CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 15., szerda, Zsófia, Szonja napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Concerto  

(Jaj! - minden muzsikus hasonlít Bodrogi bácsihoz!)

Haydn

2002. március 31-e Joseph Haydn 270. születésnapja.


Ez alkalomból a Szent Mihály Ének és Zenekar a húsvéti ünnepi nagymisén Haydn műveket énekel: Missa Sancti Nicolai, valamint Tantum Ergo. (Természetesen húsvét ünnepe alkalmából Händel  Allelujája sem maradhat el!). Vezényel: Benyovszky Imre. Orgonán közreműködik: Szekendy Tamás. A szentmisét cerebrálja és szentbeszédet mond Dr. Rédly Elemér városplébános, pápai prelátus.
 
 

Március 17-én a Soproni Tavaszi Napok keretében a világszínvonalú  - és világhírű - Kodály Vonósnégyes koncertezik városunkban. Műsorukon természetesen Haydn quartett is szerepel,  az op. 77, Nr. 1 G-dúr vonósnégyes.
Ezen a hangversenyen egy Mozart vonósnégyes mellett Beethoven Razumovszkij quartettjei közül az op. 59, Nr. 2 e-moll vonósnégyes is elhangzik. A koncert 19 órakor kezdôdik a Pannonia Med Hotel Európa termében, belépôjegyek 800 Ft-ért válthatók a Pro Kultóra Kht Széchenyi téri jegyirodájában és a hangverseny elôtt a helyszínen. A Pannonia Zenebarátok Köre  tagjai 400 Ft-ért vásárolhatnak kedvezményes jegyeket.
Felhívjuk figyelmüket, hogy a koncert napján, 17-én a Pannonia Med Hotel Fehér termében Kóczán Péter tart elôadást Beethoven Razumovszkij-vonósnégyeseirôl.
 

És néhány személyes, irodalmi mondat a zeneszerzôrôl, akit kortársai Haydn Papa-ként emlegettek:

Csáth Géza: Haydn

 Haydn muzsikáját gyerekkoromban nem értettem és nem szerettem. Beethovenért, Chopinért, Griegért rajongani tudtam, de bosszankodtam Haydn egyszerűségén, igénytelenségén. Nem találtam meg benne azt a narkotikus hatást, amelyet akkor mindenütt kerestem és kívántam a zenében. Azt a szuggesztív erôt, amellyel például Beethoven el tudott ragadni a Sonata appassionatá-jában.
 Meglehetôsen soká tart, míg az ember eljut odáig, hogy a muzsikában az erôt nem a hang erejében, a fortékban, az apparátus nagyságában keresi, hanem valahol egész másutt.
 Apám nyilván jól tudta ezt, mert nem is igyekezett megmagyarázni nekem Haydnt, akinek szonátáit gyakorta játszotta. Ilyenkor - ha a fekete kötésű, aranynyomású Haydn-kötetet nyitotta föl - kisomfordáltam a szobából. Valósággal ellenszenveztem Haydnnal. Éppen így haragudtam Bodrogi bácsira, zongora-tanítómra, aki szemüveges, dülledt, rövidlátó szemeivel mint holmi imakönyveket nézegette a kottás polcunkról leszedett Haydn-köteteket.
 - Nagyképűség! - mondtam magamban.
 S ez így is volt rendjén. Egy kisfiúnak, aki a XIX. század utolsó évtizedeiben született, gyermekkorában semmi köze se lehet Haydnhoz, Mozarthoz, Bachhoz. Ellenben rajongtam a Lohengrin elôjátékért, a Chopin g-moll balladájáért, a Grieg Peer Gynt-suite-jéért. A diatónikus skála, amelybôl Haydnnak, Mozartnak melodikája táplálkozik, túlságosan iskolásnak, közönségesnek, zongoragyakor-latszerűnek tetszett. És azt gondoltam, hogy ezek a szonáták mind egyformák, nincs közöttük különbség.
 Már rég hosszú nadrágot hordtam, amikor kezembe került Tóth Béla anekdota-gyűjteménye; azok között néhány Haydn-anekdota. Ugyanekkor láttam elôször Haydnnek egy arcképét, amelyrôl nem valami közömbös, hideg, parókás német bácsi tekintett felém, (jaj! - minden muzsikus hasonlít Bodrogi bácsihoz!) hanem egy ember. Egy idegen világból való ember - hiszen száz évvel elôttem élt - de pompás és nagyszerű arc. Finom vékony orr, nagy, rajzos szemek, finoman ívelt szemöldök és kicsiny, nôies, affektáltan mosolygó száj - bársonyruha és csipkék. Most már érdekelt Haydn, az ember. És néhány nap múlva megértettem a művészetét is.
 A városban valami jótékony célú hangversenyt csináltak és erre az alkalomra hoztak valahonnan egy karmestert, aki rendbeszedte a kicsiny, szétzüllött templomi zenekart - csupa részeges, rongyos, öreg cseh - és betanította Haydn egyik szimfóniáját.
 A próbára elvitt az apám. A vén züllött trombitások csillogó szemekkel vártak a jelre, a hegedűsök buzgón gyantáztak, a nagybôgôs gôgösen hangolt - mintegy dicsekedve, hogy a nagybôgôt hangolni is lehet - az oboás buzgón, erôszakosan fújta az „á”-t, mintha azt mondta volna: no de most az egyszer megmutatjuk, mit tudunk.
 És amikor ez a harminc szegény, piszkos muzsikus rázendített az elsô akkordokra, megjelent számomra a templom kórusán Haydn, a művész. Megértettem, mit jelent ez a művészet ezeknek a szegény cseheknek és ugyanabban a pillanatban már nekem is azt jelentette. Nagyszerűnek és elragadónak találtam a melódiákat, mert rájöttem, hogy naivságuk és egyszerűségük egy elfinomult, a hangok világába végképp elmélyedt embernek csiszoló munkáját jelenti és az átmeneti skálaszerű dallamok egyhangú domináns és tonika harmóniái nem valami sablont jelentenek, hanem egy felsôbb megalkuvást az eszközökkel, a divattal, a hallgatósággal, a korral, a lehetôségekkel.
 Abban a korban voltam, amikor az ember kezdi a művészetet kevesebbre becsülni, mint ahogy eddig szent borzalommal bámulta és Haydnnal néhány nap alatt a legjobb barátok lettünk. Bámultam ôt és szerettem a melódiáit, épp úgy, mint az elôkelôségét, a szép arcát és a bársonyruháját.
 Nem tudom, hogy hol olvastam, hogy Haydn a muzsika Dickense. Ez a mondás pontosan rámutat Haydnra. De rámutat még egy körülményre. A humor nem gyereknek való csemege. Haydn muzsikájában egy régi korszak külsôségei és egy minden korra nézve azonos férfikedély szeretetreméltó tulajdonságai jelennek meg. Egy gyengéd, mély, fölényes kedély, ez a poézisének bázisa. Míg erre rá nem akadunk, addig a hangok nagyon is keveset jelentenek számunkra!
 Ezért sohase csodálkozom, ha valaki nem szereti a klasszikus zenét. Egy olyan kiváló férfiú személyes ismeretsége, mint például Haydné, nem adatik ingyen.

Megjelent: Csáth Géza: A muzsika mesekertje. Összegyűjtött írások a zenétôl. Szerk: Szajbély Mihály
Magvetô  Budapest, 2000. 31. old.
 Kóczán Krisztina



2002. március 13., szerda 10:54


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület