adta vissza a szemed világát?” „Már elmondtam nektek - felelte -, de nem hallgattátok meg. Miért akarjátok újra hallani? Talán ti is tanítványai akartok lenni?” Erre becsmérelték, s azt mondták neki: „Légy a tanítványa te! Mi Mózes tanítványai vagyunk. Azt tudjuk, hogy Mózessel beszélt az Isten, de hogy ez honnét való, azt nem tudjuk.” „Épp az a különös - felelte az ember -, hogy nem tudjátok, honnét való, mégis visszaadta a szemem világát. Tudjuk, hogy Isten nem hallgatja meg a bűnösöket, azt azonban, aki istenfélő és teljesíti akaratát, meghallgatja. Amióta fennáll a világ, sohasem lehetett hallani, hogy valaki visszaadta volna egy vakon születettnek a szeme világát. Ha nem Istentől való volna, nem tehetett volna semmit.” Erre rászóltak: „Te akarsz minket tanítani, aki mindenestül bűnben születtél?” Ezzel kidobták. Jézus meghallotta, hogy kidobták, s amikor találkozott vele, megkérdezte tőle: „Hiszel az Emberfiában?” „Ki az, Uram - kérdezte az ember -, hogy higgyek benne?” „De hisz látod - felelte -, ő beszél veled.” Erre felkiáltott: „Hiszek, Uram!” - s leborult előtte. Jézus pedig azt mondta: „Azért jöttem a világba, hogy ítéletet tartsak, hogy akik nem látnak, azok lássanak, és akik látnak, azok vakok legyenek.” Amikor a körülötte álló farizeusok közül ezt néhányan meghallották, megkérdezték: „Csak nem vagyunk mi is vakok?” „Ha vakok volnátok - felelte Jézus -, nem volna bűnötök. De azt állítjátok: Látunk. Ezért megmarad bűnötök.”


A tények makacs dolgok. Ezt megtapasztalhatja mindenki. Csak az nem hisz benne, aki mást akar hinni. Érdekes, hogy milyen sokan is vannak ez utóbbiak!
Kórházbn gyakran fordulnak meg a betegek egynél több osztályon, így aztán a kórelőzmény felvételére is gyakran, többször kerülhet sor. A beteg szívesen beszél a maga bajairól, különösen, miután már egy-két helyen megtapasztalta, hogy a legközvetlenebb, talán egyedüli személyes találkozása az orvossal ez a pár pillanat. Ugyanazt mondja el, s az orvos még kérdezi. kiváncsi rá, ő a fontos.
Hát még milyen szívesen beszél gyógyulásáról a beteg, akár természetesen, akár csoda által szabadult meg bajától. Mindenki ismeri "s akkor jött a..." kezdetű refrént, mely szinte hihetetlen, de megtörtént, s most el kell mondani!
A külső szemlélő csak áll és leesik az álla. Hát nem veszik észre? Hát nincs közöttük egyetlen ép elméjú, aki hinné: valóban megtörtént? Pedig nincs itt többről szó, mint annak az ősbizalmatlanságnak a feltöréséről, ami megmérgez minden kapcsolatot, ami lehetetlenné teszi másoknak ismét mások szemében való hitelességét, magatartás, mely kétségbevonja egyetlen állítás valódi, őszinte voltát, és ami másokat is távolt tart a lehetséges közelségétől.
Ezt az óvatosságot "örökölte" minden egyház, amikor egyéni szabadulásokat értékel, amikor megpróbálja a szélhámosságot a valódi csodától különválasztani éppen azért, hogy az utóbbit nagy valószínűséggel megkülönböztethesse.
Az evangéliumi részletben azonban még ennél is többről van szó: nem a tény, nem a csoda a baj (azt úgysem lehet letagadni), hanem az, hogy szombaton történt és olyan emberen keresztül, aki fájó pont a farizeusok és írástudók szemében. A betű és lélek, a betű és tett állandó konfrontációja, mely öl kívül és gyilkol belül is.
Ez a félelmetes szellemi vakság, ami másokban is félelmet kelt, és megadva az elbeszélés többszörös hitelét, csak a tények felsorolására szorítkozik.

  • A fiú vak volt születésétől kezdve.
  • Jézus sarat csinált, majd amikor a fiú lemosta azt arcáról a küldöttnek nevezett tóban (Siloé), látott.
  • Nem tudják, hogy most hol van Jézus, de ő volt a szabadító.
  • Únják már, és nem értik, miért kell újra és újra mindezt elmondani.

A történet ezek után kétfelé ágazik. A pozitív ágon a volt vak hitet tesz Jézusban, az Emberfiában, amikor újra találkoznak. Itt már csak egy kérdés hangzik el: "Ki az, hogy higgyek benne?" Nem kellett hozzá más, csak egy megfelelő környezet és egy kérdés. A válasz természetességként jön fel a gyógyult torkából. Ha Benne kell hinni, aki ezt tette vele, akkor hisz.
A negatív ág az ítélet, mely azokat a vakokat sújtja, akik magukat látónak mondják.
Jó lenne biztosan kimondani: "Hiszek, Uram!", és leborulni Isten tettei előtt, amit nap mint nap velünk művel. Jó lenne meg-(fel) kenettetni sárral, és megmosni magunkat a mindannyiunkhoz közeli Siloé tavában. Ugyanakkor jó lenne elkerülni a csapdát, melybe bennfentes, hamis beavatottsági érzésünk, a gnózis új formája sodorhat!
- DI -



2002. március 09., szombat 12:58


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület