A magyar kultúra egységes
Soproni beszélgetés Rockenbauer Zoltánnal, a nemzeti kulturális örökség miniszterével
A közelmúltban Sopron vendége volt Rockenbauer Zoltán miniszter.
A Soproni Tavaszi Napok rangos rendezvényeként Szervátiusz Jenő emlékkiállítását
nyitotta meg a Festőteremben. A Nemzeti és Kulturális Örökség Minisztériumának
első emberével a ránk bízott örökségről, kultúráról beszélgettem. Elsőként
magáról, az általa vezetett minisztériumról, a kulturális örökségünkkel
való sáfárkodásának a feladatáról kérdeztem.
- A minisztériumnak –amely a kulturális örökségünket hordozza nevében,
tehát mindazt ami ezer esztendeje és azt megelőzően is kultúránkhoz tartozott
és tartozik a jelenben – feladata annak gyűjtése ápolása, megőrzése, jó
gazdaként való gyarapítása és az utódok számára történő átörökítése.
Fontosnak tartom, hangsúlyozni, hogy a magyar kultúra
az egész nemzet kultúráját jelenti. Tehát nem különböztethetünk meg határon
túli, meg anyaországi, vagy emigráns magyar kultúrát, hiszen ennek nincs
értelme. A magyar kultúra egységes. Mindaz, ami a magyar kultúra értékeként
bárhol megszületett: a magyar kultúra része. Ennek az elvnek megfelelően
tevékenykedik a minisztérium; ugyanúgy ad támogatásokat a határon túlra
is, a művészeti díjakat ugyanúgy elnyerhetik a nem Magyarországon élő,
és az egyetemes magyar kultúra területén és érdekében alkotók is.
- Nem érezhetik esetleg úgy az anyaországi alkotók, hogy ezzel –
az egyébként nemes gesztussal – megrövidíti őket az anyaország?
- A magyar kultúra érték, bárhol is keletkezzen, mindenki gazdagodik,
gyarapodik általa. Valóban, éppen azért, hogy ne történjen igazságtalanság,
megemeltük a az anyaország által adott kulturális támogatások, díjak számát,
oly módon, hogy figyelembe vettük arányaiban azt, hogy azokra nem a tíz-,
hanem a 15 milliós magyarság alkotói pályázhatnak. Így amikor egy határon
túli alkotó díjat, elismerést kap, akkor semmiképp sem kell a magyarországi
művésznek azt éreznie, hogy őt "rövidíti" ezzel meg.
- Milyen Önnek a Művészethez való személyes viszonya ?
- Miniszterként természetesen mindenképpen a kultúra egészét kell kezelnem,
de magánemberként a zene és a képzőművészet áll hozzám a legközelebb. Nagyon
szeretem a klasszikus zenét, nagy lemezgyűjtő vagyok és nagyon sokat járok
koncertre, operába. Ha meg kellene neveznem egy olyan művet, amely különleges
hatással volt rám, akkor Wagner Trisztán és Izoldája az. Szeretem
a képzőművészetet, sokat járok múzeumokba, képtárakba, és ha onnan kell
említenem példát, olyant ami katarktikus élményt adott, akkor Hubert
és Jan Van Eyck Genti oltárképét említeném. Magyar vonatkozásban a
zenében leginkább Bartókot szeretem, a festészetben Márffyt.
- Ön Sopronban már nyitott meg kiállítást. Akkor is és most is érezhető
volt a megnyitó beszédben, hogy az igen közeli és személyes élményekre
épült. A kiállítás-megnyitó műfaja, megkívánja a "személyes jelenlétet".
Ön hogyan készül a megnyitókra?
- Egyrészt vannak a magammal hozott ismereteim, másrészt igyekszem
minden kiállítás megnyitására alaposan felkészülni, ami azt jelenti, hogy
elolvasom a művészre vonatkozó szakirodalmat, megnyitó előtt alaposan végignézem
a tárlatot, elkérem a tárgylistát, utánanézek, annak, hogy milyen képek,
szobrok, alkotások lelhetők fel a kiállításon. Gyakran előfordul, hogy
a kiállítási katalógusnak is én írom az előszavát. Valóban, a kiállítások
megnyitására készülve személyesen is átélem és értelmezem azt, amit a művek
közvetítenek. Számomra azért is különösen fontos ez, mert a kiállításokra
való fölkészülésekből rengeteget tanulok én magam is.
- Milyennek látja ön Sopront?
- Sopronról szólva, azt hiszem, nem vagyok egyedül, amikor azt mondom,
hogy egyike a legszebb magyar városoknak. Csodálatos belvárosával, barokk
templomaival Sopron egyéniség a magyar kultúrában. És egyéniség a magyar
történelemben: a Hűség Városává vált azzal, hogy Magyarország mellett szavazott.
Azt gondolom, hogy a trianoni tragédia után az egyetlen dolog, aminek örülhetünk
az, hogy Sopront nem veszítettük el. Rettenetesen szegények lennénk Sopron
nélkül. Minden külföldi vendégemnek, aki Magyarországra jön, amennyiben
Budapesten kívül is országjárásra indul, két várost mindenképpen szoktam
ajánlani: Szentendrét és Sopront.
- Egy miniszterrel készített interjúban nem lehet elvonatkoztatni
a politikától, még akkor sem, ha kultúráról van szó. Van-e, lehet-e egyáltalán
hatása a politikának a kultúrára, vagy a kultúra politika feletti kategória?
Ön hogyan gondolja, a jelenleginél mennyire lesz más a magyar kultúra helyzete
az Európai Unióhoz való csatlakozásunk után?
- A kultúra a művészet oldaláról nézve politika-feletti, de a politikának
kötelessége foglalkozni a kultúrával. Ezért létezik az ezzel foglalatoskodó
minisztérium. Kötelességünk a kultúrát ápolni, segíteni, központi forrásokat
biztosítani számára. Mindez a polgári kormány legfőbb célja és feladata,
akárcsak a nemzeti kulturális intézményeinket fenntartása és azoknak olyan
bástyaként való megerősítése, amelyek őrzik a magyar kultúrát és megteremtik
a továbbörökítés lehetőségét és feltételeit, hogy a kultúra, az igazi érték
ne legyen kiszolgáltatva a politikai vagy gazdasági változásoknak. Ez az
uniós csatlakozás kapcsán is nagyon fontos, mert egyáltalán nem mindegy
az, hogy egy öntudatában megerősödött, kultúrájában hívő, és virágzó kultúrával
rendelkező ország lép be az Európai Unióba, vagy csak egy hasonulni akaró
és az unióban igazán csak föloldódni képes állam. Magyarországnak a legnagyobb
előnye abban van, és egyúttal esélye is arra van, hogy kultúrájával gazdagítsa
az Európai Uniót. Az Európai Uniónak a gazdaság tekintetében mindent átfogó
közös szabályozása van, de a kultúra kérdéskörének kezelését – nagyon helyesen
– a tagországok jogaként meghagyja, mert hiszen az európai kultúra attól
európai, hogy sokszínű és sokféle és hogy minden kultúrának megvan a maga
jellegzetessége.
Nekünk pedig az a feladatunk, hogy megőrizzük ezt a magyar karaktert
az európai kultúrában.
Tóth Éva
2002. március 14., csütörtök 23:49