CyberPress
közéleti magazin
cyberpress@sopron.hu
2024. december 29., vasárnap, Tamás, Tamara napja


Irodalmi Kávéház

Intranet Galéria

Apróhirdetések

Képeslapok

Soproni Képindex

Polgármesteri Hivatal

ZÓNÁK
Főoldal
Lapszemle
  Lapszemle
Kultúra
  KultúrVáros
  Lélektől lélekig
  SzínházVilág
  Soproni Ünnepi Hetek
  Borváros
Regionális kulturális programajánló
  Színház
  Kiállítás
  Rendezvények
  Hangverseny-Zene
Cyber Kurír
  Hírek - események
  Szomszédvár - Régió
  Soproni Snassz
Európai Unió
  EU
Cyber hírek
  Közélet
  SopronMedia
  Városháza
  Sport
Szórakozás
  Fesztiválgájd
  HangFal
  Mi1más
  Diákélet - diákszáj
  ViccGödör
Gazdaság
  Kereskedelmi és Iparkamara
Sport - szabadidő
  Sportcentrum
  Száguldó Cirkusz
Tudomány-technika
  Űrvadász
  Egészség
Környezet
  Borostyán
  Egészség

KultúrVáros  

Országunknak megáldoztak - Hazaélmény a magyar irodalomban

Országunknak megáldoztak - Hazaélmény a magyar irodalomban címmel Mackó Mária és Szabó András tartott rendhagyó ének- és irodalomórát a Szent Orsolya Római Katolikus Iskola és Gimnázium dísztermében. Az előadást, amelynek soproni bemutatóját Böröcz Mária tanár szervezte a Pro Renovanda Cultura Hungariae Alapítvány, "Az egyházi iskolákért szakalapítvány" támogatta.

    A  – hangkazettán is megjelent –  zenéi-irodalmi összeállítása régmúltból veszi eredetét, s jut el napjainkig, mintegy tudatosítva annak az örökségnek a folyamatos jelenlétét, amely nagy költőink, íróink nép- és történelem-szemléletét meghatározóan formálta. Ének és próza megbonthatatlan egységben, egymást megerősítve, a hallgatóság lelkéhez szólva csendült fel.
    Mackó Mária előadásában Gregorán mise- és egyházi dallamok, Mátyás király halálára írt emlékdal, Kájoni-énekek, kalotaszegi, csíki, galgahévízi, lövétei népdalok kísérték a Szabó András – Balassi Bálint, Rimay János, Zrínyi Miklós, Rákóczi Ferenc, Petőfi Sándor, Czuszor Gergely, Illyés Gyula, Veres Péter, Farkas Árpád műveiből szerkesztett – összeállítását.

Az előadást követően először Mackó Máriával a műsor dalairól, a népdalról – miről másról ? – beszélgettem.

- A népdal önmagában költészet. Gyönyörű mondanivalója van a szövegnek, a csodálatos dallamok külön adományok. Azt gondolom, hogy minden szép, amire szeretettel nézünk, vagy amit szeretettel kutatgatunk. András összeállít-szerkeszt egy gyönyörűséges műsort és szabad kezet ad nekem az énekek választásában. Ezután következik a kutató-munka; találok egy szép dalt, de azt követően mindig találok egy még szebbet és akkor minden borul. Azt gondolom, hogy az a lélek, amellyel az ember ezeket az énekeket tolmácsolja, az mindenképpen a hazát jelenti: a haza szeretete bennem és az énekeken keresztül árad.

- A videovilágban, van-e még létjogosultsága a csak az emberi hangra épített előadásnak?

- Mindenképpen. A legkutyaütőbb gyermeket is egy műsoron keresztül meg lehet fogni, azzal, ha az ember szeretettel fordul felé. Ezt a gyermek megérzi. A gyerekek nagyon fogékony lelkek még hogyha egy egész napos tanítás után vannak is, mint ahogyan most is itt voltak. Biztosan hazavisznek ebből a műsorból annyit, amennyire most éppen szükségük van. Én hiszem azt, hogy az a hang, amely nem túlharsogó, nem mindent túlkiabáló sokkal inkább megmarad a szívben és a lélekben. Mert aki énekel, az nem magára gondol elsősorban: azért énekel, mert az ének kitárulkozás, az ének vallomás, az ének vigasz; egy eszköz, amellyel el lehet jutni a másik emberhez, egy nagyobb közösséghez.

    A felnőttekről pedig ugyanezt gondolom. A kollegáim sokszor kérdezik, hogy hogyan tudom megénekeltetni az embereket. Én nem tudom elképzelni az ellenkezőjét: azt, hogy nem tudom megénekeltetni őket. Ugyanaz érvényes a felnőttekre mint a gyermekekre. Ha szeretettel fordulok egy felnőtthöz, ő megérzi azt, hogy valamit szeretnék neki mondani, szeretnék elhinteni valamit ebből az általam átélt csodából, hiszen nem véletlenül vállaltam ezt az utat. Nem véletlenül tolmácsolom ezeket az énekeket és nem mást ezekben az időkben. Nem igaz, hogy az emberek nincsenek kiéhezve a szépre. A video és számítógép elviszi őket más irányba, de azt az érzést semmi sem tudja pótolni, amelyet akkor érez, ha meghall egy gyönyörűséges dallamot, vagy megérinti egy szöveg. Van egy olyan, a Jóistentől kapott képességem, hogy kontaktust tudok teremteni a közönséggel. Ezért szeretem, ha közel ülnek a felnőttek, vagy gyerekek, mert akkor össze tud csillanni a szemünk és akkor ő megérti azt, amiről énekelek.

- Egyenrangúnak tartja a kis termekben való fellépést a nagyszínpadival?

- Számomra ezek a kis termekben való fellépések sokkal fontosabbak a nagyszínpadi fellépéseknél. Tulajdonképpen ez lenne igazán a dolgunk, hogy "vissza tanítsuk" azt a sok szépséget, amelyeket a gyerekek már nem élhettek olyan természetesen meg, mint ahogyan mi. Én ebbe a hagyományba születtem bele és még éltek azokban az időben ezek az énekek, amelyek engem megérintettek. Emlékszem a rorátékra, amikor nagyanyámmal jártam hajnalban a reggeli misékre. Tényleg a lélekig nyújtózott az ének. Amikor nehéz az embernek, akkor olyan jó belekapaszkodni egy-egy ilyen csodába. Én nagyon fontosnak tartom ezeket a rendhagyó ének- és irodalom órákat, azért is, mert kevés ember olvassa a régi magyar irodalmat, a még kevesebb ember mondja azt. Természetes az énekek is és a versek is, olyanok, mint az étel. Ha valaki nem kóstolta meg nem tudhatja annak az ízét, és többször kell kapnia belőle, hogy megszeresse. Fontos, hogy a Magyar Rádióban minél több magyar népzene szóljon, hiszen van egy anyanyelvünk, egy magyar mozgáskultúránk és egy magyar zenei anyanyelvünk is. Majd ha a miénket elsajátítjuk a legmagasabb szinten, akkor kell a gyerekeket más népek kultúráival, zenéivel megismertetnünk.
 
 

- Hazaélmény a magyar iridalomban. Szabó András előadóművész összeállításában a magyar történelem elevenedett meg


- Én gondot fordítok arra, hogy elsősorban az előadásban a régi magyar irodalomból hozzam a példákat. Ugyanis meggyőződésem, hogy a személyes emberi létezés kérdései között – az embernek a hazáról való viszonyáról – a régiek plasztikusabban, mélyebben, egyenesebben és megrendítőbben találták meg a válaszokat, mint mi magunk most. Ha csak arra gondolok, hogy például Zrínyi Miklósnál a személyes emberi lét súlya mennyire egyet jelentett a haza mindenkori állapotának virágzásával, vagy múltával. Fogalmazása szerint egészen más egy nemzet virágzásában születni, mint múltában; egy olyan örökséget őrzött meg, hagyott ránk abból a világból, ami számomra kiindulási pont és tartópillér. Ugyancsak ezt a gondolkodást veszi át Széchenyi István, aki Zrínyi előbbi módon megfogalmazódott hazaszeretetének folytatója. Nem hiába említi ez utóbbit annyiszor és annyi alkalommal a Hitel című nagyon nagy művében.

- Erőt tudok meríteni a régi magyar irodalomból, erőt tudok meríteni a népről, nemzetről szóló művekből, azoknak az íróknak az alkotásaira, akik valóban mindig népben hazában gondolkodnak. Az haza-élmény, a határon túli irodalom szülőföldélményében jelentkezik nagyon erősen, meghatározóan. Egyáltalán a magyar sorskérdésekkel való azonosulás, a magyar sorskérdésekre való ráhangolódás az érzésem szerint a két világháború közötti magyar irodalomban kulminálódott. Meghatározó szerepe volt mindebben az un. transzilván irodalomnak, tehát az erdélyiség a követőinek, akik azt vallották, hogy bár a határ átlépett fölöttük, de maradt a szülőföld és ezen a szülőföldön kell a kényszerű körülmények közötti életlehetőséget megtalálni, az ott élőkkel együtt.

- A közvetített gondolatokra, életérzésekre mennyire fogékony a hallgatóság?

- Engem az előadások kapcsán kudarcélmény nem ért még; igen szerencsés ember vagyok. Le tudom dönteni olvasmányélményeim során azokat a falakat, amelyek látszólag épülnek csak be közénk és a több évszázados irodalmi emlékek közé, mert rájöttem arra, hogy ezzel az irodalommal lehet párbeszédet folytatni: élő, eleven irodalom ez. Ha én ezt így fogom fel, így olvasom és így szemléltetem, akkor érzésem szerint a közönség is egy idő után tudja azt, hogy valóban egy eleven, ma élő irodalomnak a részese, annak ellenére, hogy több évszázados irodalmi emlékekről van szó.


 
 

Maczkó Mária
népdalénekes

Szűkebb pátriája a Galga mente gazdag népzenei hagyományát kapta örökül. Az önkifejezés legősibb eszköze, az ének életre szólóan elkötelezte a népi kultúrával és hagyománnyal. 1983-ban megkapja a Népművészet Ifjú Mestere kitüntetést, s ugyanezen évtől állandó énekese lesz a budapesti Forrás Kör nép-nemzeti eszmeiségű műsorainak. Népzenei tábort, népdalkört, óvodai gyermekjáték-kört szervez. 1986-tól a Magyar Állami Népi Együttes szólóénekese volt tíz éven át. 1995-től a Gajdos népzenei együttes állandó tagja. 1997-től a Turai Énekmondók vezetője. Mind többet utazik külföldre, köteteket, kiadványokat szerkeszt, melyek zenei anyanyelvünk népszerűsítését és védelmét szorgalmazzák.
 


Szabó András
előadóművész


Irodalmi szellemi tájékozódása a határon túli magyar nyelvű irodalom, s a két világháború közötti népi irodalom megszólaltatásában találta meg kifejeződési lehetőségét. A budapesti Egyetemi Színpadon, a Forrás Kör tagjaként két nagy sikerű önálló estet is tartott e tárgykörben. Előadóművészi tevékenysége eközben egyre elmélyültebben a régi magyar irodalom ismert és kevésbé ismert értékeinek interpretálása felé fordult. A Kecskés együttes régi magyar zenei hanglemezei közül a török és a kuruc kor zenéjét bemutató lemezek volt prózai közreműködője.
 
 
 
 



2002. március 24., vasárnap 00:50


címlap zóna archívum




© 1999-2007, Internet Sopron Egyesület