(Jaj! - minden muzsikus hasonlít Bodrogi bácsihoz!)
Haydn
2002. március 31-e Joseph Haydn 270. születésnapja.
Ez alkalomból a Szent Mihály Ének és
Zenekar a húsvéti ünnepi nagymisén Haydn műveket
énekel: Missa Sancti Nicolai, valamint Tantum Ergo. (Természetesen
húsvét ünnepe alkalmából Händel
Allelujája sem maradhat el!). Vezényel: Benyovszky Imre.
Orgonán közreműködik: Szekendy Tamás. A szentmisét
cerebrálja és szentbeszédet mond Dr. Rédly
Elemér városplébános, pápai prelátus.
Március
17-én a Soproni Tavaszi Napok keretében a világszínvonalú
- és világhírű - Kodály Vonósnégyes
koncertezik városunkban. Műsorukon természetesen Haydn
quartett is szerepel, az op. 77, Nr. 1 G-dúr vonósnégyes.
Ezen a hangversenyen egy Mozart vonósnégyes mellett Beethoven
Razumovszkij quartettjei közül az op. 59, Nr. 2 e-moll vonósnégyes
is elhangzik. A koncert 19 órakor kezdôdik a Pannonia Med Hotel Európa
termében, belépôjegyek 800 Ft-ért válthatók
a Pro Kultóra Kht Széchenyi téri jegyirodájában
és a hangverseny elôtt a helyszínen. A Pannonia Zenebarátok
Köre tagjai 400 Ft-ért vásárolhatnak kedvezményes
jegyeket.
Felhívjuk figyelmüket, hogy a koncert napján, 17-én
a Pannonia Med Hotel Fehér termében Kóczán
Péter tart elôadást Beethoven Razumovszkij-vonósnégyeseirôl.
És néhány személyes, irodalmi mondat a zeneszerzôrôl,
akit kortársai Haydn Papa-ként emlegettek:
Csáth Géza: Haydn
Haydn muzsikáját gyerekkoromban nem értettem
és nem szerettem. Beethovenért, Chopinért, Griegért
rajongani tudtam, de bosszankodtam Haydn egyszerűségén,
igénytelenségén. Nem találtam meg benne azt
a narkotikus hatást, amelyet akkor mindenütt kerestem és
kívántam a zenében. Azt a szuggesztív erôt,
amellyel például Beethoven el tudott ragadni a Sonata appassionatá-jában.
Meglehetôsen soká tart, míg az ember eljut
odáig, hogy a muzsikában az erôt nem a hang erejében,
a fortékban, az apparátus nagyságában keresi,
hanem valahol egész másutt.
Apám nyilván jól tudta ezt, mert nem is
igyekezett megmagyarázni nekem Haydnt, akinek szonátáit
gyakorta játszotta. Ilyenkor - ha a fekete kötésű,
aranynyomású Haydn-kötetet nyitotta föl - kisomfordáltam
a szobából. Valósággal ellenszenveztem Haydnnal.
Éppen így haragudtam Bodrogi bácsira, zongora-tanítómra,
aki szemüveges, dülledt, rövidlátó szemeivel
mint holmi imakönyveket nézegette a kottás polcunkról
leszedett Haydn-köteteket.
- Nagyképűség! - mondtam magamban.
S ez így is volt rendjén. Egy kisfiúnak,
aki a XIX. század utolsó évtizedeiben született,
gyermekkorában semmi köze se lehet Haydnhoz, Mozarthoz, Bachhoz.
Ellenben rajongtam a Lohengrin elôjátékért,
a Chopin g-moll balladájáért, a Grieg Peer Gynt-suite-jéért.
A diatónikus skála, amelybôl Haydnnak, Mozartnak melodikája
táplálkozik, túlságosan iskolásnak,
közönségesnek, zongoragyakor-latszerűnek tetszett.
És azt gondoltam, hogy ezek a szonáták mind egyformák,
nincs közöttük különbség.
Már rég hosszú nadrágot hordtam,
amikor kezembe került Tóth Béla anekdota-gyűjteménye;
azok között néhány Haydn-anekdota. Ugyanekkor láttam
elôször Haydnnek egy arcképét, amelyrôl
nem valami közömbös, hideg, parókás német
bácsi tekintett felém, (jaj! - minden muzsikus hasonlít
Bodrogi bácsihoz!) hanem egy ember. Egy idegen világból
való ember - hiszen száz évvel elôttem élt
- de pompás és nagyszerű arc. Finom vékony orr,
nagy, rajzos szemek, finoman ívelt szemöldök és
kicsiny, nôies, affektáltan mosolygó száj -
bársonyruha és csipkék. Most már érdekelt
Haydn, az ember. És néhány nap múlva megértettem
a művészetét is.
A városban valami jótékony célú
hangversenyt csináltak és erre az alkalomra hoztak valahonnan
egy karmestert, aki rendbeszedte a kicsiny, szétzüllött
templomi zenekart - csupa részeges, rongyos, öreg cseh - és
betanította Haydn egyik szimfóniáját.
A próbára elvitt az apám. A vén züllött
trombitások csillogó szemekkel vártak a jelre, a hegedűsök
buzgón gyantáztak, a nagybôgôs gôgösen
hangolt - mintegy dicsekedve, hogy a nagybôgôt hangolni is
lehet - az oboás buzgón, erôszakosan fújta az
„á”-t, mintha azt mondta volna: no de most az egyszer megmutatjuk,
mit tudunk.
És amikor ez a harminc szegény, piszkos muzsikus
rázendített az elsô akkordokra, megjelent számomra
a templom kórusán Haydn, a művész. Megértettem,
mit jelent ez a művészet ezeknek a szegény cseheknek
és ugyanabban a pillanatban már nekem is azt jelentette.
Nagyszerűnek és elragadónak találtam a melódiákat,
mert rájöttem, hogy naivságuk és egyszerűségük
egy elfinomult, a hangok világába végképp elmélyedt
embernek csiszoló munkáját jelenti és az átmeneti
skálaszerű dallamok egyhangú domináns és
tonika harmóniái nem valami sablont jelentenek, hanem egy
felsôbb megalkuvást az eszközökkel, a divattal,
a hallgatósággal, a korral, a lehetôségekkel.
Abban a korban voltam, amikor az ember kezdi a művészetet
kevesebbre becsülni, mint ahogy eddig szent borzalommal bámulta
és Haydnnal néhány nap alatt a legjobb barátok
lettünk. Bámultam ôt és szerettem a melódiáit,
épp úgy, mint az elôkelôségét,
a szép arcát és a bársonyruháját.
Nem tudom, hogy hol olvastam, hogy Haydn a muzsika Dickense.
Ez a mondás pontosan rámutat Haydnra. De rámutat még
egy körülményre. A humor nem gyereknek való csemege.
Haydn muzsikájában egy régi korszak külsôségei
és egy minden korra nézve azonos férfikedély
szeretetreméltó tulajdonságai jelennek meg. Egy gyengéd,
mély, fölényes kedély, ez a poézisének
bázisa. Míg erre rá nem akadunk, addig a hangok nagyon
is keveset jelentenek számunkra!
Ezért sohase csodálkozom, ha valaki nem szereti
a klasszikus zenét. Egy olyan kiváló férfiú
személyes ismeretsége, mint például Haydné,
nem adatik ingyen.
Megjelent: Csáth Géza: A muzsika mesekertje. Összegyűjtött
írások a zenétôl. Szerk: Szajbély Mihály
Magvetô Budapest, 2000. 31. old.
Kóczán Krisztina
2002. március 13., szerda 10:54
|