CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. május 2., csütörtök, Zsigmond napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

Mi1más  

Takeshi Kitano


Szerda este 7 óra. Takeshi Kitano előadás a könyvtár egyik szobájában. Kábé húszan vagyunk.

A kilencvenes éveket joggal nevezhetnénk a keleti filmek évtizedének, mind a tömegfilmek mind pedig a művészfilmek tekintetében. Keleti filmek korábban is megjelentek ugyan a Nyugat-Európai piacokon, ám ezek a jobbára izolált és erős identitással rendelkező országok nem reprezentálták önmagukat ilyen tömegben azelőtt soha. Magyarországon a nyolcvanas években jobbára pártpolitikai megfontolások alapján évente több, 3-4 keleti film is megjelent, de a mozik állami támogatás-rendszerének buktája után ezek a filmek jó időre eltűntek a hazai vetítővásznakról. Amik átcsorogtak, Kar Vaj-tól négy film, egy vietnami, koreai semmi, japán filmből is csak néhány, jobbára Kitano darabok, helyben vagyunk.

Takeshi '47-ben született egy munkásnegyedben, meglehetős körülmények között, gyerekfejjel sok mindenen keresztülment, apja (Kikujiro) a helyi jakuza embere volt. Felvételizett a Meici egyetem gépészmérnöki szakára, ekkor 68'-at írunk, a világszerte dúló diáklázadások idejét; ebből Takeshi is kiveszi a részét, bár elvtelenül, jobbára a káosz kedvéért. Egyetemi tanulmányainak végéről csak általa terjesztet legendákból tudunk; vagy elvégezte, vagy kihajították, vagy csak egyszerűen megunta, és otthagyta, ezeket szokta felváltva állítgtani, amikor kérdezik. Egy sztriptíz bárban kezdett dolgozni kidobóként/takarítóként/komikusként, kinek melyik verzió tetszik, hasonlóan az előbbiekhez. Végül azonban így vagy úgy valóban komikus lett, manzai, stand up comedian, tehát olyan valalaki, aki két meztelenkedés között különböző vicceskedésekkel üti el az időt a színpadon. Így alakult meg a 2 beat nevű társulás, amelyben lázadó diák karaktert adtak elő. A 70'-es években betétdarabokat játszott, a 80'-as évekre pedig már önálló műsorszámokkal lépett fel, majd 83-ban játszik élete első filmjében, a Boldog karácsonyt Mr. Lawrence!-ben (Nagisa Oshima) ahol egy szadista őrmestert játszik. Nocsak.

Takeshi ezek az években komoly médiaszereplő lesz Japánban, ír könyvet a hagyományos értékek fontosságáról-többek között a testi fenyítés szükségességéről és előnyeiről-, vezet talkshowt- több ízben összeverekedik vendégeivel-, vetélkedőt-a konkurens csapatok buszokban ülnek egy öböl fölé lógatott buszban, ami rossz válasz esetén közelíti a vizet, esetleg alámerül, és ilyenek-, rádióműsort. ahol egy ízben az öngyilkosságot javasolja egyik kétségbeesett telefonálójának. Van saját sportlapja, sporttudósítóként dogozik, és úgy általában mindezeket egyszerre. Később, balesete után, mikor úgy tűnik egy életre tolószékhez lesz kötve, festeni kezd, képeit a Hana-bi-ben láthatjuk több ízben.

89'-től játszik és filmeket rendez, ebben az évben az Erőszakos zsarut, 91'-ben a Forráspontot. Ebben a filmben dinamikus jelenetekkel és beállításokkal kísérletezik, azonban később nem ezekkel dolgozik. Kiforrott stílusára jellemzőek a szigorú zsánerek, a statikus képek, a mozdulatlan kamerák. Kocsizásnál a szereplők a képen ugyanott maradnak, a mozgás alig érezhető, a kép arányai változatlanok maradnak. Filmjei történet centrikusak, Tarantinoval hasonlóan kusza időfelfogásúak, gyakoriak az ugrások. Ezek az alkotások többnyire körkörösen szerkesztettek, a film a végén ugyanazok jutnak ugyanoda ahonnan indultak, közben a cselekmény két szálon fut, a két főhős között váltogat, ezek egymásra vetülő visszfényei vezetik a történetet. Poénjai burleszkfilmekbe illő gegek, amik azonban mindig elsülnek, ezek a nagyon emberi pillanatok egy-két levágott ujj, egyéb brutalitások után jelennek meg, így nem csoda. Felépítésükben a yonkoma, vagyis a négy képből álló képregények (...Garfield) szerkezetét követi, ahol a harmadik képkockánál már elsült a poén s a negyediknél csak a füstölgést láthatjuk.

Takeshi Kitano filmjei Japánban nem értek el jelentős sikereket, kivéve a Srácok visszatérnek és a Tengerparti jelenet című mozik, amelyekben ő maga viszont nem játszik…

Filmek:

Boldog karácsonyt Mr. Lawrence - Merry Christmas, Mr Lawrence - Senjo no Merii Kurimasu - 1983
Őrült zsaru - Violent Cop - Sono Otoko Kyobo Ni Tsuki - 1989
Forráspont - Boiling Point 1990
Tengerparti jelenet - Scene at the Sea
Szonáta - Sonatine 1993
Getting Any? - Minna Yatteruka - 1995
A srácok visszatérnek - Kids Return 1996
Tűzvirágok - Hana-Bi 1997
Kikujiro nyara - Kikujiro
A fivér - Brother

Az előadást tartotta: Varró Attila
Lejegyezte: OKR



2002. március 17., vasárnap 03:13


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület