Emelkedett
lélekkel, apostoli elhivatottsággal - 3.
A Nagy Gáspár szövegére komponált Symphonia
Ungarorum (op.147) a 2000. év elején szólalt meg az Operaházban. A szimfonikus
oratórium, illetve az oratorikus szimfónia bemutatott részletei is sugározzák
az egész mű magasrendű eszmeiségét: a megmaradást, az országépítést, az
újjászületést, amivel a zeneszerző mélységes optimizmussal azonosul. (Zh.
Ó, Szent István dícsértessék!, Győzelmi ének, Magyarok fénye, IV. tétel,
Finale, Veni Creator Spiritu, -Coda)
“Énekel-e értünk valaha akárki?”, “Verik ám a
dobot, őrlik a népemet!”, “Testvér testvér ellen, apák fiak ellen, régi
és új ellen, új az ősi ellen… elő a kereszttel, virtus kell és jellem,
akkor tíz száz ellen győzni fog e jelben!”, “Helytállt és megmaradt…”,
“Az hol vagy magyarok tündöklő csillaga?” – Úgye, mennyire hasonlítanak
a múlt problémái a ma jelenségeihez! Az aggódás és a kétségek filozófiája
ez, mélyen gyökerező, mindig újra meg újra zöldülő.
A Szokolay-meditáció befejező részét a befelé forduló,
csöndesebb tónusú, elmélyültebb önvizsgálatra is alkalmat nyújtó ökumenikus
gondolatok képezték. Bibliai mondásra épült a Könyörgőének(op.144): “Járuljunk
azért bizalommal a kegyelem királyi székéhez, hogy irgalmasságot nyerjünk
és kegyelmet találjunk alkalmas időben való segítségül.”
Hallottuk a kétezer éves Miatyánkot (szabadíts meg
a gonosztól), a Római vonósszimfónia könyörgését, Bornemisza Péter
időszerű parancsát: Jobbítsd a nemzetöt!, a Missa Pannonica Agnus Dei tételének
békesség utáni vágyakozását (Dona nobis pacem), a személyes békét, a lélek
csendjét; a zene, a költészet, a hazafiúi s a keresztényi hitvallás kodályi
hagyományokat folytató nagy szintézisét.
Összegezésképpen azt mondhatjuk, hogy Szokolay Sándor
számadása, tömör összegzése megerősített minket: az ember nem pihenésre
termett, a tele szív nem fontolja meg a szót.
“Fáradj, míg ez múlandó életben vagy” – biztat
Apáczai Csere János, “A sokaságért híven munkálj” – sarkallja unokaöccsét
Kölcsey Ferenc, “küzdj és bízva bízzál!” – ösztönzi Ádámot az Úr
a Tragédiában. Szokolay Sándor a KEZDETEKTŐL EZEK SZELLEMÉBEN ÉL ÉS DOLGOZIK.
Emberi, művészi portréjához magas minőséget jelentő közéletisége is hozzátartozik.
Mindegyik hajtóereje a tudás, a hit. Mindegyik a népért, nemzetért végzettt
felelősségteljes munkában válik élővé, hatékonnyá. Fölkészültsége, rátermettsége,
hittel párosult belső meggyőződése, s nem utolsó sorban vérmérséklete ambicionálja,
sőt, predesztinálja a feladatok végzésére, bevégzésére, s újabbak vállalására.
“Élete és munkássága nyitott könyv előttünk
– írta Eősze László. – Zenéje mélyen magyar talajban gyökerezik.
Számos művét történelmi múltunk- jelenünk ihlette. Legfőbb forrásai a magyar
népdal, valamint Bartók és Kodály művészete- anélkül, hogy egyiküknek is
epigonja lenne.(…) Hangja úgy vált európaivá, hogy megmaradt magyarnak.(…)
Erejének forrása közösségi gondolkodása, hazaszeretete. Vezéreszméje népének
és egyházának szolgálata.”
A Sopron Szállóban megtartott Szokolay-féle számadásnak hatalmas sikere
volt. A legutóbb Corvin-lánccal is kitüntetett soproni díszpolgárt meleg
ünneplésben részesítette az őt tisztelő, szerető, nagyra becsülő közönség,
a rendezvény fővédnöke – Dr. Szájer József – pedig mindannyiunk
nevében a legőszintébb elismerés hangján köszönte meg a Szokolay Sándortól
kapott magas minőségű szellemi útravalót.
Nagy Alpár