Vén Zoltán rézmetsző és grafikusművész kiállítása
A nagycenki Horváth & Lukács Galériában március
16-án Vén Zoltán rézmetsző és grafikus kiállítását dr. Szájer
József országgyűlési képviselő nyitotta meg.
Horváth László galériatulajdonos, Vén Zoltán művész
és dr. Szájer József országgyűlési képviselő a megnyitón
Vén Zoltán a szakmai rejtelmeit még a hatvanas-hetvenes
években az Állami Pénzjegynyomdában sajátította el; bankjegyszakértőként
itt ismerkedett meg a rézmetszés technikájával, majd 1977-81 között az
állami Bábszínház műhelyvezetője lett, amelyet követően az neves nyugat-európai
ex-libris gyűjtőktől kapott folyamatos megbízásokat. A szakma Gácsi Mihály,
Horváth Endre, Rékassy Csaba művészetének eredeti hangú folytatójaként
tartja számon – egy nemzetközi kisgrafikai nyelvezetet kialakított és ezzel
a magyar könyvművésznek ismertséget és elismertséget szerzett – Vén Zoltánt,
aki a rézmetszés egyetlen – a külföldön is megbecsült és számon tartott
– hazai képviselője.
Képi parafrázisai – átírt vagy átértelmezhető jelenségek, inkább szituációk
– és paradoxonjai – lehetetlen állításainak, valóságtudatunkkal ellentmondásos
kijelentése-kérdések sorozata –
többszörös – formai és tartalmi – átfogalmazások révén nagyfokú érzékenységet
feltételez (a jobb esetben) befogadó, vagy pedig a szemlélődő részéről.
Elengedhetetlenül szükséges a művészeti- és művelődéstörténeti ismeretek
és az irodalmi, bibliai és mitológiai területen való jártasság melletti
aktuálpolitikai informáltság Vén Zoltán sajátos gondolatiságának megfejtéséhez.
Ám a kisgrafika személyes műfaja nagyvonalúan mindezektől is eltekint,
akkor amikor a szemlélőt közelebb vonzva: akár "csak" a technikai kivitelezés
mesteri volta, a hallatlanul gazdag grafikai készlettár felvonultatása,
akár a tárgyak-elemek egymásmellettiségének asszociációs lehetőségei által.
A képekhez való újbóli visszatérésre, a jelenségek és a tárgyak viszonyának
az újragondolására késztető ellenpontok az ex-librisek esetében az alkotón
és befogadón kívüli harmadik személy, a megrendelő jelenlétével való "együttlét"
kényszere személyes állásfoglalásra készteti a szemlélőt.
Művészek eszmecseréje: Sulyok Gabriella és Vén
Zoltán
Modernek, korszerűek Vén Zoltán modernkedést nélkülöző, hagyományos
kézműves módszerrel készült munkái. Optimisták – és nem csupán abban az
értelemben, hogy könyvjegyet, csak a könyv jövőjében bízó ember készít
fáradságos munkával – hanem sokkal inkább azért, mert a klasszikus lét
lényegét keresik, amelyet Német Lajos így fogalmazott meg: " Az efemer
időn, a pillanatnyiságon való túlemelkedés vágya; annak keresése, hogy
a töredéklétben valamiképpen felcsillanjon az eternitás."
té
2002. március 20., szerda 11:36
|