Emelkedett Lélekkel, apostoli elhivatottsággal
1.
A Sopron Szálló konferenciatermében április 3-án
megtartott Szokolay estet bátran nevezhetjük számadásnak, zenei részletekkel
megerősített meditációnak, a zene és az irodalom bűvöletétől átitatott
újhumanista vallomástételnek, vagy a múltból a jövőbe hídszerűen ívelő
termékeny alkotóélet nagyvonalú összegezésének - írja Nagy Alpár
a Szokolay-meditációról a Soproni Napló hetilapban megjelent méltató írásában.
A kortárs zenetudós Magamat sohasem méricskéltem című írásának eredeti változatát, ezúttal
a cyberpress olvasói azt teljes terjedelmében, egymást követő 3 részben
olvashatják.
Szokolay Sándor Kossuth-díjas zeneszerző és Nagy Alpár, a cikk
szerzője
Már nyolc éve közöttünk él, betegségekkel dacolva
fáradhatatlanul dolgozik, alkot, s termékeny itteni periódusát “a Teremtő
Isten becses ajándékának” tartja, s neki naponta hálát ad ezért. Lényéből
sugárzik az élet igenlése, a kételymentesség, az örökkévalóság hitből csörgedező
bizonyossága. Művészi zárszámadásának lényegét vallomásszerűen saját maga
megfogalmazza: “Magamat sohasem méricskéltem, ha befejezetté és múlttá
válik életem: megméri majd az idő. Azzal sem foglalkozom, hogy kik mögött
vagy kik előtt járok. Az izgat, hogy mindig a saját utamat járjam!”
Együtt gondolkodik Illyés Gyulával (Számadó):
“Őszül hajam, mélyülnek a redők, több egyre körülöttem a fiatal, vakoskodván
érzek szomjú erőt, legyek a legmesszebb látó magyar!”
Ifjúi tűz, férfiúi hit járja keresztül-kasul az idei
tavasz utáni felfokozott vágyakozását? érzi a jelen fontosságát, és azt,
hogy a jövőért tenni kell, a jövőnek elibe kell menni. Szeretné virágzónak,
teljesebbnek látni a nemzetközösség életét. Hite szerint tehetségünket
kölcsön kapjuk: életünk végéig a miénk, kötelességünk véle jól sáfárkodni.
Az ő világában minden dolgok értelme a szeretet, mert az “visszavezet a
közös forráshoz: a szülőkhöz-szülőföldhöz, családhoz-nemzethez, az emberek
szeretetéhez, ami együtt a haza szeretete!” “Szeretem, hogy magyarnak születtem,
s ezt minden tevékenységemmel szeretném kifejezni! Mindennap újra kezdem...
mert nincs jobb megoldás! Tehetséggel, tudással élni, ha nehezebb is: érdemes...”-írta.
A békési szülőföld szépsége, lakóinak szívóssága
beépült génjeibe. Akarata, tehetsége, tudása a kunágotai kisiskolától –
Orosházán, Békéstarhoson át- a budapesti Zeneakadémiára, Farkas Ferenc
mesteriskolájába vezette. (“Az élet élménye csőstől rámszakadt...”)
A zeneszerzői diploma megszerzése után, 1958/59-ben, nagy feltűnést keltett
A Tűz márciusa című, Ady-versekre szerzett oratóriumával. A fiatal Szokolaynak
már akkor életre szólóan fontos volt ez az eszmei-szellemi találkozás,
s ebből legjobb műveinek egyike született meg. A lázadó Ady-versek fölkavarták.
Sikeres-merész vállalkozása példa nélküli volt a magyar zeneművészetben.
(Zenehallgatás: az op.18-as számú oratórium IV. tétele, Csata-kép) Ady
Endre után a versíró (!) Bartókhoz fordult: 19. opuszában kantátát
komponált “Világok vetélkedése” címmel. (Bartók a Világok vetélkedése c.
népballada nyomán írta a változatot). Napkelet, napnyugat, fényes dél országainak
hiú vetélkedése “semmire se való”, csakis az ember teremtő képzelete, alkotni
tudása lehet minden világ, minden ország előbbre jutásának feltétele. “Ki
szebbet teremt, elsőség is azé” – hangzik az isteni bölcsesség. Mű-vészi
alapállás, politikai hitvallás ennek a műnek a megírása Szokolay Sándor
részéről az ötvenes évek második felében, a hatvanas évek fordulóján, nyílt
sisakkal vállalván a bírálatot, a megmérettetést.
Életének, művészetének második csúcspontját, az óriási
hazai és világ-sikert hozó Vérnászt (op.26) logikusan és szükségszerűen
a táncjátékok és az oratorikus művek oldaláról érte el 1964 októberében.
(Zh.II. felvonás záróképe: teremtési jelenet, részlet)
A Hamlet (op.31,ben.1968) tizen-kétfokú technikával megírt filozófiai
dráma, mely a kibogozó, meggyőződő, leleplező dán királyfit állítja központba.
(Zh.I.felvonás: tróntermi jelenet, Hamlet és Gertrud dialógusa)
Nagy Alpár
2002. április 14., vasárnap 16:09
|