Mária
Dorottya Evangélikus Szabadegyetem: A csend teológiája
Dr. Szabó Lajos, az Evangélikus Hittudományi
Egyetem rektora a Mária Dorottya Evangélikus Szabadegyetem meghívottjaként
a soproni Berzsenyi Dániel Evangélikus
Gimnázium (Líceum) dísztermében A csend teológiája címmel tartott
előadást, amelynek néhány gondolatát az előadást követő beszélgetésben
elevenítettük fel.
- Mit jelöl, tulajdonképpen a "csend teológiája" fogalom?
- A csend teológiája a protestáns egyházak egyfajta belső lelki megújulási
törekvéseiben jelentkezik. A teológia elsősorban a szó által és a szó körül
mozog, az istentiszteletek liturgiáját szintén mozgás jellemzi. A gyakorlati
teológia, talán legújabb kori kutatásainak egyik fontos kérdése az, hogy
milyennek kell lennie a jelen protestantizmusát jellemző kegyességnek.
- Az előadásban az istentiszteleti élet megújulásáról is szó esett.
- Vannak lehetőségek arra, hogy a személyes hitbeli életben, egyfajta
külső és belső csendhez el tudjunk jutni. Az előadásban arról beszéltem,
hogy egyrészt a körülöttünk lévő zajban, lármában, tülekedésben hogyan
érhető el maga a csend, az, ami még nem a bibliai, a teológiai csend kategóriája,
másrészt pedig arról szóltam, hogy mekkora küzdelmet folytatunk és kell
folytatnunk azért, hogy azt a csendet létrehozzuk, amelyben Isten szava
megszólalhat. Számos bibliai és egyháztörténeti példa – remeték, szerzetesek,
misztikusok – állítható párhuzamba a csend megtalálásáért folytatott örök
küzdelemmel.
- Nekünk arra kell választ keresnünk, hogy ma mit kell, és mit tudunk
tenni.
- Nagyon fontosnak érzem, hogy a mai fiatalok, a tizenévesek, akár a
saját világukban, az ő élethelyzetüknek megfelelő csend-gyakorlatokat élhessenek
át. Ehhez próbáltam meg az előadásban kedvet teremteni; megvilágítani a
gyakorlati oldalát annak, ahogyan egy személyes imádság megszülethet, vagy
ahogyan valaki eljuthat, addig, hogy le tudja csendesíteni maga körül a
világot, saját magát és lehetővé tegye ezáltal, hogy Isten üzenete őt elérje. Nyilvánvalóan előtérbe került néhány olyan kérdés is, ami
a csendnek az emberek egymáshoz való viszonyában való szükségességét hangsúlyozta.
Azt hiszem, hogy ma a keresztyének küldetése a másik ember életében megteremteni – ez a magyarországi
gondjainkra is vonatkozik – a csendet, amelyben a társ
megszólalhat, és meghallani az ő szavát.
- Az előadáson arról is szó esett, hogy a – napközben a sajnos sokszor
bezárt – templomokban csend van ugyan, de a csend-teremtésre elsősorban a kinti
világban van szükség.
- Egyfajta mobilitásra van szüksége az egyháznak. Ez azért érdekes,
mert alapjában véve éppen a csend az, amely nem-mobilis tartalmat hordoz
magában. Míg a 60-as, 70-es évek teológiai fejlődésében a templomainktól
elindult nyitott istentisztelet gondolata segítette azt vonzóvá alakítani,
addig ma úgy látjuk, hogy, szükség van arra, hogy az istentisztelet mozgóvá
váljon, ott szólaljon meg, ott legyen jelen, ahol az emberek élnek, jönnek-mennek.
- Ebben a feladatukban ki tudnak lépni a történelmi egyházak a sokszor
emlegetett bezártságukból?
- Nekem mindig élmény az, ha bárhol a világban betérhetek egy
kápolnába és ott egy pár emberrel együtt néhány perces istentiszteleten
megérint a csend, Isten szava. Nagyon sok hasonló szituáció – amelyben
átélhető az, ahogyan egyre közelebb kerülhetünk a csendhez – teremthető,
akár egy bevásárlóközpontban, vagy bárhol ahol emberek nagyobb létszámban
megfordulnak.
Egyértelmű, hogy a fiatal generációt elérő történelmi egyházak egyik
legmozgalmasabb időszaka a nyár: konferenciákra, táborokba lehet menni;
erre korábban nem volt példa. Ezeket az alkalmakat, ezt a gyakorlatot a
felnőttek számára is követhetővé kell tenni.
Bátrabbá kell tenni a hangvételt is azért, hogy éppen a csendre való
felhívásban váljunk hallhatóvá, olyan akár önmagukban zajos eszközök által,
amelyek a mai világban figyelmeztetni tudnak és segítenek elérni az embereket,
a bármilyen, helyzetben, közegben lévőket. Mozgásra van szükség ahhoz,
hogy a csend és a csendben megszólaló Ige elérhetővé váljon minél többek
számára; érthető, hogy ez nem a templomok falain belül valósul meg.
- Közérthetőség, modernség és bibliai értékrend, hogyan viszonyulnak
egymáshoz?
- Ebben a missziós munkában nem könnyebbé válik az elmondott, továbbadott
üzenet; nagyon világosan kell látnunk azt, hogy a módszereknek és az eszközöknek
egyértelműen alárendelt szerepet kell játszaniuk és minden esetben a tartalmi
üzenetnek kell a középpontban lennie. Gyakran előfordul, hogy a módszer
meghirdet valamit, és nincs mögötte tartalom. A tartalom az elsődleges:
a mai világban élők kérdéseire meg kell adnunk a szentíráshű választ és
szentíráshű felelet.
A hittankönyvek példáját említve, gyakran vita tárgya a hittankönyvek
modernsége. Én úgy látom, hogy a formájukban modern, de tartalmukban, konzekvens
hittankönyvek jók, még akkor is, ha, adott esetben, tömörítik a mondanivalót,
ez utóbbi akár szükséges is lehet, hiszen annyira fölgyorsult életet él
a mai ifjúság, hogy gyakorlatilag az ő elérhetőségükben nem gondolhatunk
hosszú folyamatra.
Viszont a kérdésekre adott válaszokat a legmodernebb eszközzel is csak
úgy fogalmazhatjuk meg, hogyha számunkra a másik ember üdvössége, a hozzá
jutó evangélium a döntő kérdés. Ezt viszont föl kell vállalnunk.
- Köszönöm a beszélgetést.
té
Kapcsolódó cikk:
http://www.cyberpress.hu/article_plain.php?id=4509
2002. április 19., péntek 00:54